nu behöver jag bolla lite ideer igen!
ok så har fått hem mitt "nya" kar, ännu ett renoveringsobjekt men som visade sig vara nästan 70cm högt istället för 60, alltså mer exakt 90x67x60.
min tanke är att skapa ett malkar, kommer ha mina L333 plus så småningom ett medusa par o även ett super rot par. kanske även ett par av ngn lite större mal men inget bestämt än, malkar ska jag i alla fall ha!
detta nya karet ska stå jämte mitt 375 o kommer inredas i liknande stil, dock ingen ciklidsand(men den ljusa sanden som jag har i 375) o ev kommer jag göra en av mina rotväggar då jag fått så många över o de flesta malar diggar ju rötter ;p
i detta karet kommer jag koppla mitt eheim 2075 o ev även ett 1000l/h innefilter då de flesta malar av de jag spanat på gillar strömt vatten o många kräver även hög vattenkvalite, o vi vet ju hur malar skitar ner haha.
nu till mitt dilemma, det känns som om det skulle vara aningen slöseri att använda ett nästan 70cm högt kar till malar när jag har scalarer i min hörna som kunde få ett toppen hem i detta karet! men om jag väljer att göra det till scalarerna istället skulle jag ju i så fall få göra om min hörna till mina malar, alltså behöva göra om ett kar till(!)
i hörnan har jag ett innefilter som gör 2000/h, om jag skulle ha scalarerna i det nya så hade ju eheim ytterfilter räckt o då hade jag kunnat flytta det ininefiltret till hörnan oxå, då hade jag haft sammanlagd kapacitet på 3000l/h vilket ju faktiskt hade varit mer än tillräckligt för att fylla både rengöringsbehovet som strömt vatten. här har jag ju oxå redan en rotvägg, dessutom har jag en ledslinga i hörnan som ger midnattsljus, kanske ngt som hade varit toppen i ett malkar eftersom de ju är nattaktiva o detta hade möjliggjort att jag kan sitta o titta på dem på kvällarna. (slingan går inte att flytta då jag inte kommer ha ngn ramp på det nya utan 2 st hängande lampor över öppet kar.
vad tyckr ni jag ska göra??
Ja! Gör om igen ;)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
haha ja det lutar väl lite åt det hållet va?
jag skulle i så fall inte röra botten utan ha kvar det svarta gruset o byggt upp stenrös med samma svarta stenar som i nya 375, är nog även så att malar föredrar mörk botten va?
dock aknske lite trångt med 2st innerfilter, de är dock av samma modell o märke o syns knapp, ett kan jag gömma i hörnan så egentligen bara ett som ska läggas till så som nuläget ser ut…
hmmm
Ojojoj, jag kan förstå situationen men du tänker rätt men orkar man? Självklart passar det nya karet för Scalarer, helt klart! Men vilket jobb.
Funderar dock bara på om man kan ha 4 st vuxna ancistrusar i samma kar?
oh ja inga problem, jag har sett runt 8-10 vuxna guld Ancistrus o lika många L333 i samma 720 kar o då rörde det sig om minst 4 hanar av var.
