Flytta och scapa :)
Har man inte jobb, så ser man till att man får jobb 😛
Jag har bestämt mig för att flytta 275 litern från hallen till vardagsrummet, Clariasmalarna (som har gått på tillväxt i 275'an) skall nu få flytta till stora akvariumet, och 275'an skall få in lite nya invånare efter flytt och vattenbyte ( Kommer att använda 60% av det gamla vattnet, men det blir lite omändringar i inredningen.
Där 275'an nu står skall ett akvarium på 100 (99,7) liter få stå. Det akvariumet fick jag igår, det finns allt utom pump i det. Gruset kommer jag förmodligen att byta ut mot Decorsanden som jag har i 112'an 🙂 Här skall det bo lite Guppy, snäckor och några räkor :D
hehe roligt roligt =))
följer:3
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan

Fena!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Då har man varit och hämtat lite grejor lite varstanns ;)
Pumpen blev en Eheim "Pick-up" med ställbart utblås.
Lite filtermedia, eftersom pumpen är helt ny :)
Decorsanden, samma som jag har i 112 litern. Jag tyckte den var så fin, så det blev samma sak till det här karet också 👍
En liten rot som jag fick av en kompis som inte hade någonstans att ha den :D
En hink full med växter, både nyinköpta, hämtade från mina akvarium och några från kompisar som har ansat :)
Sist …men inte minst, själva akvariumet ;) Kom på att jag kanske skall visa det också 😊 Rampen och täckglasen ligger i burken just nu.
Åh så kul! :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Följer såklart! 🙂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det ska bli kul att se vad det blir när du plockat ihop alla sakerna. Pumpen är kanon. Jag har den i mitt 152 liters.
Håller med om att pumpen är super! Har den själv i mitt 60 liters. :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Jag gillar Eheim skarpt, hart aldrig haft problem med deras pumpar 😃 Då betalar jag hellre de extra kronorna det kostar, men då vet jag att det är bra grejor med kvalitet jag får 👍
Nu 'r 275'an tömt och flyttat. Nu är det bara inredning, vatten och de fiskar som bodde där innan som fattas :)
Inte så mycket att se än, men 100 litern är också på plats :) Det skall dit en bakgrund och all inredning skall i, men jag vet inte om jag hinner det ikväll, måste få klart med 275'an först, så invånarna inte behöver bo i en hink med syresten 😉
F*n vad ledsen man kan bli 😢 Jag gjorde iordning även 100 litern i går kväll, men nånting gick snett.
Jag lade i decorsanden, men eftersom den inte räckte till riktigt så använde jag även lite av blästersanden som följde med akvariumet, den lade jag under decorsanden. När jag fyllde akvariumet var jag väldigt noga att se till att vattenstrålen inte gick ner i substratet, utan jag höll strålen över en rot.
När jag hade fyllt karet, såg det ut som tunnflytande lervälling, men jag tänkte som så att det kan väl bli så ibland, jag trodde att det skulle klarna upp tills idag.
Jag planterade växterna och hedde i profito växtnäring. Sedan hedde jag i Easy-life, flytande filtermedia, eftersom pumpen är helt ny.
På förmiddagen (9 timmar efter att pumpen blev startad) är det fortfarande ingen förbättring överhuvudtaget i lervällingen, det ser precis likadant ut som det gjorde när jag precis hade fyllt 😢
Frågan är nu, vad gick snett ? Är det fel på blästersanden eller decorsanden ? Måste jag tömma igen och byta ut allt bottensubstrat, eller skall jag avvakta och se om det klarnar upp ?
Så här ser det ut enda sedan jag fyllde. Tack och lov så finns inget levande (förutom växterna) i akvariumet 😢
Jag tycker du ska avvakta i alla fall en dag till!
Så länge filtermediat jobbar så är vattnet mjölkfärgat. Upp till 72 timmar har jag för mej det står på flaskan. Lugna dej du lite ska du se att det ordnar till sej.
