Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 816 ggr
Mollysar:3
0

Axolotl eller fiskar?

Hejsan! Jag har nu haft ett akvarium på 120 l i ca ett år. Likt andra akvarister är jag sugen på ett till större akvarium då det är sjukt kul att lära och ta hand om akvariumet. Det jag har siktat mig in på är ett akvarium på ca 350 - 390 l. Jag har fått lite inspiration från er andra som har gjort projekt osv. Så det hade jag tänkt mig nästa sommar. Men eftersom jag vill ha allt planerat i god tid måste jag få fråga en sak 8) Axolotl eller "stora" fiskar? Axolotl är såå söta men jag vet inte riktigt vad som krävs till 100%. Jag kan ju också börja med lite avancerade fiskar för att sedan ge mig in på Axolotl - livet, typ ;D. Det skulle ju också vara kul att få in en massa tips från er och skaffa Axolotl direkt. Och också lära lite av misstag som jag tycker om. Men vad tror ni är bäst för djuren? Tacksam för svar! :D

Lilolizeit
0

Antar att du läst artikeln jag skrivit här på forumet. ?

Jag röstar ju för Axolotl så länge du kan uppfylla kraven för dem. :)

De vill ha kallt vatten och mycket större än 120liter som vuxna. 0,5kvm är minimum för 1 vuxen Axolotl. 

Men det beror såklart på vad du vill ha ut av ditt akvarium. Man ska veta att axolotlar kanske inte är dom mest underhållande djuren om man vill ha mycket rörelse i karet. De ligger i sina grottor för det mesta och kommer framför allt fram när det är matdags eller när man sitter vid akvariet. 

Med fiskar blir det ju betydligt mer rörelse i akvariet och de finns lite mer att välja på och man kan  ju ha olika fiskar ihop..

Och skaffar man Axolotl så ska de gå med enbart andra axolotlar, inga fiskar, grodor osv.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Mollysar:3
0

Så ett akvarium på 350 - 390 l med ett rimligt mått för två stycken skulle vara bra? Jag läste din artikel om Axolotl, jätte bra! Jag har ju redan ett sällskapsakvarium med väldigt rörliga fiskar ;) En liten fråga bara, hur ger man de mat i en burk i vattnet? Förstod inte riktigt :)

Lilolizeit
0

Det går egentligen inte att räkna på hur stort i liter, det är bara bottenytan som spelar roll.. Men ja, de borde funkar. :) Beroende på mått så kanske du kan ha fler också..

Jag har glasburkar på botten på olika ställen i akvariet när jag matar med frysfoder (endast några ggr/månad), burken ligger på sidan så öppningen är placerad så de kan gå in i burken och sen lägger jag i den frysta kuben. Den hinner tina innan de har hittat fram till burken.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes