Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1531 ggr
[Tinitusan]
1

axolotl riktlinjer enligt affär...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag trodde att de behövde kallt vatten, men enligt djurkompaniet i hyllinge kräver de 23-28'C nog måste det vara fel?!

Berzerk90
4

Enligt Axolotl faktan här på sidan. 

"Akvariets temperatur ska ligga på mellan 15 och 20 grader. Över 20grader är stressande för en Axolotl och över 22grader kan vara rent dödligt. Stora svängningar av temperaturen kan också vara stressande."

Så de har nog lite fel där ja.

Lilolizeit
3

Ja visst har de helt fel. Ganska standard sorgligt nog. Du får gärna ta min artikel och lämna till dom å hälsa från mig. Dom är inte från Västafrika heller..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
3

Ser dessutom att akvariet är fyllt av grus så djuren är förmodligen redan förstoppade..

[Jens]
3

Men fyyyy vad arg man kan bli! Så tråkigt för dessa stackars Axolotl i denna butik! Hoppas Tinitusan tar en snack med dem.

Lilolizeit
2

Ja, man kan bara hoppas att någon kunnig köper dom.. Annars lever dom nog inte länge tyvärr, de stackars små liven. :(

[Jens]
2

Ja, jag hoppas alla förstår att man inte ska skälla ut dem utan bara berätta fakta hur de ska ha det. Man kommer väldigt långt på det. =)

MiaBertilsson
0

Men fy så trist med så felaktig information i affären.

Räckte med max 5 minuter med Google så ser man ju hur fel dom har. Man tycker ju att dom iaf ska kolla upp vad det är dom säljer för att kunna ge bra råd.

Och jag hade ingen aning om vad en Axolotl var innan jag googlade nyss.

Lilolizeit
2

#7 visst är det så! Men tyvärr litar folk allt för ofta på affärerna. :( Jag har själv 5st Axolotl och har skrivit en artikel här på sidan med lite fakta om du är intresserad :)

[Tinitusan]
3

tyvärr är de flesta av personalen i just den här affären mkt okunniga o dessutom oerhört otrevliga så det blev inget trevligt mottagande när jag frågade, men jag kommer ringa dem igen imorgon o se om det förhoppningsvis är ngn annan av personalen som jobbar somm kan ta emot informationen lite bättre…

Lilolizeit
0

Låter bra Tinitusan! :)

[Tinitusan]
7

ringde dem idag trots allt då jag känner ansvar men likväl blev jag illa bemött, 2 av personalen som jobbade idag o som jag redan sen innan vet är otrevliga..

valde nu att skriva till djurkompaniet direkt på deras hemsida:

"det hela gäller butiken i Hyllinge, har nu under ca 6 månader varit inne där var o varannan vecka o även handlat vid flertal tillfällen. där är 2 expediter som är mkt trevliga och två som är oerhört otrevliga. vid ett tillfälle när jag bad om hjälp blev jag tillsagd att vänta tills hon städat klart och vid något tillfälle fick jag till och med säga ifrån att man inte kan vara så otrevlig mot en kund, även min mamma har blivit illa bemött. akvarieavdelningen har ofta fiskar ihop som inte fungerar, förra veckan hade tex alla albino silverhajar sönderbitna fenor och tryckte skrämda i ett hörn, en annan gång såldes vanlig silverhaj som Eldstjärt och där har alltid legat döda fiskar i karen, något jag inte ens säger till om längre då personalen de senaste gångerna bara ryckt på axlarna och sagt att det tar de sen.
just nu gäller det salamandern Axolotl, ambystona mexicum som de på lappen skriver är från västafrika o ska gå i 23-28'C, dels är de från mexiko men framförallt kan de dö vid så höga temperaturer något som verkligen inte bör stå som rekommendation till ev okunniga kunder!
då jag inte ville ta den konfrontationen med de två expediterna som jag redan vet är mkt otrevliga så valde jag istället att ringa när jag kom hem och även dubbelkolla info först, men fick ett likväl otrevligt bemötande att ok det fick de väl kolla upp då…
så som ni hör är det generella dåliga ord om just den affären, dock måste jag tillägga att de två expediterna som är trevliga i gengäld är mkt trevliga!"

vi får väl se hur responsen blir…

Lilolizeit
2

Bra gjort! Jag är själv i kamp med hagsätra zoo som har tre Axolotl inne nu, de var med fiskar, varmt vatten, gälarna uppätna, ingen luft spalt, grus osv. Fick iaf bort fiskarn å doppvärmaren.. Dom äter dock fulla med grus å den ena är på svält gränsen.. Hur länge ska man orka liksom.. :( min granne ska dit och hjälpa till med tjatandet. Tror de kan vara bra med tjat från flera håll.,

[Tinitusan]
1

ja, jag har tänkt att ta upp et här med en av de expediter som är så bra,i alla fll det här med kundbmötandet men inte fått möjlighet ännu tyvärr, sist när jag såg regnbågshajarna trycka i ett hörn med så trasiga fenor blev jag hemskt illa berörd, stod där länge för att se vilken fisk det var men verkade som de redan tagit ut problemet för de som gick i karet lät dem vara..

[Jens]
2

Men om det är så illa med fiskarna där så borde man väl ändå gå snäppet högre och anmäla dem till högre instans?

usvead
2

Är det fråga om djurhållning då anmäler man till länsstyrelsen. Djurskyddslagen/-förordningen samt föreskrifter hos Jordbruksverket anger riktlinjerna. Större chans att anmälan tas på allvar om anmälaren väljer att inte vara anonym.

[Tinitusan]
1

ja jag har funderat på sista tiden, grejen är att de flyttade sin akvariedel i affären för kanske 1,5-2 månadar sedan ungefär o då får man ju ha visst överseende, o sen när det finns 2 som är så trevliga o sköter akvariedelen bra så är det oerhört svårt att dra en gräns, menjag kan hålla med om att detta kanske kan bli gränsen, får se vad det blir för reaktion..

hejkomochhjälpmig
0

Hemskt att sånt här är så vanligt, men det var ju helt sjukt vad felinformerade de var känns ju som om de har hittat på det helt själv nästan?! 😮

Duktig du är som anstränger dig för att göra någonting åt det. Det är både inspirerande och mycket fint att höra! Hejja hejja!❤️

[Tinitusan]
0

ja, alltså jg har sett axototl där förrut som har gått ensamma o då stod det rätt info, nu känns det nästan som om de ändrat bara för att de inte hade ett ledigt kar för dem…

o klart man gör vad man kan, det är ju trots allt ett gemensamt ansvar att säga ifrån vid sånt här tycker jag, men ibland är det lättare sagt än gjort klart!

Spoofus
0

Har sett samma på djurmagazinet i Umeå, där står det också 23-28C på infolappen 😭

enny
1

Jag anmälde en butik i Stockholm till Länstyrelsen för bristande djurhållning av Axolotl. Använde information från artikeln här på iFokus. Hoppas att de tar tag i ärendet. Jag tror att första steget är att prata med djuraffären, funkar inte det tycker jag att man skall göra en anmälan. Ju fler vi är som står upp för djurens bästa så kommer Länstyrelsen ta till sig och göra fler inspektioner. Lycka till!

kigon
1

#18 Fick du någon respons…?

Tror inte jag såg Axolotl när jag var där förra gången, men jag tittade bara igenom väldigt snabbt då vi var där för matbutiken 😕 Har sett dem ha Axolotl med grovt grus förut dock… 😮

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
0

nej inget svar alls tyvärr, o hittar inte heller inlägget på deras hemsida längre…