#18 Jag är orolig för att det är blästersanden som är boven, den har stått ute ett par veckor i en öppen balja. Jag gjorde iofs. ren den ninnan jag lade ner den i karet, men det kan vara några partiklar som inte är så lämpliga. Jag vet inte om det kan ha varit nån katt i sanden, killen sa att det inte var så, men jag vet inte 🤐
#19 Hade det varit mjölkfärgat så hade jag inte varit så orolig, men det är brunt, ( Kameraljuset luras litet på färgen) ungefär som en blandning av sand från sandlådan och jord
Ja det låter ju inte så kul. Är det brunt så verkar det ju vara smuts. Sen är ju frågan vad för smuts…
#21 Jo, det var det jag blev fundersam på, men nu har jag varit och handlat rådasand i affären (de hade tyvärr inte decorsanden jag ville ha). Så nu skall jag riva akvariumet och byta ut allt bottensubstrat, så hoppas jag att det blir bra :)
Köpte även lite mer växter och gödningskulor, som är bättre (i mitt tycke i varje fall) än flytande växtnäring, i ett helt nystartat akvarium.
Men jag kommer att göra ett vattenbyte i 112 litern (ca 50 liter) som jag använder i nya akvariumet, så kan jag släppa i några guppysar till en början, så flyttar jag ancistrusarna och snäckorna om några dagar :)
Jag bjuder på en före och efterbild på 100 litern :)
Före :
Fy f*n 😢 Flyttade undan sanden från ett hörn när jag skulle börja tömma, och det bara virvlade upp skit eller vad det nu är, och det luktade apa det som virvlade upp från botten 😢 Tror det har varit katter framme om jag skall vara ärlig, jag kunde inte definiera lukten riktigt, men nog tyckte jag mig känna en viss ammoniakklukt.
Jag tackar alla goda makter att jag inte hade hunnit flytta fisk eller snäckor än 😮
Lillyrod, så här ser färgen ut efter det virvlade upp från botten :(
Ja nånting förutom sand är det helt klart. Luktade det med så kan det vara något som legat där och ruttnat kanske. Katter och sand är ju naturligt så det kan vara så med. Usch!
Usch va trist! Hoppas du får ordning på det nu.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ja fy been there done that, lukta det och så är det verkligen inget att spara!
Tämde hela akvariumet och spolade ur det med trädgårdslangen, tills det inte fanns ett sandkorn kvar. Jag sköljde rådasanden, lade ner den i akvariumet och planterade växterna och satte dit sten och rötter.
Nu är det fyllt (använde 60 liter av vattnet i stora akvariumet, för där är alla värden perfekta :) Sen spillde jag faktiskt i lite Happy-life filtermedia eftersom pumpen är helt ny och oanvänd :)
Nu efter fyllning, ser det ut så här :D Tror man lugnt kan säga att det är en klar förbättring ;) Fick inte med hela karet på bild, kameran kan inte zooma ut så mycket ;) Men jag skall knäppa med mobilen, den är lättare att knäppa på det här akvariumet, som står i hallen ;)
Mycket bättre!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
De har klarnat nästan helt nu, men lampan är släkt, så jag knäpper kort imorgon på hela akvariumet :)
#25 Jo, förmodligen kattpiss eller kattskit 🤢 Sanden är tydlgen hämtat från en sandlåda, men killen sa till mig att det var blästersand, hade heller ingen anledning att tvivla på vad han sa, eftersom jag känner personnen i fråga.
Man blir bara ledsen av sånna dumheter ….Varför kunde han inte bara säga att det var sand från sandlådan, istället för att påstå att det var julas blästersand …Han måste ju inse att det förr eller senare skulle komma fram 🤔
Det var inte särskilt snällt gjort. Det kostade dej några timmar i merarbete och besvikelse. En himla tur att du inte släppte i något levande i karet. Nu ser det ut som ett nystartat kar iallafall.
#31 Jag ifrågesatte honom senare igår eftermiddag, men han förnekade fullständigt att det skulle vara sandlådesand, han kunde ströcka sig till att katterna hade varit i sanden och gjort sitt, men han kunde väl åtminstone ha sagt det isf. inte bara låtsas som det regnar. Jag orkade inte diskutera mer med honom överhuvudtaget, jag tittade bara på honom och gick därifrån.
Jo, nu ser det ut som det skall se ut i ett nystartat akvarium :)
Frågan är varför han skickade med sanden överhuvudtaget. Men skönt att allt är som det ska nu iallfall.
Jo nu ser det bra ut :)
Efter: Nu har det gått ett par veckor, så nu känner jag mig trygg att kunna släppa ner fisk och snäckor i 100 litern :)
Guppysarna har bott där själv i nästan två veckor, en hona har dött, och det var de första dagarna. De övriga ser ut att må gott, de äter och simmar runt, och honorna är smällfeta ;) Så det blir väl smått där snart 👍