projekt omstart av 375l
Så där nu har jag mjölkat ur min allra sista krona vad gäller akvarium så jag hoppas verkligen detta kommer fungera bra! Har köpt en begagnad fx5, 10kg ciklidgrus o 50kg vanligt ljust grus 0.4-1.4mm, en stor påse ecs som ska läggas i upp o nervända lerkrukor för plantering, lim att fästa dessa o stenarna med, 2 flaskor jbl bakteriekultur o ngn rot för dekorations skull! Wish me luck ;)
Följer :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
=)
dock finns det risk att du får vänta ngn vecka för just nu har jag inte ork att börja haha, måste först ha tag på en sticksåg så jag kan såga upp botten i bänken så pumpen får rum(!) o sen måste jag även införskaffa en sådan där 150l plastback på ikea så fiskarna kan bo någonstans under tiden!
Oj, Fluval fx5 är grymt stor! Jööösses.. följer =)
haha JAAAA när man googlar om den står det att dess behändiga storlek gör att den passar i de flesta akvarieskåp…haha…
men skam den som ger sig, jag SKA få in den under min bänk!
👍🙂
#4 Hahaha…
i värst fall får jag väl borra upp hål i golvet o ha pumpen i källaren ;P
men jag ska erkänna jag är LITE skraj att börja med projektet då jag ju inte hundra säkert vet vad problemet ligger just nu men en hel omstart känns ändå som bästa alternativet så det är väl bara att bita det sura äpplet o hålla tummarna!
Ja, sånt där är det mycket jobb med. Är inte avis alls ;)
TS var har du köpt javaormbunken? Den var ju stoor:)
Så mycket sten. Det blir ju häftigt! Du har säkerligen sett vad MagArne råkade ut för. Vad tror du om detta vad som orsakade det?
Spännande! :)
// Sofia
Följer med spänning. :)
rosablomma, på djurkompaniet i hyllinge, har spanat efter fina javaormbunkar länge i flertal affärer utan att vilja köpa då de sett så bruna o tråkiga ut, dock är detta två st, just nu står de med krukan i karet men när jag gjort om ska de delas upp o bindas fast på mina lavastenar o integreras i röset är tanken!
jens, ja han har haft otur, dock vet jag han nämnde att han alltid haft problem med cyano, liknande mina tubifex som jag inte verkar kunna bli av med, men i hans läge är det ju väldigt svårt att få ett balanserat kar helt utan växter, hans kar står väl även utsatt vad gäller solen på morgonen oxå har jag för mig?
mina kar står så de inte får sol från ngt håll, dessutom har jag ju tänkt att ha både javaormbunke, ngn typ av lök jag vet är ciklidsäker, hornsäv, valle o mina polysperma så förhoppningsvis kommer det fungera som vanligt minus flämtandet!
Du har tänkt helt rätt Tinitusan. =)
tackar, vi får hoppas allt fungerar tillslut!
Ser fram emot att följa när du sätter igång. Lycka till!
tack så mkt! nu när jag har allt liggandes slits jag mellan att sätta fart på en gång o vänta tills min mamma kommer på besök om en o en halv vecka, dessutom är jag faktiskt barnledig veckan efter det så egentligen vore det bäst att vänta tills dess, men det är två lååååånga veckor, får hoppas det blir sol så jag kan spendera mkt tid ute i poolen istället o skingra tankarna ;)
Ja, det kan ju vara väldigt skönt att slappna av. Själv tänkte jag ut och röja lite i trädgården för en gångs skull. Det är inte ofta jag gör det ;)
oh ja just det, tack för den jens ;)
Jag hann precis klippa en viktig del av gräsmattan innan regnet kom men det var ett litet moln med regn så när det är över så går jag ut igen och klipper lite buskar m.m.
