Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 871 ggr
Julip
0

Inaktiva efter vattenbyte

Mina äppelsnäckor (snäcklingar) blir alltid inaktiva efter varje vattenbyte. Dom ligger som "döda" i typ flera dagar innan dom börjar röra på sig igen. I början trodde jag att dom hade dött efter vattenbytet men sen när dom gör såhär varje gång så märker jag ett mönster..

Någon som vet varför dom gör så? Är det jobbigt för dom när jag byter vatten?

[Tinitusan]
0

hur mkt vatten byter du? vad har du för värde, pH o kH i karet respektive kranen?

jag som har mkt mjukt vatten i kranen men pH på 7.5 har ju kar som efter ett tag har lägre pH, har mätt enda ner till 5.5, mjukheten i vattnet har som jag förstått det betydelse för hur stabilt ditt pH blir i karet, under 3 kH så riskerar du att få pH svängningar, när jag byter vatten förändras ju pHt drastiskt om jag byter mkt, jag tar för vana att lägga i lite bikarbonat numera eftersom jag inte vill ha så lågt pH i ngt kar, speciellt inte i de karen med snäckorna för deras skal klarar inte det.

Julip
0

Ca 30% skulle jag tro.. Jag har aldrig mätt några värden i mitt kar.. bor i Stockholm om det kan säga något om hård respektive mjukhet på vattnet iallafall.

[Tinitusan]
0

ok, men då tycker jag att du köper hem lite tester, kan ju även vara nitrit i karet, alternativt ta ett vattenprov till din lokala handlare, dock använder många stickprover vilket i sig inte alltid är pålitliga.

mimåne
0

Använder du något vattenberedningsmedel vid vattenbytet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ah just det ja, mimåne speciellt äpplena är känsliga för det va?

mimåne
0

Jag har för mig det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ja jag med nu när du skrev det!

Julip
0

Nej, jag har bara i lite Sera Nitrivec som är bakteriekultur på flaska.

[Tinitusan]
0

använder du PMDD eller annan växtnäring vid vattenbyte?

Julip
0

Nej. Enbart lite Sera Nitrivec som sagt. :)

[Tinitusan]
0

hmm konstigt, men jag hade provat att göra mindre byten istället, kanske 10-15% lite oftare o inte lägga i ngt, sen tycker jag absolut du ska kolla ditt vatten, det kan ju vara svängningar i pH eller liknande som gör  att de reagerar, o kolla så du inte har nitrit!