Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 975 ggr
[Tinitusan]
0

tips på bra yngelboxar

jag skulle vilja ha lite tips på bra yngelboxar, den jag har sitter inte fast som den ska o flyter iväg hela tiden, finns det ngt speciellt märke som är bättre än de andra? eller kan man kanske enkelt bygga en egen som fungerar bra?

GuUuLd
1

http://www.ojzoo.se/store/p/utv%C3%A4ndiga-130825/easy-breeding-box-xl-2-liter-177801 De absolut bästa enligt mig, hänger utanpå akvariet med konstant vattenflöde från själva akvariet. Dock måste man ha en luftpump, har 4st själv och de är riktigt bra!

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
0

ok ok tack, men finns det billiga luftpumpar?

o kan blanda ägg o yngel haha, har ju från ett gäng olika kar nu o klart att köpa en yngelbox till varje funkar ju om de kan sitta inne i karen men knappt om jag måste köpa en luftpump till varje…=/

wille_wille
0

Jag har också en sån, bortsett från att jag har en kass luftpump som låter rätt så mycket så tycker jag den är bra :) #2 Det räcker med en luftpump om den är tillräckligt "stark". Det är ju bara att köpa T-kopplingar eller något liknande till luftslangen :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Tinitusan]
0

hmm, ja fast nu har jag ju alla karen i storarummet/matrummet så det handlar ju lite om både det estetiska o ljudnivån självklart oxå!

ni har inga tips på ngn som är inne i karet så man inte behöver extra utrustning?

wille_wille
0

En vanlig flytande med sugploppar? Har sett det på några ställen förut. Hittar du ingen så går det nog bra att silikona dit en sugplopp själv också :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Tinitusan]
0

ja jag har en sån liten men den släpper från sugpropparna hela tiden, men det går ju kanske fästa dem med silikon, det ska jag prova!

som det är nu flyter den alltid iväg hela tiden o det är frustrerande haha

Berzerk90
0

Man kan göra en själv annars av en gammal plastlåda som man haft gräddbullar i den ska vara genomskinlig också. Blir lite billigare då. :)

[Tinitusan]
0

ja, fast hur får man vattnet att strömma igenom liksom? ngn typ av myggnät eller nylonstrumpa hade kanske fungerat?

Berzerk90
0

Det kan nog funka. Vi kör med vanligt plastnät som vi fäst på undersidan av lådan. Har man sen lådan i rätt höjd med pumpen så kommer nytt vatten att föras in i själva lådan.

[Tinitusan]
0

ok, ja får fundera lite på det där o se om jag kan trixa ihop ngt bra!

Mollysar:3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick yngel för några månader sedan. Jag köpte då en dubbelyngelvox från hornbach. Den funkade ganska bra förutom att biten plast som skulle separera mamman och ynglens inte funkade :/ de simmade genom små hål. Fick ta ut mamman. Annars funkade den bra, hon födde alla samtidigt så det var inte nödvändigt att separera de.

0

Den säg ut ungefär så ;)

[Tinitusan]
0

ja det är ngt liknande jag har här hemma! egentligen hade jag velat kunna hänga den på kanten av min hörna så de yngel som överlever(om de överlever) kan gå kvar i samma vatten, men får se hur det blir, skulle nog gissa att romen hinner bli uppäten vilket som tyvärr

0

Har du testat med nät?

0

Typ sån här?

0

Kanske skulle ha länkat ist :/

[Tinitusan]
0

aahhh nej men det där ser ju toppen ut! länka gärna!!

[Tinitusan]
0

tackar =))

[Tinitusan]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var de igång igen, denna gången är det i nya grottan från duktiga xanna, o effektiv som han är min hane tar han rom från båda honorna, ska det va ska det va rejält tydligen ;p