speciellt om det inte är mer en 1 hane av samma typ av mal ska det fungera bra, i teori i alla fall =)
Vad har du för svart grus i karet? Känns som om det blir bäst med malar i hörnkaret, de behöver ju inga höga kar hellre låga med stor bottenyta :) Inga problem med 4st vuxna Ancistrus eller andra malarter i samma akvarie, har man bara ett par gömställen per mal så blir det inget bråk :) Jag har hyffsat stora malgrupper i mina akvarier och jag har inga problem med bråk osv.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#5 Bra att veta av experten, GuUuLd =)
Kom på vad jag glömde i förra inlägget, kombinationen av olika ancistrusarter är dock inte en jättebra idé eller att blanda arter inom samma släkten gällande övriga L-malar heller då det lätt kan bli hybrider då. Händer titt som tätt och hybrider är inte önskvärt. Ska man blanda olika arter bör man hålla sig inom olika släkten för att minska risken för hybrider.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Tusen tack, men ett par av Ancistrus med ett par av hypancisyrus går väl bra? Men du syftar klart på Medusan som också räknas till Ancistrus? Jag har tittat lite på L091 o L240 men känner att de kanske är lite för stora? Att det kommer finnas gömställen är minsta problemet då det är min specialitet haha, i botten har jag dock ett vassare svart grus men då jag ville ha bottenfisk valde jag att täcka med ett runt som jag i så fall tänker fylla på med lite till! Har du några förslag på malar som hade kunnat fungera? Mina medusor skulle ju kunna gå med scalarerna om de är problemet =)
Ett par Ancistrus tillsammans med hypancistrus funkar bra. Ja precis "medusan" är beskriven och heter Ancistrus ranunculus så det var den tillsammans med super rot jag syftade på :) L091 & L240 blir lite väl stora ja. Förslag och förslag, du kan kolla lite inom släktet Peckoltia kanske. Passar ihop med det mesta andra du tänkt och blir oftast inte jättestora, finns ju ett antal arter i det släktet :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ok tack, ska jag göra! O fundera hur jag ändå kan få in mina medusor för de vill jag så gärna ha!
"medusorna" eller L034 Ancistrus ranunculus kan du nog stoppa med scalarerna ja :) Ett tips är att försöka att inte använda handelsnamn på L-malar ;) L-nummer eller vetenskapligt namn är det bästa då vissa handelsnamn tyvärr används till mer än en art :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
De "vanliga" ancistrusarna är riktiga "gatukorsningar" och har inget namn förutom Ancistrus sp. jag syftar till "finare" arter…. De vanliga ancistrusarna räknar man knappt som L-malar..
För den som verkligen är intresserad av L-malar underlättar det med L-nummer eller vetenskapligt namn om man vill vara säkrare på att få fisken man söker.
//GuUuLd,
-IE Photography-
L034 it is, o jag funderar på om jag inte stoppar dem i hörnan i alla fall, tillsammans medn L333, jag kollade in peckoltia men inga som lockar, hade velat ha ngn lite större mal som hade fungerat med L034 o L333 men då även i det karet som mäter 86x86 mot väggen o 135 tvärs över, men jag bör leta efter ngn under 20cm då i alla fall?¨
letar på planetcatfish, L264 faller mig i smaken vad gäller utseende o är ju annan art, dock tror jag den är lite för svår för mig kanske,L081 samma där. L200 kan jag få tag på, de kanske hade varit ett alterntiv hmm, men inte en jättefavorit.
L264 är ett bättre val än t.ex. L081 så den skulle kunna funka :) Max 20cm bör du nog kolla efter om du kollar storlekarna på planetcatfish, de anger alla storlekar i SL så totalt sett blir fisken längre än vad det står där eftersom de anger storleken utan stjärtfenan inräknad :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
ok ok, ja men då är ju det ett alternativ, då är frågan var man kan få tag på två av denna fina mal, men ett steg i tagets klart, tack igen för all hjälp!
o ja storleksmässigt kan nog 264 vara max vad karet klarar förutsatt att jag bygger upp en bra miljö men det ska inte vara några problem, räknade till 14 gömställen i malawikaret o då är ju malar betydligt enklare då de vill ha mindre grottor =)
De brukar finnas i butik då & då, gör dem inte det så är det bara fråga om de kan beställa hem för på grossistlistorna finns de just nu iaf :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
yup ska faktiskt till min malawihandlare idag o lämna lite yngel, ska fråga honom idag, både om L264 o L034(om han kan ge ett bättre/likvärdigt pris) hittade även en annan liten rackare på planetcatfish, L204 som jag tänker skulle passa perfek i malawikaret!
L204 är inte så passande i ett malawikar, det är en träätare som behöver ett kar fullt med rötter och snälla fiskar som inte kommer försöka bita dem i fenorna då de oftast får väldigt långa fenspetsar på stjärtfenan.. Inte många L-malar som bör/ska hållas i ett malawikar tyvärr..
//GuUuLd,
-IE Photography-