Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3098 ggr
Dumpuck
0

Vattentester

Nu är jag trött på mina akvarium, jag får inte till det. Växterna växer trögt, de blir också både bleka och bruna samt får gröna prickar på sig. Nu är det också ont om pengar och kommer vara tufft ekonomiskt en bra tid framåt, därför ber jag nu om tips för billiga vattentester. De behöver inte visa exakt men de ska ge en fingervisning i alla fall på vad som behövs ändras.

Ena (200l) karet växer det rätt okej i, men de får gröna prickar på sig. I andra (96l)  karet växer det inte alls, de får gröna prickar, blir bleka och så bruna.

Har tidigare haft rejäl växt i båda karen, speciellt det mindre men inte nu sedan jag flyttade för 1½ år sedan och oavsett vad jag gör så får jag inte till det och det gör mig så nedstämd och besviken på mig själv.

Vad för åsikter om SERA Quick test?

Fiskarna mår bra, men inte växterna…
Jag vill så gärna ha räkor men vågar verkligen inte köpa några sådana i och med att jag uppenbarligen har rejäl obalans i mina två kar. Nu har jag heller inte råd så det gör sig självt, men ändå.

Snälla, hjälp!

wille_wille
1

Sådant som påverkar växterna brukar inte synas på vattentester, tyvärr.

Har du testat att byta lysrör och tillsätta växtnäring?

Det är det som brukar vara problemet/problemen som jag har förstått det.

Dock kanske det kan bli svårt om du inte kommer ha så mycket pengar…

Du kanske skulle testa att inreda med rötter och stenar istället, de brukar ju inte dö och tyna bort 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Tinitusan]
0

PMDD är faktiskt inte alls så dyrt, jag köpte trippelpack för 150kr, använder det i tre kar på sammanlagt 1000liter o på ca en månad har jag använt kanske hälften av 1 förpackning!

men om det slutat växa efter flytt tror jag mer på att vattnet kanske har för mkt/för lite av ngt, är det kommunalt kan du ju gå in på din kommuns hemsida o kolla efter men har du egen brun är det klart svårare

mimåne
0

Visst kan man testa t.ex järnhalt o.s.v i vattnet men jag tror inte att det är rätt väg att gå, speciellt om du också vill tänka på det ekonomiska. Vill du ha hjälp med att reda ut vad som kan vara fel så hjälper vi dig mer än gärna. Vi behöver i så fall mer information om ditt akvarium, framför allt en bild är mycket hjälpsamt. Vi vill veta vilken storlek karet har, vilka förutsättningar(belysning, näring, bottensubstrat) växterna har, vilka växter du har/ har haft, till en början.

Känn dig inte misslyckad, det kan hända vem som helst, även den bästa. När man är inne i det missar man lätt små detaljer och då kan en utomstående vara till god hjälp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
0

Precis som Tinitusan skriver….
En första utväg kan ju vara att kolla vattenvärdet i din kommun och sedan utgå därifrån. Jag har flyttat runt en del och innan jag blev med akvarium märkte jag att mina krukväxter tyckte mer eller mindre om var jag bodde, beroende på vattnet (oaktat att de stod i samma väderstreck i fönstret). Jag inbillar mig att akvarieväxter säkert har lite liknande krav….

Dumpuck
0

#1 Hm, ska kolla upp det där med lysrör. Var ju faktiskt ett tag sedan jag bytte det! I mitt 200 liter så är det heltäckande kåpa med två lysrör, men saken är den att ena lysröret var tydligen sönder. Eftersom att det var ett så bra ljus i akvariet så upptäcktes inte detta först långt efter köp, nybörjare och dum som jag är så kollade jag inte detta utan litade på säljaren skulle berätta om något var defekt då jag frågade om detta ( de visste dock inte heller om det).
Det är något elektronikfel så hela kåpan måste bytas ut, kan det ha någon betydelse? De växter jag har i det akvariet är bara Anubias så det är ju inte direkt ljuskrävande växter jag har där.

#2 PMDD använder jag, det är helt klart prisvärt! Men det gör tyvärr ingen skillnad alls i mitt mindre akvarium, växterna bleknar, ruttnar och växer inget alls. I mitt större verkar det göra skillnad, Anubias är ju inte direkt snabbväxande men de växer bra mycket bättre än de som är i mitt lilla - där det faktiskt är snabbväxande växter i, men de växer inte alls!
I det större blir det gröna prickar istället, uppkomsten av de gröna prickarna verkar minska allt eftersom det kommer nya blad och skott men är fortfarande ett problem. Det kommer inte lika fort i varje fall på de nya bladen/skotten som det gjorde förut.

#3 Ska kolla om jag hittar en bild!

#4 Enligt kommunens hemsida så ska vi ha en hårdhet på 3,0-3,5dH i vattnet. Vet inte vad det innebär, men ger det er något?

Dumpuck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en mobilbild, därav sämre kvalité men ni har i alla fall ett hum. Har bara bild på mitt större akvarium än så länge.
Detta är på 200 liter, sjögrus/sten som bottenmaterial som är ca. 6mm. Är mestadels bara Anibuas i det men har även någon flytväxt (vet ej namn) och lite Bacopa. Använder PMDD som näring.

