Nytt kar!
I helgen ska jag åka och hämta ett till akvarium. (Sambon har gett upp och säger "gör vad du vill") haha Det är på 600L. Jag tror att jag vill ha stora fiskar i det. Då har jag ett 600l med små fiskar och ett 600l med stora fiskar :) så i det nya kommer jag inte att ha massa växter som jag är rädd om osv. Det lutar åt att jag kommer ha massa stenar i ist. Men! Vad ska jag ha för fiskar?! ;) Karet är igång nu och jag kommer hålla pumpen blöt så bakterierna överlever färden hem. Sen tänkte jag ta 300l från mitt stora och resten nytt. Nåt annat jag behöver tänka på?
fiskar om du vill ha (riktiga) rovfiskar skulle jag köpa några florida gars hur många du vill ha är bara en smak sak och
några polypetreus typ delhezi,endlicheri och 3 it dats
(datanoides microlepsi) och kanske någon skednosmal typ
sorubima lima. och kanske någon eldål.
och tänk på att rovfiskar blir oftast dyrare ju större dom blir.
florida gars kommer du behöva ha i ett grownout kar o du inte hittar några på 20cm+ och ingen fisk ska va så liten så en polypetreus kan tro att det är mat!!!
har du fler frågor bara ställ dom!😉
inspirations video https://www.youtube.com/watch?v=CQQVCiEcNJE
Dom var häftiga allihop! Men jag tänkte nog inte ha rovfiskar, utan typ silverhajar, stora malar, skivtetra? Jag får sätta mig ner och googla :)
skivtetra och silverhajar är båda stimmfisk i mellan skiktet kanske påfågelciklider??
Åh, ett stim silverhaj röstar jag på!!! Herrejösses vad vackert det hade varit!😍 Eller kanske ett stim sprutfiskar (Toxotes jaculatrix) om du hellre vill ha lite ovanligare fisk?
#1 Haha 😃 eldål, dattar, pollys och hur många fgars man känner för i ett 600 liters? Det låter lite väl optimistiskt om man tänkt att man vill behålla alla fiskarna i fint skick en längre tid! 😉
du ska vara glad om du lyckas få upp en florida gar till 45cm på 5 år.
det tar dats väldigt länge innan dom har hunnit växa till 30cm
pollys bros på vilka han väljer många växer väldigt segt visa lite snabbare .
och om hon sen inte vill ha kvar fiskarna efter 8-10 år så kan jag eller någon annan köpa dom för hon kommer få rätt så mycket mer än vad hon betalade för dom.läs lite om dom jag skrev så ska du se att det inte är silver arowana eller rtc eller tsn växttakt på dom jag nämde!!!!!!! dom fiskarna jag nämde klarar sig minst 8 år i ett 600l kar med 60 i djup.
Tyckte egentligen bara det var ett lustigt fisktips till ett 600 liters :)
Om du menar att 600 liters karet bara ska fungera som ett growout-kar och sen säljer man av dem när de vuxit till sig lite, innan det blir för mycket fisk i för litet akvarium dvs, så är det ju ok. Jag vill gärna behålla mina fiskar livet ut när de väl är här, så jag tänkte inte som du där. :)
Vet mycket väl att det inte direkt går på en kvart för dem att nå full storlek, de blir ju inga monsterstorlekar på dem men det är rätt stora fiskar ändå, datten t.ex blir ju hög/massiv - inte lång, och är en aktiv simmare och kräver sitt kar bara därför.
8 år är dock inte ok att ha alla de fiskarna du nämner i 600 liter, inte en chans. Klart de inte växer som de ska om de inte kan :(
8 år är i princip hela f-garens och dattens liv. Hade du sett en gammal välskött datt/eldål/fgar hade du nog inte tyckt att de skulle samsas med varandra och pollysar/limor/etc i ett 600 liters i 8 år du heller? Hoppas jag missuppfattar dig. Tycker dessa underbara fiskar förtjänar ett bra mycket bättre liv än så.
