Seaside:s akvarium
Nu är det nära
. Så här har akvariet stått i ett par månader i väntan på att min ena hand, som jag skadat, ska bli bättre. Det har blivit minimalt mycket bättre, och eftersom ett framflyttande av akvariestart varken gör från eller till, har jag bestämt mig för att köra igång om 1½ vecka. Kan dock bara använda en hand (har värk och är stel i den andra), så det blir spännande att lösa det praktiska med sandtvätt, plantering etc…
Jag är i alla fall jättetaggad och brinner av iver. Har haft akvarium förut, men "lyckades" få både iglar, cyano och fiskar som var sjuka från djuraffären - så mina akvarieupplevelser blev tyvärr inte värst positiva. Men jag fick blodad tand och har gett mig 17 på att få allt att fungera bättre denna gång. Har åtminstone boostat med mängder av lugn, tålamod och positivt tänk. Sedan har jag försökt gardera mig genom att enbart köpt nya tillbehör, för att undvika risken att få in något som kan bli problem senare.
Planen är att ha någon liten stimfisk, några snäckor och längre fram Amanoräkor.
spännande!
man kan om man vill, även om man är skadad så det ska nog gå bra ska du se =))
Ja, visst är det
Tack för peppningen! Man får ta det varligt och ha god tid på sig, så funkar det nog…
Kul att du äntligen får starta upp din balja. Kommer såklart att följa. 🙂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Äntligen var ordet. Har väntat och väntat… Roligt att du vill följa!
precis, handlar om att anpassa sig så brukar det mesta fungera, själv har jag haft ordentliga problem med tennisarmbåge o numera är det så att jag MÅSTE tänka på hur jag använder armen annars kommer det tillbax, o väl tillbax sitter det i i flera månader men jag har, med min enormt envisa förmåga att alltid göra allt själv, lärt mig att anpassa mig o tänka innan jag hugger i o numera klarar jag faktiskt mer eller mindre lika mkt som jag alltid gjort samtidigt som jag inte överbelastar, o kan jag så kan du =)))
Ja, det är en balansgång det där med att göra saker själv och inte överbelasta. Det är ju viktigt just ATT hålla igång den skadade kroppsdelen också så att man inte blir mer stel och orörlig…
haha ja precis! o vad bättre än ett vackert akvarium att sköta =)
Bättre sjukgymnastik finns nog inte
precis, så vad har du för planer? berätta gärna!
#9 Vad för planer menar du?
för karet, hardscape, aquascape, växter, fiskar etc
Som jag skrev i första inlägget lutar det invånarmässigt åt någon mindre stimfisk ~ troligtvis Hengeli rasbora, några snäckor och senare även Amanoräkor.
Oj, hardscape… Så långt har jag inte kommit ännu
, men jag gillar att få en så natur lik miljö som möjligt samt med en "twist" tex någon oväntad eller annorlunda inredningsdetalj
haha just det, jag har redan glömt vad du skrev, förlåt!
Ingen fara alls!
Haha. Ja det är svårt att hålla sig kan jag tänka mig. :)
Å snygga rötter va det 🙂
Skratt - Ja, det är totalt omöjligt
Tyckte jag med. Dom hamnade direkt i shoppingkorgen när jag såg dem…
har du kokat dem? de sjunker mkt snabbare om du kokar dem ett tag!
Jag har inte speciellt bråttom, så jag har inte kokat dem. De har ju några dagar på sig att ligga å dra
ok ok, är det bara vanlig mangrove ska det nog gå bra, men tex redmore rötter kan ligga o flyta i veckor till o med månader =/
Har (tack och lov) bara vanliga mangrove rötter - men tack för omtanken!
#22 Den skulle nog kunna komma från min mossa, hehe…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Spännande! Följer! :)
// Sofia
#23 Aha, så är det säkert. Har nämligen inte sett den förrän nu. Vad har du för färg på dina Posthorn? Denna såg nästan röd-brun (?) ut
#24 Roligt att du vill följa!
De som isåfall går i det akvariet kommer från Tinitusan så de ska vara brun-röda eller leopard 🙂
haha ja jag tror bara jag skickade leopard till dig faktiskt, möjligtvis att ngn rosa slunkit med eller att ngn av de små kan ha varit en mix?
De där gigantiska som jag fick var iallafall inte leopard, de är bara bruna 😉
#26 Trevligt, den som ville flytta till mig tror jag är en brunfärgad leopard (är dock lite svårt att avgöra innan den kommit i akvariet, den bor som sagt i växtbaljan så länge)
ah just det ja du fick min stora ja, det hade jag redan glömt, ja de var mer solit bruna det håller jag med om!
men de flesta jag plockat upp nu är leopard, fick du inga leopard alls då?
seaside vi får väl se hur din blir när den växt till sig nu då, ska li spännande att se dit kar när det väl kommit igång!
#30 Minns faktiskt inte, men tror att det enda som fanns mellan glaset och filterboxen var någon fastsilikonad liten frigolitbit. Den fungerade som distanskloss.
#32 Tack för din input. Jag frågade i affären där jag köpt karet och plastbiten var stabilisering under transporten som jag misstänkte
Åh va fint det blir! :)
#41 Tack Lilolizeit!!
Pust. 4 timmar senare ~ Klart för idag. Nu förtjänar jag en 
Växterna i karet är: I bakgrunden; Echinodorus bleheri (Svärdplanta), Vallisneria ´spiralis´ (Vanlig Vallisneria), Vesicularia dubyana (Javamossa). Mittparti; Pearl moss, Microsorum pteropus (Javaormbunke), Rotala rotundifolia. Förgrund; Sagittaria subulata (Liten pilört), Vesicularia dubyana (Javamossa). Flytväxter; Pistia stratiotes (Musselblomma), Riccia fluitans (Dammlevermossa).
Det ser riktigt fint ut!
Ser jättemysigt ut! :)
Är det sötvattenstång du bundit på "tunneln"?
En annan sak jag såg; ditt utblås på pumpen går neråt. Har du någon tanke med det? Annars rekommenderas ju att utblåset riktas mot ytan för att få cirkulation :)
// Sofia
#46 Tack!
#47 Tackar! Nej, det är "Pearl moss" som är fastbunden på tunneln. Vilket bra påpekande - noterade inte ens att utblåset var neråt. Ska ju självklart vara upp mot ytan! Var visst för snabb mot barskåpet och invigningsskålen
Psst! Rotala rotundifolia, inte hygrophila polysperma rosanervig ;)
// Sofia
#48 Ah, haha lätt hänt! :D
// Sofia
#49 Men Kära någon vad jag är snurrig. Tack Roxie - har korrigerat nu
Vad fint det blev 🙂
#52 Tack!
åh så fint det blev!
Snyggt jobbat! Musslor? Hade jag inte ens tänkt på att man kan ha. Hmmm, nu fick jag lite att tänka på.. :)
#54 Tack!
#55 Tack så mycket!
Ja, musslorna är lite ovanliga kanske - men ruskigt söta! Verkar inte vara så svårskötta heller. Behöver bara några kompisar, bra vattenvärden och lite finkrossat foder, för just musslor, som sprids ut i vattnet. Som tack filtrerar och renar de vattnet i akvariet.
Håller på att få tupp-juck på resonansljudet från pumpen/locket
. Har för mig att någon här använde en slang som klipptes upp och sedan lades över kanten, så att locket inte låg direkt emot glaset. Minns dock inte vart jag läste detta + såg bilden… Någon som vet?
Så fint det har blivit o svärdsplantorna ser ju ut att klarat sig bra, skönt!