[Tinitusan]
0

hmm ok men om du använder pmdd o anubisen är den ända som växer är det helt klart lyset om orsakar problemet! anubis är inte alls ljuskrävade nämligen. lite gröna alger har jag oxå på mina anubis dock, tror det är en väldigt algbenägen växt faktiskt me rätta mig om jg har fel ngn?'

hårdhet på 3,0-3,5dH innebär att du har mjukt vatten ungefär som här hemma, så även om pHt kommer ur kranen som 7-7,5 lär det sjunka drastiskt efterhand som karet varit igång, jag har en kH på under 3 vilket i sin tur ger ostabilt pH, jag använder bikaronat för att få up mitt kH lite, runt 4-5 ger det ändå inte et pH på mer än ca 7 i mina ingångna kar.

Dumpuck
0

#7 Du menar att det är för starkt lyse då eller?
Jag vet att Anubias inte är ljuskrävande, därför valde jag att ha den växten i detta då det visade sig att ena lysröret har elektronikfel så det lyser inte. Eftersom Anubias inte växer så fort så bildas fort alger, som jag förstått det. Men Anubiasen växer rätt bra faktiskt, växer betydligt bättre än de som ska vara snabbväxande i mitt mindre kar i varje fall - känns ju motsägelsefullt eftersom anubiasen ska växa så segt😮har heller inte några större problem med alger i detta kar me rän att det blir gröna prickar på växterna, men de verkar som sagt minska. Eller så inbillar jag mig det, hehe.

Hm, okej. Vad jag förstått så ska man ha 6,5-8,5 i pH, 7 ska tydligen vara neutralt. Så om det är 7-7,5 i kranen (vilket då ska vara neutralt och bra) och det sedan sänks, då måste jag alltså höja mitt pH värde? Då har jag alltså för mycket syror i mitt vatten? 
Tilläggas bör nig att jag gör delvattenbyte varje vecka med ca. 20-30%.

Bikaronat var något nytt för mig, vad är det för något?

[Tinitusan]
0

nej tvärtom, du har för svagt lyse för övriga växter att frodas, men eftersom anubisen inte kräver så mkt ljus så frodas den ändå trots bristen på ljus =)

alltså pHt beror ju på vad du har för fisk, malawis tex vill ju ha hårdare vatten med högt pH, eftersom jag precis som du har mjukt vatten som sen ger lägre pH i karet tillsätter jag ca 1/2 dl bikarbonat till mitt 375 när jag gör delvattenbyte, förr en gång i veckan men numera med mitt fx5 filter bara varannan vecka, det höjer upp pHt till lite över 7.5 o hårdheten upp  till 6-8 kH.

i mina andra kar har jag inte behov av att ha upp pHt så mkt eftersom sydamerikanska ciklider så som scalarer vill ha surare vatten, men eftersom kHt är så lågt lägger jag i lite ändå mest för att garantera att pHt håller sig stabilt, där ligger pHt numera stabilt på 6.5-7. o i karen med snäckor lägger jag oxå i lite för att  inte pHt ska sjunka under 7 för skalens skull =)

vad bikarbonat är mer specifikt ska jag vara ärlig o säga att jag inte vet men det höjer i alla fall pHt o kHt, som mimåne sa är det ju nästan samma sak så om man har lite hårdare vatten i kranen behöver man inte köpa kH test tycker inte jag heller för då har man inte kH under 3 vilket i sig inte gör att pH svajar men i ditt fall som har så mjukt vatten skulle jag rekommendera kH, i princip kan man använda kH test istället för pH i så fall, jag har i alla fall hjälpts mkt av kH o pH för att lära känna mitt vatten o mina respektive kar, det kan kosta aningen att köpa in men efter en eller två månader har du lärt dig ditt vatten o behöver dem bara i nödfall =)

Dumpuck
0

Sitter och kollar på akvariumbutiken.se just nu efter lysrör, vilka rör skulle ni rekommendera därifrån?

Kar 1: Innehåller mestadels Anubias (se bild ovan), har just nu bara 4st neontetror, 8 sorgmanteltetror, 4 siamesiska algätare och 3 Ancistrus malar. Sjösten/grus på ca. 6mm som substrat.
200 liter, noteras bör att kåpan är för två lysrör men det är bara ett som fungerar pga elektronikfel i kåpan. Röret ifråga ska alltså kompensera lite också.

Kar 2: Innehåller både bacopa, svärdsplanta och även en växt som påminner om javaormbunke. Minns tyärr inte namnet på växten. 
Svart/vit smågrus på ca. 3mm som substrat, innehåller just nu bara två ancistrusar och en Guppy
96 liter, är dock inte många växter bör påpekas då de bara dör. 

Båda är sällskapsakvarium.

Lilolizeit
1

Får du mycket alger skulle jag också vilja inflika att det behövs mer snabbväxande växter, som tar upp lite mer av näringen som annars algerna frodas i.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Dumpuck
0

#11 I stora akvariet har jag inga direkt problem som så, prickarna på bladen ser ut att minska sakta men säkert och det är väldigt sällan det kommer något på rutorna. I det mindre, där jag också har snabbväxande, har jag däremot problem med alger! Där är det mer prickar, det blir små "tuvor" med alger och jag får skrapa rutorna hela tiden känns det som… trots snabbväxande, men då dör istället växterna i det akvariet också. Det hjälper inte hur mycket växter jag än sätter i så dör de snart i alla fall och algerna fortsätter då givetvis.