Skäggtömsmalar
Hej, jag har funderat på skäggtömsmalar och jag undrar: vad är det bästa fodret, om inte alger? vilka fiskar går dom ihop med? vad ska jag mer veta?
Ja :)
haha jag satt oxå o funderade p vad du menade, googlade o fick bara fram anlig Ancistrus, aldrig hört det namnet förr, är det ett bruksnamn som är platsorienterad, alltså dialekt?
vilket fall så går de ihop med mer eller mindre alla fiskar tål pH på mellan 6-8 beroende på vilken typ av Ancistrus du väljer. det finns maltabletter sm sjunker till botten som är toppen, men även skalade ärtor o zuchini o broccolli brukar funka bra!
de måste ha en rot att tugga på, det är viktigt för deras matsmältning. hanen har spröt på huvudet o de är väldigt lättlekta!
#3 jag vet inte.
Utöver det som nämnts så behöver Ancistrus ett akvarium på minst 100L för att trivas.
Malen är nattaktiv och kommer därför fram när för att äta när akvariet släcks. Om dagarna håller den mest sig stilla i ett skrymsle, gärna i en mangroverot.
Hanarna utvecklar så kallade skäggtömmar och därför kallas arten ibland för Skäggtömsmal/skäggmunsmal.
Innan man skaffar Ancistrus behöver man ta i beredskap att fisken kan komma att leva länge. Jag har en hona i min ägo som är på sitt femtonde år.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ah där ser man det visste jag inte, har inte stött på de namnen innan, man lär något nytt varje dag =))
Har min 7 cm Ancistrus i mitt 240L kar! Funkar super med mina andra rovfiskar!
Ja, jag har en släkting som har en som jag tror är c.a 13 år nu.