Men vill du diskutera mer om detta kanske vi ska ta det över pm, i egen tråd eller på rovfisk/mfk-forumet så att vi inte kapar Fislisa's tråd med snack om fiskar hon inte ens vill ha. :)
nä självklart ska dom inte var där livet ut men man kanske köper en dat för 300kr och sen efter ett tag säljer du den för 700kr.
så jag menar som ett grownout själv bygger jag ett 2500l kar åt mina fiskar.och skrev inte att hon skulle ha alla fiskar jag nämnde bara dom hon kan ha ett bra tag. så du missförstod mig🙂
så sorry för ot
Aha okay! Men jag vill ha fiskar livet ut liksom ;) Om jag ska ha silverhajar, hur många ska jag satsa på? Vad kan jag ha ihop med dom? Jag har sneglat lite på Jack Dempsey och tycker dom är så sjukt fina! Någon som har någon erfarenhet av dom? Går dom ha ihop med malar tex?
#7 Då förstår jag hur du menade! 🙂 Förlåt för missförståndet!
#8 Ursäkta trådkapet! Det här är lite av vad jag läst om silverhajarna iaf (har inte haft dem själv men en dag, en dag!!):
Du bör skaffa minst 5 st silverhajar för att de ska må så bra som möjligt, i större grupper blir de tryggare och inte lika lättskrämda som de annars kan vara när de är små.
De stimmar visserligen men de är inte en utpräglad stimfisk utan mer en social gruppfisk vad jag har förstått. Anledningen till att man inte ska ha färre än 5 st är att de har en rangordning inom gruppen och det kan bli en hack-kyckling av den svagaste individen om man har färre. De kan också bli aggressiva mot och ge sig på andra fiskar om de inte är tillräckligt många i sin grupp.
Men bara de får leva med tillräckligt många artfränder är de fredliga, snälla fiskar med rätt mycket fart och fläkt i och de vill ha mycket öppen simyta att röra sig på.
Eventuellt övrigt sällskap bör alltså inte vara så blyga/skygga/försynta att de bli störda av deras ivriga beteende eller vara så tuffa/aggressiva att de är elaka mot dem. Liknande fiskar är optimalt men de verkar kunna gå med det mesta faktiskt. Tänk bara på att de ändå blir drygt 30 cm tillslut och att alla fiskar ska få plats. :D
Jag är helt kär i tanken på ett silverhajstim, så himla vacker fisk och den verkar vara en så oerhört rar krake också. Finns mycket fakta om dem ute på nätet (nästan för mycket) då de är väldigt populära så gotta gärna ner dig i all den infon (var källkritisk, för det är minst sagt en hel del hokuspokus) och känn efter om det är något för dig?
Det är möjligt att silverhajen är lite i aktivaste laget för 600 liter men det är som sagt många åsikter att sålla mellan… Jag tycker de verkar bli något lugnare med åren, men det kan jag inte svära på att det är sant.
SeriouslyFish anger t.ex ett minimum bottenmått på 250x60 cm medans zoopet seglar in med 150 cm längd och 250 liter (jo, tjena…) Jag tror att de kan trivas bra livet ut i 200x60 cm som flera sidor anger iaf, men jag har som sagt inte haft några själv. Än! :D
Nu har jag fått hem karet ;) Men åh vad skitigt det var! Jag gjorde rent alla rutor och bakgrunden så gott det gick, men lämnade kvar slammet för snabb igångsättning eftersom jag fick med två fiskar som måste i direkt. Nu till problemet! Det är inbyggda filter fack i båda hörnen bak, och två hål ut i karet liksom. Ett uppe och ett nere. Det låg en doppvärmare och en cirkulationspump på varje sida. Det jag inte förstår är hur f*+=€>~n det ska vara! Hur jag än vänder och vrider så passar det inte! Fick med en påse med några rör bitar och några plast rör. Det jag inte riktigt förstår är hur det har kunnat vara någon filtrering, det finns ju inget filter media! (Så skitigt som karet var så kan jag tänka mig att personen bara har kört med cirkulation) Är det någon som vill förklara väldigt enkelt såhär en fredagkväll hur det ska vara? Jag antar att jag ska köpa filtermatta och bio bollar lr liknande och lägga i facken. Men hur ska pumparna vara? Skall dom på något vänster sitter högst upp och ha ett rör ner genom filter median? Då ska det väl isf vara borrat? Kan man vända på steken och lägga pumpen under och media över? (Eftersom dom inte passar över hur jag än gör) Jag har räddat situationen med att sätta i min gamle trotjänare till jag löst det med filtreringen. (Eheim 2052) Det är knappt så jag vågar lägga upp en bild, men jaja..
oh vad är det för fiskar du fått med?
