Doppvärmare
Doppvärmaren som följer med en AquaEl 30 L Nano. Vad tycker ni om den? Håller den vad den lovar? Jag tycker den blir alltför varm. Finns det små doppvärmare som man verkligen kan lite på och är bättre än dessa små svarta?
Behöver inte doppvärmare i nano. Eventuellt på vintern.
Jag gillar inte doppvärmare som inte har termostat.
// Sofia
Näe, det är det jag just ogillar med dessa som inte har termostat. Bra temperatur för räkor är väl 24-26 grader.
Jag tycker rent ut sagt att de är riktiga skitgrejer som de egentligen inte borde skicka med då de flesta nog hamnar på soptippen.
Jag försökte köra med en sådan förut och ha timer inkopplad men det gick inge vidare.
Jag köpte istället en aquael easyheater på 25W med termostat som jag tycker har fungerat bra 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Men räcker 25W till en 30 L nano ? Det står 1 W till 1 liter men iofs så är det ju inte 30 L vatten i det.
Det tror jag att det gör. Som du säger så är det ju inte 30L vatten i akvariet. Och till mitt 112L akvariepaket så skickade de med en 100W värmare.
Fast 200 kr/styck… Det är mycket pengar. Det blir inga billiga nanon ! Har ju bytt ut pumparna redan… hmm..
Men om du bara har räkor i behöver du väl egentligen ingen värmare?
Jag köpte värmaren enbart för att kampfisken skulle trivas, och den ska jag inte ha kvar längre så värmaren kommer nog bli liggandes i någon låda eftersom räkorna klarar sig fin-fint på 21°C.
Tycker också de är skit, tyvärr.😕 Ska definitivt skaffa ny doppvärmare till nanot till hösten när jag kör igång det igen.
Ja, jag ska ta och kolla hur denna höst löper med värmen i karet och kolla noggrant hur graderna blir Det är ett hus ändå och det brukar inte ligga på 21 grader. Tack alla för råd och tips!
De som kommer med tyckte jag va… skit. Ingen koll alls och tempen stack iväg något fasligt. Hittade inte heller någon information någonstans om hur mycket den "ska" värma till. Näe, den hamnar på soptippen.
Mm, jag har också märkt att de inte är så bra men återstår att se hur jag gör till senare hösten/vintern. Troligtvis måste jag köpa nya för på vår övervåning så har vi det inte så varmt.