Miniakvarium (ca 11 L) - frågor i behov av svar
Hej!
Har nyligen införskaffat världens sötaste akvarium 😃 Det är på ca 11 liter och i samma stil som de flesta andra av mina akvarium (dvs. gamla ramakvarium med plåtbotten och rundad lysramp = mkt fint).
Detta lilla akvarium har precis blivit uppstartat (igår) med jordbotten, smått grus (3mm?) och är inrett med rötter, prydnads stenar och växter såklart (dock ska jag skaffa flera snabbväxande plantor snarast, tog lite från andra akvarier så länge bara… men var så ivrig att få igång det att jag inte ville vänta).
Just nu har jag en liten fontän pump i för att få lite rörelse i ytan (den är riktad så utblåset hamnar precis i ytan och gör att det blir lite cirkulation, har ingen fontän i rummet😉).
Invånarna i nuläget består av posthornssnäckor samt några enstaka malaysiska sandsnäckor, physor och kanelbullar.
Jag vet dock inte riktigt vad jag vill ha där i förutom växter och snäckor då…
Värmen är just nu problematisk - lite orolig för överhettning p.g.a. dess litenhet. Har ingen värmare i men det är ju varmt nu.
Har funderat lite på Körsbärsräkor men det kanske är för litet?
Jag gjorde ett försök med det för x-antal månader sedan vilket tyvärr slutade i massdöd p.g.a. överhettning (detta var i ett ca 18-19 liters sexkantigt akvarium med lock). Det akvariet är satt åtsidan tills jag kan komma på hur jag ska sänka tempen, blev över 30 grader - hade doppvärmare och vanlig glödlampa i locket och katastrofen var ett faktum, alla räkor och de flesta växterna dog. Sedan lyckades jag få ner det till kanske 29-30 grader efter katastrofen - utan värmare men med locket på, ledlampa - tror jag det är i alla fall, men blir liite varm ändå).
Vad (om någonting annat än snäckor) kan bo i ett så litet akvarium? Hur ska jag "gå in det" - brukar ha fåtal fiskar i vid uppstart av akvarium men detta är ju så liitet?
Mvh/Chinesecrestedlover