åh så fina! jag gillar verkligen jack dempsey!
ja det hade nog jag gjort, fyllt det med filtermatta klippt i bitar, sen hade jag nog satt pumpen på den plats som är längst från insuget o kopplat utsuget direkt till hålet in i karet.
Alltså ha pumpen i botten? En av pumparna står det på förpackningen att den kan ligga upp och ner. Men den andra vet jag inte, det är en aqaell powerhead (den största)
Det är ett hål längst upp och ett hål längst ner (nästan) och karet är 60cm högt, så det är stora fack
jättesnyggt akvarium.
Cikliden du har fått med är ingen Jack dempsey, det är en Pärlciklid (Herichthys carpintis) troligtvis en hanne.
Jack dempsey är mer blå med neonblåa "spots" och röda fensömmar.
Postar en bild på min hanne (JD) så får du jämföra ;)
Förlåt att det blev lite OT i tråden :)
Eftersom du redan har en större centralamerikanare, varför inte köra på dem ? Om du skall behålla den förstås. Men du måste tänka på att den du har kan se mindre individer som mat
Det finns många olika som du kan ha i ett 600 liters. Vissa blir jättestora medans andra blir lagom ;) Vissa är ju också mer elaka och stökiga än andra.
Du kan även ha tåliga växter med dem, de är inga direkta växtätare ( förutom ett par arter) men de gräver rätt mycket, särskillt när de leker. Så växterna måste förankras så de inte skall flyta upp hela tiden ;)
Men vilket läckert akvarium! Väldigt speciellt. Och jag måste säga att jag gillar inredningen väldigt mycket, bakgrunden, sanden och den stora grenen tillsammans blev ju tokfint!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har sjukt tråkiga nyheter :( Skriver med gråten i halsen :( Jag vaknade igår av ett skvalpande ljud från nedervåningen.. Springer ner och hela köksgolvet är under vatten typ :( det tog mig halva dagen att städa undan och tömma karet på fisk å allt.. Det har spruckit i botten :( Fiskarna hann komma ur och bor nu tillfälligt såklart i en stor plast back
oj stackars dig!!var bor du kan ta hand om dina fiskar så länge tills du kan ta hand om dom igen om det inte är för långt bort.
vet du vad det kan bero på varför botten sprack
Oj!😮 Nej men så hemskt😢 Förstår att du måste vara väldigt ledsen nu. Man hinner bygga upp så mycket glädje och iver när man ska börja med ett nytt akvarium och detta hann du ju bara få hem. Känner verkligen medlidande för dig, hoppas det löser sig och att fiskarna och köket har klarat sig bra🌺
Tack vad snälla ni är.. Ja det är så otroligt tråkigt :( Min sambo vill försöka laga det genom att silikona dit en ny botten, vad tror ni? Har förresten räknat ut att det är 450L. Såg direkt när jag fick hem det att det inte var lika stort som mitt andra :p Så gibbisen vill väl hellre bo i mitt 600liters? Ända jag tänker på är att cikliden blir helt ensam då :/
Jag har inte lagat något akvarium på så vis förut men jag har hört om dem som gjort det och att det fungerat bra.
Vad hade du tänkt ha i akvariet från början? Skulle du ha kvar pärlcikliden?
det måste barit ngn spricka från början väl? fy så tråkigt! men tur du hann inverka innan allt vatten var ute o köksgolvet förstört o fiskarna döda!
jag hade kontaktat en glasmästare o frågat, det gjorde jag med min hörna eftersom där var en skada jag var osäker på, men teorestiskt sätt borde det fungera att silikona dit en ny botten ovanpå den gamla förutsatt att det är HELT rent mellan båda glasskivorna så trycket blir jämnt, men ring en glasmästare eller kontakta en en djuraffär som bygger kar, lycka till!
