Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1051 ggr
The Animallovers!!!
1

Malar!

Hej! Har ni något tips på någon mal som inte bler för stor(har 64liters akvarium)och som kan hålla karet ganska rent och som är ganska enkel att ha:) Och en fråga till: Behöver man ge malar såna här tabletterför bottenlevande fiskar? Hur ofta i så fall? Och en till: Är det någon som ahr erfarenhet av fiskar från Hornbach? Är dem friska och krya?:) Tack i förskott:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Jens]
0

På vilket sätt vill du hålla rent i akvariet? En mal gör väldigt lite hjälp. Det viktigaste är växter, ljus och vattenbyte. Det är det bästa mot t ex alger m.m.

[Jens]
0

Jag har köpt mycket fisk från Hornbach och jag tycker de håller bra kvalité på sina fiskar. De har även duktig personal vad jag kan förstå. Jag kan bara svara för Göteborg och där är de duktiga.

The Animallovers!!!
0

Okej, tack så mycket! Jag trode att dem åt upp alger och sånt så att karet höll sig rent, men vad gör en mal i ett akvarium? Klarar ett akvarium utan mal eller måste men ha det?

The Animallovers!!!
0

Jag vill gärna att det inte ska komma alger på rutan eller på växterna

Draken
1

Är det rena algätare du är uite efter, så kan jag rekomendera Ottocinklus eller någon snäcka till ditt akvarium. De kräver inte så mycket utrymme och de är duktiga p att hålla algerna borta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

The Animallovers!!!
0

Ja, tack för tipset! Hur många Ottocinklus behöver man då? Alltså är de stimfiskar? Och behöver man ge dem mattabletter?:)

[Jens]
1

Då förstår jag bättre för ibland tror jag att folk tror att malar ger underverk utan att man själv ska göra någonting. Otocinclus är en liten söt rackare som gärna vill vara fler i ett kar och känsliga. Om de inte får sin mat så dör de lätt så mata gärna extra med algtabletter. De kommer säkerligen passa bra i ditt akvarium.

The Animallovers!!!
0

Ja den låter bar! Sorry för många frågor nu: När på dygnet ska jag ge algtabletter? Hur många ska jag ge? Hur ofta? Vad heter tabletterna i djuraffärerna så jag vet jag ska leta efter? Förlåt åter förlänga frågor men jag hoppas ni kan svara på några i alla fal:)

[Jens]
1

Inget fel att fråga =) Jag brukar ge 1-2 tabletter varannan dag extra precis innan jag släcker akvariet till mina malar. De är då 8-9 st i ett 375 L kar så jag tror om du delar en tablett i två delar så blir det bra varannan dag. Frågar du i butiken vad som passar bra till ottosar som mat så kommer de ge dig bra tips.

The Animallovers!!!
1

Okej! Tack så jättemycket för hjälpen:)

The Animallovers!!!
0

En sista fråga om det går bra: Bär man har lagt i algtablett, kommer Ottosarna att "hitta" algtablettbiten då?

mimåne
0

Ja de hittar den. En annan sak som är bra att veta om ottocinclus är att de också behöver vegetarisk föda så som t.ex kokt broccoli eller gurka.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Ja, man ska välja algtabletter med vegetarisk innehåll.

Lillyrod
0

Ursäkta trådkapning men är ottosar helt vegetarianer? Mina äter alger, algtabletter, räkmix, mygglarver och artemia med god aptit. Grönsaker vill de däremot inte ha. Eller är mina konstiga?

mimåne
0

Åtminstone är det var jag har hört, att de är vegetarianer. Jag har någon gång fått se en ottocinclus smaka på en mygglarv men mina äter det inte. Jag antar att det finns undantag men att de helt skulle rata grönsaker låter konstigt. Hur länge låter du grönsakerna ligga innan du tar upp dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

Jag lägger i dem på kvällen och tar bort på morgonen sen. För det mesta helt orört. De är runda och fina så svälter gör de inte.

The Animallovers!!!
0

Okej, räcker det att köpa vegetariska algtabletter eller måste också ge grönsaker? Hur mycket och hur ofta ska men ge grönsake?

The Animallovers!!!
0

Jag vet att att jag ställt måååååånga frågor men är det ingen som kan besvara min fråga?

The Animallovers!!!
0

Sista

[Jens]
0

Det finns andra fiskar som gillar grönsaker så kanske en till två ggr i veckan är nog smaskigt gott för dem.

The Animallovers!!!
0

Tack så åter för hjälpen! Räcker en gurkskiva åt gången, två ggr i veckan?:)

[Jens]
0

Jarå, om de nu gillar gurka för alla gör inte det. En favorit som mina fiskar gillar är broccoli.

The Animallovers!!!
0

Okej, nu blir det inte fler frågor:) tack för hjälpen

[Jens]
0

Hehe ingen fara men ibland så kanske man inte alltid är så snabb på att svara på frågorna.

The Animallovers!!!
1

Jag får jobba på att vänta:)

Draken
0

Du har fått bra svar ser jag :D

Gurka brukar inte mina varken malar eller snäckor gilla, men däremot Zuccini älskar de ;) Men många äter även gurka, det är mina som är lite bortskämda tror jag ;) Borccoli brukar också vara en hit 👍

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

The Animallovers!!!
0

Ja man får testa sig fram:)