Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
Julip
0

Pumpen trasig!

Skulle göra vattenbyte i akvariet och när jag skulle koppla in pumpen igen så sätts den inte igång!! Helt död. Hur länge klarar dom sig utan pump?! Måste ju springa iväg till djuraffären och köpa en ny med en gång! Panik!

[Tinitusan]
0

köpte inte du ny?

de klarar ett tag utan pump men inte flera dagar klart, dock klarar de sig om du åker iväg o köper en idag som du kopplar in ikväll, ingen panik, sen kan jag rekommendera att förvärva en begagnad för en billig peng som du har liggandes för just sådana här tillf'llen då behöver man inte få panik om det skulle vara så att man inte kan elle har råd med en ny på stuts =)

Julip
0

Nä, köpte en Aquael fan 2 plus (för ett bra tag sen) men lämnade tillbaka den då den brummade förjävligt.. :( Funderat på Eheim pick up sen dess men vet inte vilken modell.. Räcker 2010 (drar 220-500l/h) eller ska jag köpa 2012 (drar 220-570l/h)? Länkar: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/pump-filter/innerfilter/pick-up-160-2010-eheim-innerfilter.html http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/pump-filter/innerfilter/pick-up-200-2012-eheim-innerfilter.html (Ps, pumpen vakna till liv igen! Tack o lov. Men tänkte ändå beställa en ny pump att ha i reserv ifall denna krånglar igen, eller ja snarare byta och ha den gamla i reserv)

[Tinitusan]
0

låter klokt tycker jag, det jag märkt med vissa innerfilter är att de slutar fungera när de tagit in luft, mina aquel turbo filter gör det, då måste man ta bort delen vid utsuget för att den ska tömma sig själv på vatten, konstigt men faktum.

annars tycker jag principen ju större pump dessto bättre, så jag hade kört med så stor som möjligt om jag vore dig =))

Julip
0

Men blir det inte för stort tryck/vattenflöde då? Går det att ha för mycket vattenflöde? Annars man ju ta hur stort som helst och det går väl inte? :p

[Tinitusan]
0

haha ja nej det är så klart med mått o sunt förnuft men man bör ju i alla fall dubbla minst, sen brukar det vara så att man kan justera utflödet oxå