Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1770 ggr
Aristarcos
0

Nybörjar akvarium

http://djurmaxi.se/akvarium-akvarium-akvarium-hexagon-p-12610.html

Skulle ett aquael hexagon 60 liters fungera som nybörjare akvarium?

Hur gör man när man köper ett begagnat akvarium med fisk i, tar man helt sonika med vattnet i en hink och transporterar fisken i detta ? Och bara fyller i det igen, efter att ha rengjort stenar och sådant ?

mimåne
0

Hej Aristarcos!

Ja, ett hexagon akvarium på 60 liter är lämpligt för en nybörjare. Tänk bara på att det inte är alla arter som trivs i ett akvarium med den formen. När du köper begagnat vill jag däremot påminna dig om att det är viktigt att du ser över med säljaren så att allt i akvariet fungerar, d.v.s Pump, doppvärmare och belysningen. 

Angående transport så undrar jag hur länge de kommer vara under transportering och vilka arter det handlar om?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
0

Om det är ditt första kar så skulle jag inte rekommendera ta ett med tillhörande fisk. Då det blir lite mer krångligt när man inte är så erfaren. Och om du inte har fiskar med direkt får du tid för att planera hela karet, vad du vill ha för fiskar, vad dom vill ha för temp, ph, inredning och så vidare.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Aristarcos
0

Det var några guppies och en annan sort kommer inte ihåg vilken det var! Hade funderat på lite guppies och någon tetra framför allt..

Aristarcos
0

Det är max två mil också att transportera det!

Aristarcos
0

Det var drottningsabora också kom jag på! Inga andra sorter!

Aristarcos
0

Vad tycker ni?

sauk1
0

Jag tror du fått ett bra svar i #2, men det var kanske inte svaret du hoppades på ? ;)

Aristarcos
0

Jo men någon sa att man inte bör köpa ett med fiskar i…sen skrev jag vilka fiskar som fanns idag i det…

-Cissi-
0

Guppys är lätta fiskar men står fortfarade fast vid det jag sa. Du kan ju ta det och fiskarna om du känner att du vill, men det är inget jag rekommenderar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mimåne
0

2 mils resa är inga problem för fisken. Du kan hålla dem i en hink under transporten, fyll hinken med 20% vatten från akvariet. Eventuella växter kan också förvaras tillsammans med fisken.

Spara gärna så mycket akvarievatten du bara kan och fyll upp akvariet med det när du kommit hem. Bottenmaterialet i akvariet kan under transporten förvaras i akvariet tillsammans med en liten mängd akvarievatten ovanpå.

Aristarcos
0

#9 &10 Tack för svaren. En tanke det är så mycket snack om bakterier i akvarium. Som man måste ha. Men i våra svenska sjöar har vi inte det!? Är det annorlunda med tropiska fiskar då? Och då kan man inte dricka tropisk sötvatten!? Typisk nybörjar fråga säkert men behöver veta ;-) Och vad är det för typ av bakterier man har i sitt akvarium?

rebeccab
1

Har haft ett akvarium nu i några månader är inte värsta expertern så förklara nog inte det så bra :) Grejen e att man ska ha  en god bakteriekultur så det blir en balans i akvariet och bakterier finns överallt. Vet inte exakt vilka bakterier det är som man speciellt ska ha. Det är säkert en skillnad mellan bakterie kulturen i en svensk sjö och en i tropiskt sötvatten. Skulle du göra som i nr 2 (som jag håller med) så skulle jag väntat i typ två veckor innan du lägger i fiskarna om du startar om med nytt vatten så du har fått en bakterie kultur. Ett tips är att ta lite vatten från det gamla akvariet så får du med dig bakterier i det vattnet som fiskarna är vana vid.  :)

mimåne
1

Du har så rätt i att bakterier är viktiga. Bakterierna är olika ämnen som bildas när det finns djurliv i vattnet, d.v.s att de finns i både svenska hav och sjöar som i akvarium. Du behöver alltså inte göra mer än att stoppa i en fisk i akvariet så kommer bakterierna att komma igång.

Bakterierna är livsviktiga för fisken eftersom att de bryter ner skadliga ämnen som annars skulle förgifta vattnet. De balanserar vattnet så att de kan hålla stabila värden.

Aristarcos
0

Har någon säga att bakterierna är farliga emot oss, på vilket sätt då ?

Eller är det en skröna ?

mimåne
0

Nä det behöver du inte oroa dig för.

Aristarcos
0

Min fars familj har akvarium, och de tvättar och spritar händerna varje gång de ens rör vid vattnet…för att det är farligt vatten…så det är helt fel då ? Sen är det väl viktigt att man själv har rena händer innan man stoppar ner dem i akvariet för att undvika att man förgiftar fisken eller ?

mimåne
0

Ja du hade knappast blivit sjuk om du tagit dig ett glas akvarievatten. Vattnet är inte farligt alls. Vi människor äter nog mycket giftigare saker än så.

Tvätta gärna händerna innan du stoppar ner dem i akvariet, ifall att du har rester av produkter eller annat på dem.

sauk1
3

#17 Fast alla fuktiga utrymmen med ev kvarbliven ruttnande föda är en potentiell salmonellagömma, så jag håller nog inte med dig helt där. Ta t ex de iofs få fall av fisktuberkulos som drabbar akvarieägare, borde rimligen vara bakteriell vattenburen smitta? Det är nog ingen stor smitthärd med akvarievatten, men jag tycker inte man ska beskriva det som ofarligt och onödigt att tvätta händer efter kontakt, nu när en ny i hobbyn frågar.

mimåne
3

Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig dåligt i frågan eller varit missvisande för jag påstår inte att det är onödigt att tvätta händerna efter hantering. 

Jag står däremot fast vid min sak. Att nämna akvarievattnet som farligt tycker jag är fel för det är ingenting att vara rädd för. Hur många gånger har man inte fått icke märkvärdiga kallsupar vid badande i sjö eller havsvatten? Eller fått akvarievattnet i munnen vid start av slamsugning?

Visst finns det risker, som med allt annat. Men mycket mindre märkvärdiga och lindrigare än annat vi människor stoppar i oss eller låter få kontakt med huden.

Aristarcos
0

är det skillnad på Aquael och Enheim startpaket ?

Tänkte på deras 54 liters paket.

Tror det kanske var metallram på botten på Aquael akvariet iaf..

Aristarcos
0

dublett

mimåne
0

Det som skiljer sig åt är pumparna som ingår i startpaketen. Priset kan vara något billigare för Aquael. Annars är det inget märkvärdigt som skiljer sig.

Aristarcos
0

Hittade också nu ett haquoss paket på 48 liter, I butiken jag var påstod den jag talade att eheim var ett bättre akvarium än aquael, aquael var lite dyrare än eheim.Vad jag minns hade aquael ram längst ner, det är väl ingen nackdel. Måste man ha stöd på så litet akvarium under som en akvarium möbel ger?

mimåne
0

Om själva akvariet är bättre än det andra, nja.. Däremot tror jag absolut att eheims medföljande pump samt doppvärmare är bättre. Det kan vara därför säljaren har åsikten att eheims startpaket är bättre. Aquael tror jag är billigare och har ofta specialpris på 499kr. När jag googlar efter priset på eheims så hittar jag priser på 995kr, 695kr, 899kr. Vet inte om de brukar ha specielpris på sina.

Jag har själv haft eheims pump som medföljer till detta startpaket och visst är den bra, däremot gillar jag inte att den låter en del samt att man inte kan minska utblåset mer än vad som går.