Är min fisk med yngel?
Inte om fisksorten inte är känd för att käka upp sina yngel.
Nej, det ska du inte göra. Neontetror lägger rom först och efter det så kan det bli yngel men det är sällan de överlever för det finns många fiskar som gillar rom och de blir oftast uppätna. Har du enbart neontetror i karet så skulle det kanske gå att få yngel.
Okej, tack för hjälpen :) Jag har olika fiskar i akvariet.
Lägger du tetran i en separat behållare så behövs även fisk av det andra könet för befruktning av rommen. Det bästa är att låta den gå kvar för att undvika onödig stress.
När det gäller neontetror så rör bulan på magen sig oftast om att tetran ätit en stor portion mat och svällt upp. Är den smal imorgon så är det troligtvis det som är fallet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad ska man säga om Kardinaltetra då…
Det gäller samma sak med kardinaler.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag vet att det är samma med Kardinaltetra. Men skrev kardinaltetra…. För att vad är det för tetra på bilden?
Det är kardinaltetror på bilden. Jag gjorde missen att tro att det var neontetror men ack så fel jag hade =) Men det är samma med dessa angående processen.
Jag kommer säkerligen göra om misstaget att inte se direkt var det är för fisk eller ens tänka på det för ibland kan de vara ganska så lika och det är då det är tur att någon uppmärksammar det 🙂
kan tillägga att även om romen blir befruktad så kommer det inte bli några yngel av dessa i ett vanligt akvarium för ljuset i akvariet tar kål på det hela direkt….kardinal & Neontetra är rätt svåra att odla & vad jag förstått så krävs det flertal försök för att lyckas & romen ska då stå mörkt.
Fisken är fortfarande tjock, men det verkar som om det är svårt art få yngel av den arten, så den kanske bara är tjock.
#12 kan vara rom eller så är den tjock av någon annan anledning men några yngel lär det inte bli i ett "sällskapsakvarie" men om du är nyfiken på hur det går till för att få yngel på dessa tetror så kan du googla på "odla neontetra" så dyker det upp en del bra tips & hur man ska gå till väga. Kardinaltetran ska vara riktigt jobbig & svår att odla så det är ju riktig utmaning om man nu gillar sådana🙂