Min platy ser ut att vara dålig
En av mina platyhanar har varit lite vissen några dagar.. Han är ganska stillasimmande och är oftast på botten alternativt vid vattenytan. Han ser lite "böjd" och vissen ut och jag är rädd att han kommer dö snart.. Någon som vet vad som kan vara fel, om det finns något jag kan göra? (Bilden tyvärr sned då jag skriver från mobilen)
Lite inavlad ser han ut och Vara iaf (Inavlade fiskar kan får missbildningar som krokig rygg sned mun underbett eller liknande Jag är tyvärr inte så fuktig på fisk Sjukdomar, men han ser lite smal ut Kanske en Magparasit? som sagt Inte bra på Sjukdomar
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tycker han ser smal ut med, risken är väl att han är sjuk och inte kommer leva så länge till :(
Han är en av mina första fiskar som jag köpte från djuraffären i maj.. Varit pigg och kry hela tiden fram tills för några dagar sen.. Försöker lägga upp film men det går lite segt med uppladdningen på youtube. Finns det något jag kan göra tro?
Platysar och Guppysar Blir ju inte så gamla, så det kan ju ha med ålder att göra med beroende på hur gammal den var när den köptes på Affären, sen har Tyvärr Platysar en tendens att Bara Sjunka ihop och dö och jag har ingen aning om varför ''/
Efter hur många sekunder dör fisken om jag tar upp honom på land? Sist en fisk höll på dö håvade jag upp den och skar den mitt itu, men det var så obehagligt så det skippar jag om det finns någon bättre metod..?
Isbad, om du inte bara vill spola ner den
Oj, det lät ju ännu värre. Lider inte fisken längre av att frysa ihjäl bland is eller att spolas ner i toaletten? Än att skäras mitt itu tänkte jag.
Nej nej varken spola ner eller bada i is. Inte direkt djurvänligt! :(
Antingen snabbt ner i en plastpåse och däng i väggen så hårt du bara kan eller "tappa" en riktigt tung bok eller liknande på den tills du är helt hundra på att den är död eller så nackar du den helt enkelt med hjälp av kniv eller sax.
isbad är inte ok! det tar lång tid o innebär lidande, tror inte ens det är lagligt faktiskt, en kniv o av med huvudet i still med när man är ute o fiskar är i min mening det mest effektiva..
Nej nej nej, inga isbad.
Jag tar heller inte mod till mig att klippa en fisk. Jag tar ett tungt verktyg och slår fisken i huvudet. Fungerar bra och det blir inget blodbad.
Medarbetare på akvariefisk ifokus