Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1935 ggr
[Tinitusan]
0

lek på gång??

så häromdagen gjorde jag om mitt 110 liters för att det ska ha ideala förhållanden för mina guld Ancistrus, 1 hane o 2 honor, så de förhoppningsvis ska leka o få smått.

o sen dess har hanen legat vid den ena grottan o fläktat o honorna har cirklat hans grotta, jag har aldrig gjort det här innan o vet inte riktigt vad jag ska titta efter men nog känns det allt som om han har hittat "sin" grotta o att honorna tycker det är lite intressant, ena honan har till o med varit inne i grottan med honom ett par gånger, är det så att de provleker lite redan??

hur fungerar det hela egentligen? o om det nu skulle bli rom, hur lång tid tar det då innan det blir smått? är det ngt speciellt jag ska tänka på eller göra??

mvh

[Tinitusan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen vaktar sin grotta

[Tinitusan]
0

Honan som är mest nyfiken

[Tinitusan]
0

Alla tre

Tjeja
0

Jag kan inget om dessa firrar men nog låter det spännande alltid! 😃

Håller alla tummarna och vill nyfiket följa hur det går!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Tinitusan]
0

ja det är hur spännande som helst! jag tycker nog allt att den ena honan  har blivit lite bredare oxå precis under fenorna, o undrar om det inte är rom trots allt?

Sarah E
1

Honan på bild #2 ser ju ganska romstinn ut. Sådär bar sig mina åt innan de skulle leka. Sen när honan lagt rommen i grottan så vaktar och fläktar hanen den till de kläcks och sen vaktar han ynglena inne i grottan ytterligare några dagar. Mitt par drev upp två kullar på två månader och båda gångerna tog det nästan exakt 14 dagar från lek till frisimmande små miniancistrusar. Det är nog bara en tidsfråga för dina :)

[Tinitusan]
0

ja gör hon inte? jag har suttit här o googlat för att jämföra haha,o det har varit tydligt ikväll att han tränar för han har fläktat o fläktat där i öppningen!

åååhhhh så spännande =))))

Sarah E
0

👍🙂

Sarah E
0

Tyvärr fick jag omplacera min fina lilla hona eftersom de förökade sig som guppys. Kan bara inte ha hur många malar som helst i 200 liter 😇 Men hon har fått en finfint hem 👍

[Tinitusan]
0

man kan ju sälja =)

Sarah E
3

Javisst! Jag ska byta in en del på Akvarielagret men då måste de bli 5 cm (!) först innan de tar emot dem. Sen blir det väl skänka bort till privatpersoner. Vi snackar ju minst 30 stycken 😮 🥵Jag har enormt svårt räkna hur många de är. Det är för mycket gömslen/växter/rötter i karet. Bara att fånga in mamman var svettigt. Men det är så kul att de leker och får yngel. Det känns som ett kvitto på att man gör något rätt som akvarist. Det kommer väl sluta med ett akvarium till 🤪

[Tinitusan]
0

haha jag har 4 igång o ett till stort som väntar på att bli igångsatt, o kan tänka mig ngt litet nano till, helt galet roligt är det ju!

Sarah E
0

Ja, tyvärr ;)

Tjeja
0

Tjo hoo! då väntar vi på yngel-rapport snart då! 👍

[Tinitusan]
0

haha vi får väl se =))

Giovaniii
0

vad har du för temperatur för dom ? 

kommer du plocka bort honorna när ena lagt rom?

[Tinitusan]
0

hmm där är runt 27 grader o nej det gör jag nog inte, där är faktiskt 2 honor också, antar att det finns risk att hon äter romen?

jag är nog inte på riktigt så seriös odlingsnivå, inte än i alla fall, skulle jag plocka upp dem måste jag ha ner dem i mitt 375 o då hade jag inte fått upp dem igen haha

dessutom verkar det ha avbrutits när jag la ner några snäckor som råkade vilja röra sig just i hans grotta, blev så att han viftade bort dem ett par gånger o sen igår hade han flytta till dopvärmaren igen, men med lite ommöblering så snäckorna kan röra sig runt hans grotta istället o tilltäppning till röret där doppvärmaren så har han flyttat tillbacks till sin grotta igen, så vi får se vad som händer =)

[Tinitusan]
0

det där med temperaturen skiljer ju så mkt beroende på vem man pratar med, han jag köpte mina 3 av hade hur många som helst, o de lekte hela tiden i hans 2 Diskus kar som höll 29 grader, men sen säger vissa att de bara leker i kallare vatten, så jag har gjort så att runt 27 är den temp som passar de flesta fiskar o räkor o snäckor så man kan blanda lite utan att någon far illa.

men vad rekomenderar du för temp??

Tjeja
0

27-29 grader i vattnet?