Tack Tinitusan - Ja, dom är fortfarande lika fina som när de kom! De fick ju ligga några dagar i växtbaljan, men jag bytte vatten varje dag, ansade Vb och hade doppvärmaren igång. Så det flöt på bra
Har du fått mossan förresten? Vart inte jättemycket men bättre än inget hoppas jag =)
Jaja men, den kom igår
. Jag är jättenöjd med den lösningen. Javamossan som jag fick av dig sitter runt stenen till höger i bild #39.
Vad bra, glad jag blir =)
Är så glad över mitt akvarium. Allt flyter på bra och vattenvärdena är bra - så idag ska jag introducera några fiskar
Ååhh vad blir det för fisk?
#58 Kan det ha varit detta?
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/536e30a9ce12c460a6001253-kampfisk-fragor?discussions-3
kommentar nr 16 har en detaljbild 🙂
#66 Åh, tack. Precis den tråden var det!
Åh vad fint du gör det! Det syns verkligen inte att det här är ditt första akvarium, du verkar inte ha gjort annat än inrett kar. Riktigt fint och mäkta imponerad över dina musslor, sådana vill jag också ha!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja musslorna var ju jättehäftiga!
Tack mimåne - det värmer
. Nja, lite annat än inrett kar har jag nog gjort, men jag tycker det är himla roligt! Gillar även att komponera rabatterna här hemma, så lite "växtkänsla" har jag nog samlat på mig
#71 & #72 Musslorna tackar så mycket för berömmet. Ja, jag gillar dom skarpt. Charmiga små varelser!
Igår flyttade 10 stycken vackra Kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae) in. Börjar bli en tokig vana nu, men fick med två små fripassagerare även vid detta köp.
Denna gång var det två pyttesmå Guppyyngel som vägrade bli tillbakaplockade från transportpåsen, så affärsinnehavaren gav upp och sa att dom helt enkelt får flytta med dom också… Fick dom gratis
. Såg i morse att det var två honor. Förhoppningsvis har de inte hunnit bli parade i affären, annars får jag lösa det efter hand.
Var fick du tag på musslorna sa du? Och vad får man ge för ett par sådana tro?
Kan du inte berätta lite mera om dem också när vi ändå är igång? ;)
När du ska greja i akvariet med locket uppfällt så häng en handduk över locket. Då lyser det fortfarande ner i karet litegranna men du slipper bli bländad.
mimåne: Jag köpte dom på E-bay och betalade 14,17 € inkl frakt.
Kanske får ta och skriva en liten artikel - eller skapa en egen tråd om dem…
Lillyrod: Bra tips. Det får jag testa nästa gång
#75 Dom har sötvattensmusslor på Kalmar akvarieaffär. Jag ska dit idag så jag kan kolla vad dom kostar där om du vill.
#77 Det skulle bli en intressant läsning!
#78 Ja! Vad snällt av dig :)
när man googlar lite på sötvatten musslor kommer samma problem upp nämligen hur de överlever i ett akvarium som oftast har mkt rent vatten o därför inte genererar tillräckligt med föda åt musslor, kom det med ngn speciell instruktion angående mat??
Ja, visst är det dåligt med plankton i våra akvarium. Så som jag skrev i #56 så behöver de finfördelat musselfoder som man sprider ut i vattnet - vilket jag har köpt :)
Knåpar i denna stund ihop en informationsartikel om mina musslor - så håll gärna på era mussel-tankar + frågor ett litet tag, och fortsätt diskussionen i den nya tråden istället
ahhh, ok, jag biter mig i tungan ;)
Tror jag har blivit grundlurad… Köpte en "Algätare Guld" idag efter att ha pratat med affären om att jag ville ha en lugn, snäll och lagom stor algätare till mitt 63L kar. Gjorde misstaget att inte själv Googla fram ett latinskt namn, utan lyssnade för första (och sista) gången på den till synes kunniga expediten.
Fick rejält ont i magen efter att jag väl sökt info på nätet och fann att denna fisk, om min nu är en - Gyrinochelius aymonieri - blir ca 14 cm lång och tom kan bli så pass maffig som 28 (!), är starkt revirbildande och kan mobba mindre fiskar och suga sig fast på sina akvarieinvånare.
Svordom, Svordom, Svordom…
** Vad tror ni - är det så illa som jag befarar? **
(Bilden är tagen i affären)
Vart var du och köpte den?

Kan man gå tillbaka med fisk?
Jag tror tyvärr, efter att ha letat länge, att den enda algätande fisk som platsar i ett 63-literskar är ottosar. De är väldigt söta och vansinnigt effektiva men de är inte gula…
#86 Det kan vi ta via PM iså fall
#87 Ja, det är i alla fall vad jag tänkt göra. Men om någon här är intresserad av att adoptera den så får han/hon h*n gärna!
#87 Vad jag har förstått så kan man gå tillbaka med en fisk. Nja, du borde kunna ha Ancistrus i ett 63L, fast inte när de är fullvuxna. Om de får flytta när de blir uppåt 5-6-7cm så ska det nog inte vara några problem :)
#88 Jag skickar ett imorgon :)
14cm? som jag förstått det blir de över 25cm o närmare 30 o den jag har i mitt 375 är, om än fin, en riktig jäkel o jagar cikliderna hit o dit haha, dessutom har han växt ungefär 2-3cm på kanske 1.5 månad, till hans försvar är han fortfarande duktig på att äta alger men det är def en tuff fisk, den enda fisken han backar för är regnbågshajen när han försvarar sin hörna.
jag tycker du ska gå tillbax med den imoen o vänligt men bestämt tala om att det INTE är en fredlig fisk!
ankah haha du förvirrade mig ett tag, trodde jag var på fel tråd med gul fisk kommentaren ;)
#92 Då var det med andra ord precis så illa som jag befarade… Lyckades i alla fall fånga in busen på 1:a försöket och idag flyttar han tillbaka till affären.
Ordningen är återställd
så skönt, jag höll på att gå i samma fälla som du då affären vill sälja flera st till mig o hävdade att det var en stimfisk, som tur var har jag tagit för vana att goggla på telefonen när jag hittar en fisk i affären, så jag köpte bara en, men den är väldigt fin o jag grämer mig änu överatt min albino rgnbågshaj dog för de hade passat så bra ihop!
vad har du för planer på att ersätta hen med?
Ja, jag är lättad. Är tydligen lätt att "trilla dit" om man inte kollar upp fakta själv. Nu har jag i alla fall lärt mig min läxa och kommer aldrig köpa en för mig okänd fisk igen, utan att sökt info på nätet först.
Just nu ligger jag lågt och njuter att lugnet i mitt akvarium
. Har ju snäckor som städar och kanske blir det några Amanoräkor om några månader, när akvariet är ännu mer inkört.
Va bra att det gick bra att lämna tillbaka den. :) Du ska inte ha några ottosar då? Tycker dom är så otroligt söta och duktiga städare.
#96 Ja, det var inga problem alls när jag dök in med den lilla busen. Hmm, Ottosar kan ju vara ett alternativ. Är dom snälla? - vill ha kvar lugnet och harmonin som råder här

#97 Jättesnälla, de skulle inte göra en snäcka förnär!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ottosar är mysigaste firren! Och snälla!
Låter bra. Gillar inte aggressiva och buffliga fiskar. Snälla och lugna djur är det som gäller här
Hur många Ottosar är lagom i mitt 63L kar?
Tycker man ska ha iaf 6stycken :)
Ok, då blir det 6 stycken. Avvaktar dock lite med inköp ~ har fått lite mal-ångest efter det som inträffade…
Haha! "Malångest". Ja hellre det än kräftpest.

Um….Seaside…..vad var detta fören liten gul fisk du har i ditt kar? *mycket intresserad*
en albino kinesisk algätare

Nej - den på bilden!!!!

#101, alltså… En Kolglödstetra är det, eller hur….?
#104 Just
#105 Ursäkta sent svar. Japp, fisken i inlägg #101 är en av mina Kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae). Så dumt av mig att inte skriva det, alla kanske inte läser hela tråden…
Ser jätte fint ut!
Tack Lilolizeit!
Så mysigt det blivit! :)
// Sofia
Tack Roxie!
Ett härligt lugn råder i akvariet och det är en fröjd att se alla samsas, simma/åka omkring och göra sitt. Jag älskar att sitta framför akvariet och titta in i deras fascinerande undervattensvärld…
Har märkt att Kolglödstetrorna börjar känna igen mig nu - på morgonen kommer de alla fram i samlad trupp och "hälsar", hur sött som helst!
haha Ankah ok!!! ;)
så fina så =)
Snyggt kar och jättefina invånare :)
Alla tackar och bockar!
Ja happ, sammanlagt 10 dagar var akvariet problemfritt…
Igår kväll upptäckte några millimeterstora, genomskinliga, halvrunda och mjuka varelser som satt här och där på akvarieglaset. Trodde först att det var posthornssnäckbebisar, men formen stämde inte riktigt.
Googlade på olustingarna nu på morgonen och fann genom denna tråd http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4dd16dd788f472168b012b4d-minimaskar-pa-glaset-i-akvariet i inlägg #30, att det måste vara ´Toppig hattsnäcka´ Ancylus fluviatilis.
*Suckar tungt* Jag tyckte att jag gjorde allt rätt denna gång när jag köpte precis ALLT nytt + kolsyrade alla växter innan plantering. Men ändå lyckades jag få in dessa… Vart kommer de ifrån?
De kan tydligen föröka sig något kopiöst - så hur tar man bäst kål på dem? Och hur kan jag undvika att de blir flera?

#127 Mata sparsamt och krossa dem med valfritt tillhygge.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#128 Tack för tipset!
Vart 17 kommer de ifrån?
de kommer säkert från någon av oss du köpt växter från, dock borde ju kolsyrat dem ha fungerat…
hoppas inte du blir totalt invaderad, tänk på att posthorn oxå kan föröka sig oerhört snabbt, jag har stort problem i mitt yngelkar med just posthorn, plockar ett tiotal om dagen just nu, har ju pakistanbotior i mitt andra kar men så länge jag har äppelbebisar i karet kan jag inte heller lösa det på det sättet.
om du väntar tills din posthorn(du har väl bara en?) o dina äpplen är tillräckligt stora så skulle du ju kunna införskaffa(eller låna) ngn snäcka eller fisk som äter snäckor, då behöver du inte oroa dig för fortsatt invasion.
#130 Ja, jag misstänker också växterna, men inbillade mig att allt var säkert efter försiktighetsåtgärderna i form av kolsyrebad.
Var kanske dumt av mig att skaffa kompisar till den första Posthorns-fripassageraren
. Har redan sett ett tiotal småttingar.
Hur stora bör Äppelsnäckorna vara innan man kan köpa en Helenasnäcka? Äter Helenasnäckorna även de Toppiga hattsnäckorna?
ah ja posthorn måste man hålla efter, mina rosa förökar sig inte lika snabbt som de bruna, dessutom har jag dem i mitt lilla 25l o kan hålla efter äggsäckarna på rutorna o bladen som jag helt enkelt krossar med fingrarna, detta har inte fungerat i 110l som är större o innehåller många gömställen.
äpplena borde klara sig bara de är ngn cm, om de är större än helenan, dock är jag ingen expert på detta så nog bäst att fråga ngn annan oxå först.
tänk på att en helena måste ha snäckor att äta så det kan bli problematiskt ur den synvinkeln att när du väl rensat karet kan den svälta ihjäl.