jag hade faktiskt gräsklippningshjälp i helgen när mina "fosterbarn" var här, de tyckte det var sååååå roligt, nytta med nöje ;)
idag har jag ringt o fixat sticksåg till helgen så vem vet jag kanskeinte kan hålla mig, bör kanske försöka fixa backen tills i helgen oxå om att i fall ;)
Ooooooo, en sticksåg kan man göra mycket fint med! Och stor skada på möbler… ;)
Följer Helt klart :D
haha sauk1 ja det återstår väl att se haha
Du har alltid något nytt spännande projekt på gång!👍🙂
haha ja fast just detta sitter långt inne får jag erkänna, pengar har varit tajt o jag har ont i min armbåge o litesvårt att ta det där första steget, men nu är ju i alla fall allt klart o redo, kommer hälla kokande vatten över alla stenar i badkaret idag o låta det stå tills imorgon, o då kanske kanske jag vågar mig på att flytta över fiskarna till plastbaljan o börja…=/
Jag följer också 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Ojojoj, att du orkar! jag blir ju helt svettig bara att titta på bilderna !
haha ja nja det gör jag inte riktigt ska jag erkänna haha men jag vet att när jag väl kommit igång kommer jag tycka det är lika roligt som det varit de andra gångerna o då kommer det gå av bara farten!
Inget litet projekt och det är bra att du har planen utlagd innan du börjar ordentligt. kommer bli jättespännande att se hur det kommer att bli i slutändan. :D
haha ja det faktum att man redan har fisk som man måste husera under tiden gör det hela aningen mer komplicerat helt klart, o osäkert så klart eftersom det aldrig är att rekommendera att stoppa karet fullt med fisk direkt så det kommer kräva mkt uppmärksamhet närmsta månaden oxå så klart
Spännande att du har kommit igång nu :) Älskar dina projekt :D
tack =))))
Det kan inte gå fel! Så bra du har gjort det !!
En fråga dock om ngn kan råda mig, hat även köpt 10kg ciklidsand, alla den oxå tvättas o ska jag bland dem med resten eller lägga ovanpå? Den ser mer eller mindre ut som sanden i färg.
haha ma ska aldrig säga aldrig jens det har jag lärt mig genom åren haha
vad tror du om ciklidsanden?
tanken är i alla fall att det kommer byggas ett stenrös till vänster som går hela vägen upp till toppen o sen kommer det byggas gångar i detta rös med tegelrören, har ju 2 st lite mindre än de du ser på bilden i karet som jag givetvis använder oxå, sen kommer det vara ett mindre rös till höger som inte går så högt upp.
Ett spännande projekt att följa =) Fick du i ordning med fx5 under karet?
nope inte än, eftersom jag måste både borra o såga så tänkte jag faktiskt att jag gör det när karet är tomt på fisk så blir det inte riktigt lika stressande för dem så imorgon =)
Du ligger i du. Bra jobbat! 👍
Dom där tegelstenarna är galet snygga! Om du har några för många i storlek små, så får du gärna skicka hit dom. 😇
oh jag har en hel drös! hade ju en annons för en dryg månad sedan om dem för 20kr st men frågan är om de inte blir dyra att skicka trots allt, var bor du?
Har något svagt minne ang den annonsen, men läste nog inte så noga då det bara var avhämtning.. Jag bor ju uppe i sthlm.. Frakten kan nog bli dyr tyvärr ja.. 😐
om du vill kan jag se vad som blir över nu o kolla vad frakten blir? men det blir tidigast näst nästa vecka i så fall så du får nog påminna mig!
Kolla gärna! Tror de hade varit perfekta till mina nano om du har några mindre. :) Skickar pm nästa helg om jag inte hört något från dig. :)
ok låter bra jag har en del mindre med bara en rad hål, de borde kunna skickas för unde hundralappen i alla fall, jag kolla, o om sagt, påminn mig haha
nu sitter ja här med min kopp kaffe o funderar på hur jag ska börja, mina malawis har verkligen färgat ut fint sista veckan, jag hoppas inte den ljusa sanden förstör det utan att de får tillbaka sina färger efter omstarten!
funderar oxå på hur jag ska möblera med gömställen, har ju redan tydligt sett hur tex regnbågshajen o fler andra bildat revir, nu är ju karet poppfullt o tanke är att det ska bli lite mer öppet, utmaningen blir ju då att skapa lika många gömställn i samband med att öppna upp ytor.
Ja, visst är det planering bakom allt men det är så himla skoj när det är klart! =)
ja men absolut! just nu har jag dock fastnat i soffan haha
#58 Haha, känner igen det där.. Å så bara lite kaffe till.. Å sen dök något annat upp.. Men alldeles strax sätter ja igång… 😇
😃
Följer :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
haha ja jag är ju lite ängslig över det hela o nu har jag ju blivit med akvarie IGEN o vill egentligen rusa ner till röda korset o leta bänk o hängande fönsterlampor haha
Jättekul att följa dina projekt! :D Hoppas allt går som smort denna gången!
#62 Haha, har du skaffat ett akvarium till? :D
Ja jag fyller ju år nästa vecka o hittade ett 325l på blocket precis där mamma bor för bara 250kr, perfekt födelsedags present ju ;)
då sitter jag här med kaffekoppen IGEN, ska till VC med min son kl 11 men sen kan jag inte dra ut på det mer så today is the day ;)
Yeeey. 🥳
Spännande 👍
Haha! ^^ så kul att göra om!
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Spännande att se hur det ska bli. Lycka till!
just nu har vi pizzapaus ;)
karet är tömt sånär som på gruset. fiskarna har flyttat in till motellen, ancistrushanen o regnbågshajen o de mindre malawisarna i 56 liters o resten, inkl sura algätaren i 130l baljan. mina aningen missanpassade albino pansarmalar har nu fått flytta in i hörnan där vattnet som är mjukare o surare passar dem betydligt bättre, den ena var oerhört rund om magen o jag funderar på vad som krävs för dessa eventuella yngel att överleva, om det bara är många gömställen så kommer jag snart ha pansarmalar att sälja oxå haha.
Bra träning det där, du kommer ha ont i muskler du inte visste fanns. :D Men fasiken va kul ändå att göra om. även om det är världens skitgöra. Spännande är det att följa. :D
Alltid roligt att göra om i sina akvarium :-)
MEN… ..eftersom idag är första molnfria dagen sen jag slutade skolan 5 juni (jag vet!) så ska ja o mason först ut o bada i vår 29 grader varma pool så laters ;)
Haha :-) det gör ni rätt i
haha ja, ni har ju lika fint i åstorp förstår jag! det är ju så !#%&"¤ typiskt när det regnat varje dag i flera veckor men men, kanske är en toppen grej att ta en paus med ;)
Du har legat i :) ser ut att bli snyggt!
Skulle oxå vilja ha en pool! jag skulle bo i den om somrarna 😂
Nämen är du på gång nu igen! ;)
Blir det inte någon fin rotbakgrund denna gång?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja jag är helt slut nu, varit svårt att få bort "fett" fläckarna efter silikonet, inte helt nöjd men det får vara som det är nu, hade jag haft mer tid hade jag tagit ngt annat än vatten men det vågar jag inte nu eftersom jag måste fylla o lägga i fisk redan imorgon…
ja det är härligt, dock ingen riktig pool i den benämningen, bara en sådan budget variant, men har kopplat ett spa filter till istället för vanlig pump så den värmer upp o håller 29-30 grader, kostar en del men det är det definitivt värt =)
Jag har inte ens ett badkar så skulle vara nöjd med vad som :)
hehe ja badkar måste man ha ;)
här har det inte gått så bra, upptäckte nitrit i min hörna så istället för att fixa med 375 har jag istället fått göra ett större vattenbyte i hörnan o använt bakteriekultur där, men testet visar nu gult igen o förhoppningsvis kan kan jag använda vatten därifrån imorn till 375 ändå…
minåne, förlåt missade din kommentar innan! nej den fick jag ta bort eftersom det ska bli malawisar här i nu, dessutom hade den nästan helt rasat så silikon var inte det bästa att limma med, MEN karet som ska upp jämte här sen som troligtvis ska få husera några ciklider som gillar det där med surare vatten, DÅ kommer det kanske upp en ny mangrove vägg igen ;D
Va häftigt . Verkligen en dröm för fiskarna med tanke på alla dessa gömställen!
haha ja det är ju lite det som är tanken, minst ett ställe för varje sort i alla fall!
men åh jag saknar mina malgrottor som jag inte fått hem än, de hade varit toppen att integrera i rösen nu, jag har ju den som ligger i 110an o jag kommer få en till sådan, så jag kan ju flytta den, men jag tror den är aningen stor egentligen för jag kommer bara ha albino Ancistrus i detta karet o egentligen tror jag dessa två hade passat bättre till 034 som jag tämnkte ha i mitt nya kar sen..
men jag har i alla fall nu använt mig av de lite större tegelrören, inte fiskarnas favorit just nu men de kommer ju att växa o då är det ju toppen om de faktiskt kan få rum, dessutom kommer jag nog inte ha ngt permanent yngelkar hädanefter för det blir för många kar så därav alla små gömställen så kanske ett eller två yngel kan överleva ibland ;)
#74 Men vilka skitgrisar du måste ha i karet! Så skitigt har det inte varit hos mig när jag har gjort rent mina kar. Jösses! Griiiisar! hahaha!
haha nja det där är ju säkert pga det gamla gruset va? o förhoppningsvis anledningen till mitt problem!
Ahh, det är så häftigt Tinitusan!!
Måste bara fråga… Hur mycket kan det där väga när vattnet är i?
Var har du för sand?
Fiskarna har mycket att gå igenom nu och utforska!
stenarna väger ju en del men inte tegelrören, inte heller de svara tegelstenarna med hål i, sanden har gått åtungefär hälften av vad jag trode, alltså ca 25kg av hornbachs o 5kg ciklidsgrus, så 30kgsand, kanske 50kg sten etc max, de största stenarna har jag kvar här på golvet.
filtret var ett nöje att sätta igång, vilken #/(%#% skillnad mot 2075!!!!
jag ser redan en del saker jag vill ändra på, bla stenarna i förgrunden vill jag ha bruna lavastenar istället, javaormbunkarna kommer jag nog ha i karet jag får i födelsedagspresent istället, tror det får bli ett cikidkar där med, dock luta det ät surare vatten för sydamerikanska cikider men inte bestämt mig än, kan hända att jag kör malawisar där oxå o flyttar över de mindre, får se, sand o sten etc har ja ju i alla fall till det karet oxå!
kan berätta även att ngn hade spottat i baljan, hittade 5-6st yngel som fick åka i stora karet direkt, får se om de överlever o vem det är som tuggat.
jag valde dessutom att använda vattnet i baljorna trots allt då jag upptäckte lite nitrit i hörnan igår, bort nu men valde ändå att inte köra med det vattnet, så nu är det det nya filtret med några påsar nitrogen i plus jbl baktriekultur, vilket jag ommer fortsätta lägga i nu närmsta veckorna, ca 200l av det gamla vattnet, filter gegga från de andra småkaren i botten under sanden o resten nytt vatten.
Vilken skillnad från fx5 till 2075 upplever du? Hur upplever du ljudet för jag har hört och läst länge om att de låter mer än 2073. Nu har du 2075 men det hoppas jag inte är så stor skillnad.
Så himla snyggt! Du får gärna komma hem till mig och göra om i alla kar ! ;)
Herre gudars och alla väsen så snyggt! Du har gjort ett mycket bra jobb med stenröset och rötterna som slingrar sig ut, och för att inte tala om sanden.. Det är så vackert med vit sand! Inte förstår jag varför du absolut skulle envisas med svart tidigare?! ;)
Förresten så måste jag också få påpeka att jag är mäkta imponerad av din ork Tinitusan. Vad är knepet, dunderhonung?
#107 Haha ja! "fx:orna" är mycket trevliga filter! :D Jag har iofs fx6:or men det är nog inte jättestor skillnad mellan dem och fx5:orna, och de är verkligen enkla att ha och göra med tycker jag med!
…och all filtermassa som får plats i dem sen då: ❤️!!! STORA fina filter! 😍
Hur fint som helst blev det, sanden är riktigt läcker och stenrösen tillsammans med rötterna med! Snyggt!