Vart i världen är det så varmt i vattnet för jämnan? Vad har dessa fiskar för ursrung egentligen? *nyfiken*

[Tinitusan]
0

Han som jag köpte ancistrusarna av hade Diskus o de ska ju ha så varmt så dessa är uppfödda i så varmt vatten, annars behöver de väl absolut in så varmt, men jag har även elefantsnäcka som ju ska ha över 26 grader därav min temperatur.

[Jens]
0

Jag fick ca 50-60 st av mina ancistruspar och det var inte så lättsålt. Jag gav bort dem till privatpersoner och till affären så det är inte lätt att bli av med den vanligaste arterna. Men visst var det skoj när de började växa till sig lite och simmade omkring precis överallt i karet. 🙂

[Tinitusan]
0

ja nej vanliga är nog svårt kan jag tänka mig, försöker intyga mig att mina albino är lite speciella dock haha, men precis som du säger så är det ju inte av uppfödningsskäl jag gör detta utan mer för att det vore roligt att lyckas, så detta är nog mer att jag är ganska ny på det här med akvaristiska saker o försöker lära mig hur man göra för att fisken ska trivas bäst!

andra L-malar är säkert smartare om man vill försöka föda upp! men jag gillar malar så vem vet, ni kanske ser mig med en ny tråd om några månader med någon annan malsort ;)

Tjeja
0

Hoppas på att det blir yngel redan nu denna gång i alla fall! ;P följer nyfiket!

[Tinitusan]
0

Letat efter tråden jag la upp när de fick till leken men hittar den inte så det får bli fortsättning på den här istället! Ca 2 veckor efter denna tråden blev det ju rom men tyvärr blev det inget då många blev uppätna o de 2 som kläckts tvingades ut ur grottan för tidigt o inte säker på om de överlevt, men sista 3 dagarna har jag sett att ena honan är väldigt tjock o i förrgår kom jag på dem båda i grottan, tyvärr skrämde jag dem o de avbröt men igår kväll såg jag dem tillsammans igen o titta här!

Tjeja
0

Åh vad kul att ud uppdaterade här nu! Jag som inte kollat andra trådar på ett tag utan kikar på de trådar jag redan skrivit i ska uppdatteras!

Kul att det tog sig förra gången men tråkigt att det blev så lite kvar av dem. Håller tummarna för att det ska bli fler yngel och fler som överlever denna gången! :D

Väntar på uppdatering med spänning! :D

[Tinitusan]
2

idag har jag sett rörelse inne i grottan, o denna gången har inte massa som försvunnit så jag skulle gissa att jag snart har en massa albino bebisar simmandes fritt i karet =)))

Tjeja
0

Tjo hooo vad spännande!!! 👍

[Tinitusan]
0

Ikväll såg jag första lilla frisimmande ynglet =)

Tjeja
1

YAY he he he…🥳 

Tyvärr lyckas jag inte se så bra på bilden.. kanske du kan rita/ringa in ynglet så man ser vart/vad det är? *nyfiken*

[Tinitusan]
0

haha ja nej bilden blev inte så bra, tog en annan idag på dagen, ska lägga upp den!

[Tinitusan]
0

oj har glmt bild, jag lägger upp en till strax, igår så jag ytterligare ett yngel o imorse 2 till, tyvärr tror jag bara det är 4st som överlevt, o eftersom jag igår(till min stora fasa)såg några små hydror i mitt nya räkkar så flyttade jag snabbt över dessa små yngel till 25l karet o låter det fungera som yngelkar då jag läst att Ancistrus yngel äter hydror.

[Tinitusan]
0

Här kommer en bild på det första ynglet

Tjeja
0

Ja där ser man tydligt att det är ett yngel! Vad kul!

Bra att du flyttade dem! 4 är ju inte en dålig skörd heller ändå egentligen. Jämför man med ute i det vilda i naturen är det ändå helt ok! Och du har ju ändå 4 bebisar att glädjas över, tänk på det så kanske det känns roligare i alla fall! 👍

[Tinitusan]
1

Ja jag är nöjd med 4a =)

[Tinitusan]
1

Där simmar ytterligare 3 i alla fall så minst 7st har jag =)

Tjeja
0

Yay! Vad kul! 👍

[Tinitusan]
0

Tredje gången gillt, denna gången har många överlevt verkar det som =)

[Tinitusan]
0

Och snacka om överraskning när jag såg rom i grottan hos mina vanliga Ancistrus o även såg små yngel! Här har jag trott att han legat o fläktat på små sten som låg på golvet i grottan o förmodligen då missat rom i taket kanske, vanliga bruna Ancistrus var ju inte tanken men vad gör man?

Tjeja
0

Grattis vad kul! Vad man gör? Tja hur man delar på ynglen osv vet jag inte. Men man är glad i alla fall ;D! Och håller tummarna för att det blir flera mogna fiskar kvar den här gången! :)

[Tinitusan]
0

haha nja tänkte mer att även om jag inte vill ha vanlig Ancistrus får jag ju helt enkelt föda upp denna kullen o försöka bli av med dem sen =)