Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4034 ggr
mmaliinxx
7

Gymnasiearbete, tips??

Hejsan! Jag ska nu till hösten börja mitt tredje år på gymnasiet (naturvetenskapliga programmet) vilket betyder att jag ska göra ett gymnasiearbete också. Har en egen idé om att föda upp guppys som förökar sig lätt  och se hur generna fördelas, t ex vilka som är dominanta och recessiva. (som har med biologi och göra) I detta medföljer ju då också lite kemiarbete med att kolla ämnen och dess halter i vattnet osv. 

Tänkte dock att det tar ju ett tag för guppysarna att växa till sig så att man kan se deras genetiska drag, därför skulle det vara bra att ha en plan B (C,D,E…) och tänkte vända mig hit för att få hjälp då min kreativitet inte är på topp just nu. 

Jag har 2 akvarium jag kan använda, ett på 30l och ett på ca 92l, men inget utav dem är igång just nu. 

Alla förslag är välkomna, men tänk på att jag har en begränsad budget. :D

[Tinitusan]
3

det låter väl som en rätt bra plan, du kan ju se om du inte kan få tag på två generationer direkt så förkortar det ju det hela lite!

men försök få igång karen så fort som möjligt så du slipper göra allt med helt nystartade kar, lycka till =)

Ankah
1

…och affärsguppys kan vara lite känsliga så för att inte få ett tragiskt slut på historien efter ett par veckor kanske privatuppfödda guppys eller endlerguppys vara alternativ till zooaffärsguppys. Om du inte redan har dina egna i ett ytterligare kar, förstås.

alfred.
1

Kolla om det är någon i svenska Guppy sällskapet som vill bli av med lite fisk.

Finns ibland folk där som skänker bort fiskar från väldigt fina stammar där.