Om du vill kan du få låna en helenasnäcka av mig, så är det bara att lämna tillbaka den när den har ätit upp lite snäckor :)
#135 Snällt! Tack, men jag tror att jag kör manuell utrotning så länge. Men skulle situationen förvärras - PM: ar jag dig
du wille_wille det skulle jag hemskt gärna vilja när mina äppelbebisar växt till sig!
Oops, du kanske inte skrev till mig wille_wille…?
#136 Gör så :) #137 Det går bra, hör av dig när de har vuxit till sig :) #138 Jo det gjorde jag, tänkte dock inte på att det var fler som hade skrivit här att de hade lite problem med snäckor… O det räcker o skriva wille, det blir ju så långt annars ;)
seaside det gjorde han nog absout, bara jag som tog tillfälle i akt ;)
wille det gör jag, i gengäld kan jag skicka ett gäng med bruna posthorn om du vill ha??
#140 Det får du gärna göra :D
det ser vl ut som en kille väl?
Ja, visst blir man förvirrad och tveksam - jag känner både och beroende på i vilken vinkel man ser analfenan
dfinitivt kille det ser man på andra bilden du la upp nu om jag inte såg först!
Men då så, vad bra att det var så tydligt. Själv var jag bara tokförvirrad
Jättehärliga bilder 🙂
#151 Tack!
Jag kände att de här serierna nog behövde en egen tråd, så jag skapade precis en: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53a007e8ce12c4539600053d-livet-i-akvariet
Snyggt :D
ja visst är det? =)))
#154 Tack!
Sköldpaddan löses upp med tiden. Mina äpplen är inte så jätteförtjust i sköldpaddan utan de föredrar verkligen äggskal så idag har jag krossat skal från 6 st ägg. Det blev en hel del och det gick till alla mina fyra kar. De blir tokglada !
#160 Jag hade ju som sagt kalkpaddan i filtret. Som jag har förstått det kan Äppelsnäckorna kan ju ta upp kalken via vattnet också , så jag vet inte vad mina föredrar.
Märkte dock att GH-värdet stack iväg när jag hade kalksköldpaddan i, så just nu pausar jag från kalk ett tag nu.
Gjorde delvattenbyte nyss och totalt tog det bara 30 min. Har fått in en himla snits på det nu 🙂. Efteråt blir det alltid lite extra fart på Kolglödstetrorna - kul att städa när det är så uppskattat!
Jag gillar också att städa åt mina fiskar. Man blir själv så glad när man ser hur mycket det glädjer firrarna!
Ja, det där med söthet OCH tacksamhet är en underbar kombo 🙂
Blev med Amanoräkor idag❤️. Nu har de kopplats in efter räk-konstens alla regler (tot 2 timmar) och ska strax släppas i. Hoppas de ska trivas bra här!
Jag hade också tänkt bli med amanoräkor inom snar tid :)
#168 Vad kul! Dom är jättecharmiga❤️
jätte fint kar och invånare.🙂
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Tack! =)
Hittade något spännande i akvariet idag 😃. Gissar på att det är en Helena snäck-bebis… Den måste ha kommit med i mitt senaste Tradera växtköp. Sköljde växterna noga och pillade bort en hel del geléaktiga snäcksamlingar, men uppenbarligen fick jag inte bort allt.
Vill gärna behålla den, funderar dock på om den kan vara ett hot för mina musslor? Vad tror Ni?
#173 så söööööt 😍
#174 Ja, den är toknäpen - bara några mm stor❤️
nej för musslorna tror jag inte, o säkert inte för äpplen heller bara de är tillräckligt stora!
#176 Tack för input ang. hotet. Låter himla bra att de inte ligger i farozonen!🥵
Det kan ha legat ägg i flytmossan du köpte av mig, mina lägger ägg överallt 😇
Vad fint du hade planterat akvariet ifrån början ! Tack för mycket inspiration !
#178 Ja, kanske det - eller från något annat växtköp… Alla växter i akvariet är köpta från privatpersoner
#179 Tack så mycket & Varsågod🙂