Startpaket 54 liter Eheim
Hej,
får man bra saker med i startpaketet Eheim ?. Har inte inhandlat något akvarium ännu tänkte inte göra något överilat, läser här inne mycket under tiden och försöker lära mig massor här.
Och hur mycket fisk kan man ha i et 54 l akvarie egentligen ?
Tänkte främst lite mindre fiskar, typ platy, neontetror, octocinclus, någon annan tetra kanske alt Guppy, och lite körsbärs räkor. Sett att vatten temperaturen och även pH värdet på fiskarna, så jag vet inte ens om man kan ha dessa ihop.
Man ska inte döma ut allt och dessa startpaket har sina nackdelar men det är ändå ett bra pris att börja med och sedan kan man byta ut det som man inte tycker är så bra. Alla är olika och en del tycker startpaketen är helt okej och fortsätter att använda det som det är. Ser dina val av fiskar och det är helt okej det också! Verkar som du har läst på =) Det enda jag kan tänka mig vara ett problem är räkorna som kan känna sig hotade och gömmer sig väl inför de andra fiskarna i karet.
Jag gillar deras start paket och 5 av mina kar år såna ;)
Tack Jens, jag tycker räkor är fascinerande, men vill också ha fiskar. Har aldrig haft fiskar så jag tänkte det blir nog bra med ett startpaket trots allt.
Men om man har mycket växter överallt, så kanske de trivs ok ?
Tänkte mig lägre växter längst fram och ökande höjd, man kanske kan h a en liten skog längst fram med någon typ av växt som blir typ som en murgröna men lite högre och kanske lite svajigare inte för tät. ( tips tages tacksamt emot för några växter som skapar harmoni och rymd i akvariet) Den växten som är rätt hög och ser ut som ett paraply med flera våningar skulle jag nog kunna tänka mig har sett den här på sidan.
Tänker du på vattenspikblad? Väldigt tacksam växt som växter väldigt lätt. Låter som du har tänkt igenom det väldigt väl så jag tycker du ska köra på och jag hoppas du har läst på ordentligt hur man startar ett akvarium så du inte kastar i allting på en gång ;) m4rkus93 verkar vara väldigt nöjd med paketet så det är bara att köra på =)
Vi har vår lilla egen Växtlexikon här på forumet som du kan titta på men även på tropica.com där jag brukar titta efter växter.
Hm inte murgröna, tänkte mer på hemtrevnad , det var ju det jag menade :/
Men vattenspikblad skulle också fungera, men det var inte den jag tänkte på. =)