Jag tänkte ha stora fiskar för jag trodde det var 600l.. Men nu vet jag inte. Får se om det går att laga innan jag börjar drömma :( snyft :( Vi ska till en glasmästare nu och prata om det..
jag har ett kar som har en spricka i botten och han som hade det innan silikonade bara ditt en ny glaskiva där sprican var han hade haft det i 6 år efter och jag har det nu och det fungerar bra.
vill också bara till lägga att man kör med delad botten när bottenytan blir förstor för att minska risken för sättningar i glaset!!
ja fy så drygt, lider med dig! men man lär av alla misstag, om du nu väljer att ev uppgradera senare till ett 600l så var noga med att mäta karet, fast jag vet själv hur det är när man är iväg o ska köpa, man missar sånt så himla lätt, var ju så jag kom hem med min hörna med skada o trasig pump o doppvärmare…
men bit ihop o kom igen, det finns en mening med detta oxå, kanske slutresultat blir 10 gånger bättre än om allt fungerat med detta karet, vem vet =))
Såhär ser det ut där det antagligen läcker. Den lilla Trekanten är väl boven.. Sprickan fortsätter rak över till bakrutan men den är inte upphöjd som trekanten är.. Kanske bäst att sätta en hel skiva under hela karet? Ska jag sätta en i måste jag ta bort modulerna, och dom är silikonade i både bakrutan och sidorna :(
Måste det vara glas om man sätter det under? Kan man ha nån typ av plast? Plåt?
attans, ja sprickor är alltid mkt värre än "hål" om du förstår vad jag menar? min skada var ett stött hål o som tur var inga sprickor så jag fixade det enkelt med att ta bort allt löst o fylla igen med silikon.
men jag hade nog gjort som glasmästaren säger, alltid tryggast!
Nej vad tråkigt 😭 Men tappa inte modet över det här, som Tinitusan säger, det kanske var en mening med det här också. Bit ihop och ta nya tag 🤗
Kom på en sak. Du kan ju fortfarande ha stora fiskar. Om du får ordning på 450 litern, så kan du ju flytta om lite. Ta fiskarna du har i 600 litern, om de inte är så stora, och flytta dem till 450'in på så vis kan du ju har stora fiskar i ditt 600 liters akvarium 🙂
Det hade ju varit en bra ide om jag inte hade så sjukt mycket inredning i det stora.. Det vill jag inte riva ur :p
Förstår om du inte vill riva ;) men det var en tanke i varje fall ;)
Nu är det på plats i bänken igen. Det är nu dit limmat en plåt under som vikts 2cm upp runt om också. Vi fick byta skiva i bänken eftersom den drog åt sig fukt. Det var inte det lättaste eftersom den både var skruvad, spikad med dykert och limmad… Men efter lite slit var det en ny skiva där, och en frigolit skiva över. Sen skulle vi lyfta i karet, som man får skjuta in i möbeln bakifrån. Efter att vi lyft upp det upptäcker vi att det inte får plats IOM den nya skivan :/ ner på golvet igen och skruva bort bakstycket, som lysrörsarmaturerna sitter i också, sen lyfta i karet.. Puh ;) tur att min sambo är snickare ;) Innan vi lyfte i det fixade jag med filterfacken också, så slipper jag det sen. Så nu är allt klart, så det är bara att vänta på att silikonet ska torka :) Edit: vänstra hörnet fick jag provisoriskt sätta utblåset över kanten på bakgrunden och ner i karet. Jag måste fixa på något vis så att det går ha den genom röret som är inbyggt i bakgrunden. Det är liksom inte samma dimensioner på pumpen och röret :/ hmm
åh vad skönt, roligt att ni fick till det i alla fall, skam den som ger sig =)))
Vad härligt att ni fick till det :D Lycka till nu. Håll oss uppdaterade :D
Provade fylla i lite vatten, men det läcker fortfarande :( usch vad ledsen jag är :(
vad konstigt, hur kan det läcka om ni silikonat runt om, är det en annan läcka ni missat?
alltså jag hade ju varit vansinnig på personen som sålt karet vid det här laget, usch så tråkigt för er =/
Men va tråkigt! Lider med dig Fislisa! 😕
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
😕
Hur har det gått?
Vi har inte gjort mer nu.. Vågar inte mer ifall det läcker ingen :( Jag tror att jag ska sälja det som terrarium men behålla bakgrunden eftersom jag köpte massa grejer till filterfacken och så..
Vad tråkigt att det blev så, hemskt tråkigt. Hoppas att du får det sålt.