Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 785 ggr
MiaBertilsson
1

Klippa av?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte alls vad denna växt heter men det kanske ni har koll på? Sen undrar jag om jag bara kan klippa av den nära de rötter som kommer högt upp och stoppa ner i gruset för att få fler växter?

sauk1
1

Alla stängelväxter brukar du kunna klippa av och återplantera. Ibland är det knepigt att få de att fastna före rötterna bildats, beroende på underlag.

[Tinitusan]
2

ser ut som vanlig polysperma

MiaBertilsson
0

Då testar jag bara, för där växer rottrådar uppe under några blad så jag tänkte att det borde ju gå att klippa där.

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite nyfiken på en sak. Vad är det man ser på bilden som jag har ringat in? Är det på glaset eller i vattnet eller?

MiaBertilsson
1

Det är bubblor som rör sig framme vid glaset.

[Jens]
1

Aha, 😃

mimåne
1

Växten du har ät Hygrophila polysperma och det går utmärkt att nypa av stjälken och plantera ner den lösa delen i bottenmaterialet igen. Du behöver inte dela där det växt ut rötter, de kommer nya hur som helst. Där du nyper av plantan finns det även risk att det blir en förgrening i den kvarlämnade delen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
0

Den har växt fint sen jag knep av och planterade. Behändig växt som inte kräver så mycket har jag märkt :)

mimåne
1

Nej den är akvariets egna ogräs, men ett mycket fint sådant. Min egen favoritväxt faktiskt. Kräver varken starkt ljus eller gödning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus