Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1450 ggr
[[LP97]]
0

akvarieväxt problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag har har tidigare gjort ett inlägg om mina växter, men har inte riktigt förstått vad ni menat med roten på växterna. Så den här gången har jag ett exempel.

Men i alla fall, jag har 3 st växter som inte växer. Istället ruttnar dem, jag har tagit bort dem bruna bladen på alla, den ena av dem växte otroligt bra efteråt men den är fortfarande så liten. Den andra har som nya blad som är på väg men den verkar inte växa. Den 3 försökte jag göra som ni tipsa om men eftersom jag inte riktigt förstod så gissade jag. Ni förklarade att jag skulle som låta roten vara ovanför gruset så att den kunde få syre men jag fattar inte riktigt vad som är roten.

Då ni förklarade det så tog jag ut växterna, tog bort dem bruna bladen och försökte med en av dem att låta roten få syra. Dem andra lät jag ligga ovanför på gruset och hoppades att dem växte till sig lite, vilket dem har. För annars brukar jag se till att växterna sitter i ordentligt. Ni förklarade också att man kan använda stenar och fiskelina för att få fast dem.

Jag har 2 st javaormbunkar och 1 växt som dem på djuraffären förklarade var en korsning mellan javaormbunke och en till som jag inte kom ihåg namnet på…

Jag undrar, för annars köper jag nya och försöker igen.

kallepudas
0

Dessa växter ska ej planteras ner i gruset utan på en sten eller en rot…..lättast är att knyta fast den med fisklina men det går med annat också men fisklina ruttnar ju inte så det är ju bäst.

Lilolizeit
1

Den andra växten kanske är s.k windelöv? Kallepudas ger dig bra råd. Jag använder vanlig sytråd och är det på en rot så har mina javaormbunkar vuxit fast på roten innan tråden ruttnat. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
3

Hej LP97!

Jag ska försöka förklara det här med rötterna lite tydligare. Jag har ritat en bild åt dig som ska föreställa en javaormbunke. Denna växt har en rotstock, det är där bladen växer ut. Rotstocken är den som behöver vara ovanför sanden/gruset för att växten inte ska ruttna.

Från rotstocken växer det ut bruna långa trådar, det är rötterna. Dem går det bra att plantera ner i sanden/gruset.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[[LP97]]
0

Ja, det var windelöv!! :D Tack Lilolizeit! Då vet jag vad den heter i fall jag vill ha fler eller byta ut.

mimåne
2

Och här kommer en bild på hur du kan göra när du bilder fast växten på en sten. Placera på botten i akvariet eller täck stenen med sand/grus så att rotstocken ligger ovanför.

[[LP97]]
0

Tack så mycket för hjälpen mimåne! :D

mimåne
0

Ingen orsak, hoppas det var till någon hjälp och att du förstår bättre nu :)

[[LP97]]
0

Skulle det göra något om jag tog bort rötterna lite, eller?

mimåne
0

Ju mer rötter växten har desto bättre är det för den, men inte kommer den kola vippen bara för att du ansar lite.