Det enda jag kan säga är SNYGGT!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
tack alla!
sanden är aningen vitare än jag egentligen ville, dels för att den lätt blir grön men även för att jag inte har ngt vitt här hemma så det sticker ut lite, men kanske inte fel i sig haha, fiskarna verkar inte vara "rädda" trots den vita botten vilket är bra, hoppas de håller sina färger oxå =)=)
jens för att svara på din fråga, så mkt jag kan eftersom jag inte haft igång det länge, dessutom ska vi komma ihåg att 2075 fick rejält att arbeta med med tanke på det skitiga gruset så kan vara svårt att ge en helt rättvis bild kanske men,
2075: tystast, kunde stå utanför efter jag fått ut all luft utan att jag hörde den mkt, o väl under bänken hörde jag den inte alls, behändig i storlek o relativt rymlig vad gäller filtermedia. SVÅRT att få igång den, snygga in o utsug, dock inte mkt flås om man använder hela rörsatsen.
fx5: gick igång av sig själv(!), hörs lite om man lyssnar nog även under bänken, stor o klumpig. mkt bra flås som ger toppen cirkulation!
jag kommer göra rent 2075 o koppla den till nya karet sen så jag kan gärna återkomma med lite mer info hur den funkar när inte gruset är skitigt o geggigt från början!
Fy f*n vad snyggt det blev :D Och vilka lyckliga fiskar du kommer att få sen då 😍
kommer ta ett kort till imorn när det klarnat upp lite =)
Det är så jäkla bra gjort Tinitusan! Fiskarna måste älska att va i det karet för annars är det nog fel på dem! =) Så bra jobbat och vilket ork du har ! … jösses.
tackar, ja de får vi hoppas, det är ju lite det som är poängen, vet dock inte varför det ser så grumligt ut på bilden för det är klart i verkligheten!
Ojojoj, vad snyggt, jag har planer på att göra om mitt 260 l på semestern, då vet jag var jag ska hämta inspiration. 👍
hehe tackar! lite synd man inte ser ordentligt får se om det går bättre att ta kort på kvällen när det är mörk ute kanske.
o det bästa av allt, det verkar fakiskt som om min kära kinesiska algätare har lugnat sitt flåsande lite, dock har han ändå en ganska snabb andning, antar att han bara är sådan, han äter ju o växer o terroriserar de andra så han mår nog inte dåligt ;)
Det borde du vara! Jättesnyggt! Det ser ut som ett paradis för fisk! 😍
Du är riktigt bra på det här med att inreda :)
Även fast jag tycker att det är för vit botten - men smaken är ju som bekant som baken - så måste jag nog erkänna att det är väldigt väldigt snyggt inrett! 👍
tackar! ja jag tyckte oxå det blev för vitt först men nu har jag vant mig o gillar det faktiskt!
Otroligt snyggt :D
tack så mkt rovfisk!
Jag vet att jag gett dig komplimanger för det här redan men jag kom på att jag har ännu mer på hjärtat…
Tokläckert! Är verkligen imponerad av hur du lyckats bygga upp allt med stenarna. Sitter de löst eller har du limmat ihop dem? Använde du dig av krukorna förresten och planterade växterna i dem? Vad hade du i krukorna i så fall?
awe tack!! det värmer o fråga på du =)))
stenrösen har jag byggt upp från botten av karet innan jag fyllde på med sanden, har samlat lite gatustenar o avlånga stenar från min mammas gubbes stenhuggeri, 30x10x10cm ungefär o dessa har jag använt för att få en stabil bas om du förstår, sen harjag bara byggt uppåt o valt sten för sten för att det ska bli stabilt så jag slapp limma, dock hade jag lim hemma om att ifall!
krukorna har jag använt o de är fyllda med ecs vilket ju är toppen för växterna men svårt nu i början att få dem att stanna, funderar på att lägga lite sand ovanpå faktiskt då jag fått trycka ner vissa växter varje dag nu haha.
valde ecs dels pga ekonomin men även eftersom soil sänker pHt o eftersom det är malawikar vill jag ju ha motsatt!
Varit internetlös i nästan en vecka och vilket jobb du gjort under tiden! Riktigt snyggt sätt du har kombinerat växter, stenröse och tegel. Gillar det skarpt!
tackar ödmjukast =)