Död kampis... =(
Kom hem från semester häromdagen och såg att Oscar, min kampis, var osedvanligt rund, dagen efter även att han såg lite "ruggig" ut - började genast behandla med MultiCura då jag misstänkte bukvattensot. Idag när jag kom hem från jobbet låg han dock död i karet. Efter en kort ceremoni och en tår börjar jag nu fundera över hur karet bör rengöras innan någon annan flyttar in. Bukvattensot orsakas ju av en flagellat som redan bor i fiskens tarmar - är det smittsamt? Är det desinfektion som gäller nu då?
Beklagar verkligen! :(
Bukvattensot är en svaghetssjukdom men när det väl bryter ut så är det jättesmittsamt och drabbar även friska, starka individer tyvärr.
Vågar inte svara på hur du ska göra men jag har för mig att flagellater dör om de inte hittar ett nytt värddjur inom x-antal dagar (?) om inte annat borde du kunna fortsätta behandlingen av karet även om det inte finns någon fisk i karet, för att vara säker?
Att starta om är alltid allra sista utvägen anser jag, det skapar många gånger mer problem än det gör nytta. Ett ordentlig cyklat akvarium är guld värt. :)

Det var ju lite så jag tänkte också men vill ju inte riskera att en ev. efterföljare (och, kom igen, det är klart att det blir en sådan!) blir dålig. Jag har 3 amanos och en del snäckor (posthorn och sandsnäckor) i karet som det är nu - behöver jag flytta på dem? Är de smittbärare? En av posthornen kan ha tagit sig ett bett av Oscars stackars döda kropp… 😕

Tilläggas kan också att Oscar var ett matvrak till sista sucken men övriga symptom stämmer väldigt bra - kan det fortfarande vara bukvattensot?
Nej, då kan det inte vara bukvattensot! 🥳 😃
Tarmsystemet blir helt totalförstört, bara en varig gegga kvar, matvägran är det första stadiet och matvägrar de inte är det aldrig bukvattensot. Tänkte faktiskt fråga dig om du var säker på att det var bukvattensot eftersom de oftast aldrig ens når sista stadiet, alltså då de sväller upp, eftersom sjukdomen tar kål på dem innan.

Han var rund som en golfboll och fjällen stod rakt ut men såg honom äta minst två stycken upptinade artemior igår morse. Vad kan det vara annars, då? (Nej, jag kan inte lägga ut bild eftersom han nu vilar på reningsverket…)

…han hade också "sytrådsbajset".
Det är jättesvårt att säga vad det kan ha varit tycker jag, har inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet av sjukdomar för att kunna annat än att gissa tyvärr :( Många sjukdomar ger också samma symptom, och det finns en djungel av dem till råga på allt. Jag funderar på om det kan ha varit förstoppning? Något bakteriellt?
Det är iaf jätte, jättevanligt att bukvattenssot feldiagnostiseras, svullen mage och man blir rädd för att det är det, det är just det där med matvägrandet som är "nyckeln" till om det är eller inte är just bukvattensot vad jag har förstått. De kan dock försöka äta, men spottar ut det igen.
Men om fisken får svullen mage på grund av bukvattensot är det ingen idé att medicinera eftersom tarmarna är upplösta och det humanaste är tyvärr att avliva fisken omedelbart. :(

Jag har också hört det, det var därför jag inte avlivade honom - jag var ju inte säker och ville ge honom en chans ifall jag hade fel. Nej, jag såg honom äta utan att spotta ut och sedan ta ytterligare tuggor, han måste ju ha svalt, han kan ju inte ha lagrat allt i kinderna! Jag såg inte heller någon hosta men jag har ju som sagt varit bortrest och min mamma har tagit hand om honom - hon blev helt bestört när jag sa att han var sjuk, hon tyckte han verkade jättefrisk.
Jag fortsätter kuren tills den är färdig och gör sedan ett ordentligt vattenbyte, låter karet fortsätta ett tag med bara räkor och snäckor innan jag låter någon fisk flytta in. Vad tror ni om det?
#0 Åh vad ledsamt! Trots att jag bara haft Sixten i drygt 1 månad så skulle jag nog också fälla en tår eller två om han skulle blir sjuk och dö.
Jag vet att många säkert skulle tycka, det är ju bara en fisk. Oavsett vilket "husdjur" man än må ha så kan det ibland inte dröja länge förrän man känner oerhört starkt för just den här individen, han/hon blir en familjemedlem. Jag hävdar och slåss för att man aldrig kan tillåta att någon annan tar sig rätten att håna eller förlöjliga sorgen över ett husdjur.
#7 ''Det är iaf jätte, jättevanligt att bukvattenssot feldiagnostiseras, svullen mage och man blir rädd för att det är det, det är just det där med matvägrandet som är "nyckeln" till om det är eller inte är just bukvattensot vad jag har förstått.'': jag skulle nog mer våga påstå att problemet inte är feldiagnostisering, utan att problemet ligger där man saknar erforderlig apparatur att granska med. det jag menar är att så länge någonting påstås vara sant brukar det vara mer allmänt accepterat. likaså din premiss om att ''matvägrandet som är "nyckel till om det är eller inte är just bukvattensot'': detta är ju egentligen en empirisk undersökning av de som haft fiskar med bukvattensot, detta är inte något som kan garanteras stämma till hundra procent, en starkare individ kanske får ascites som det ända skönjbara symtomet (även om detta inte är vanligt), medan det vanligaste är att individen istället får matvägran som första symtom. och varför är det just så att fisken måste spotta ut maten och inte ens svälja en liten bit? vi båda kanske använder en liten annorlunda terminologi när det gäller matvägran? sen skulle jag även kunna påstå att hela definitionen angående bukvattensot är kaotisk, eftersom det ej finns någon entydig definition i fråga.
#10 Nice!
Jag håller med om att den allmänna definitionen av bukvattensot är kaotisk! Tycker det är lite utav en "bukvattensot-hysteri" eftersom så många tror att de har det och så många andra bekräftar det lite hur som helst? Men ska man tro på de artiklar och beskrivningar som mycket kunniga akvarister skrivit så tycker inte jag att det är så luddigt ändå? Även om det fortfarande är en del som är oklart om sjukdomen.
Jag är ingen expert på detta öht utan jag grundar det jag skriver på det jag läst av vad mycket kunnigare akvarister än jag har skrivit om sjukdomen . De är ju inte gudar förstås, och kan också ha fel. Jag kan också ha tolkat dem fel? De verkar dock vara tvärsäkra på att matvägrar inte fisken är det aldrig bukvattensot det handlar om, så jag litar på deras erfarenhet och kunskap om sjukdomen. Men ja, det må vara en empirisk undersökning, de kan ha fel och definierar man matvägran olika så blir det problematiskt, så jag förstår nog vad du menar ändå.
Jag har aldrig själv haft bukvattensot, men jag har misstänkt det några gånger. Det har dock visat sig att jag haft fel varenda gång i och med att fisken antingen har överlevt det uppsvällda stadiet vilket är omöjligt om det handlar om bukvattensot eftersom en fisk inte kan överleva utan sitt tarmsystem eller att tarmsystemet inte har varit en vit gegga när jag har kollat i fisken.
Å andra sidan borde det finnas fler sjukdomar som förstör tarmarna och därmed ger samma eller liknande symptom som det vi kallar bukvattensot?
Som sagt, detta med fisksjukdomar tycker jag är väldigt komplicerat och har egentligen inte mycket att tillföra i form av egen erfarenhet, tolkningar eller teorier. Det är i princip lättare att bara se till att fisken aldrig får möjlighet att bli sjuk så att man slipper tänka på det, tycker jag. Därför litar jag (möjligtvis en aning blint ibland) på de få otroligt kunniga personer inom akvaristiken när de delar med sig av sin kunskap, erfarenhet och sina undersökningar och inte på så många andra. :)
#8 Det blir förstås ännu svårare när man själv inte haft möjlighet att observera fisken under sjukdomsförloppet. Hm… Jag hade nog gjort som du tänkt iaf, fortsatt kuren ut och hållit noga koll på karet så allt stämmer i övrigt också. :)
#11: och vilka är de ''kunniga personerna inom akvaristiken''? jag själv har haft akvarium i ungefär tre år och har därför enligt mig inte så mycket erfarenhet inom akvaristiken, däremot har jag läst mycket och dock fått dragits med ett antal patogener. ibland har patogenerna varit oidentifierbara till kvalificering såsom blödning, rodnad, tappad aptit, svulster, apatiskt beteende, och även andra små detaljer vars kombinatorik kan göras lång. jag har nog minst haft fyrtio sjuka fiskar, och då har de enbart haft en enda identifierbar patogen: Ichthyophthirius multifiliis.
Med "kunniga personer" menar jag såklart min mamma. 😃 Haha, nä men personer som hållit på med och forskat inom, publicerat skrift/artiklar/böcker, hållit föreläsningar, delat med sig av sin kunskap och erfarenhet inom olika aspekter inom ämnet och har haft ett brinnande intresse av akvaristik, i x-antal decennier, Så kallade "kändisar" inom akvaristiken kan man väl bunta ihop dem som? Sen håller jag nödvändigtvis inte med om allt kanske, men överlag. Är inte säker på att det är tillåtet att nämna några namn men jag (GÖR DET ÄNDÅ HOHO!) tänkte nog mest på vad Kjell Fohrman skrivit/uttalat sig om när det gäller bukvattensot iaf.
Mina favoriter är de som har förmågan att förklara saker och ting noggrant och grundligt utan att det för den delens skull blir svårläst eller ointressant för en som inte är ens i närheten av lika insatt i ämnena, snarare än de som kanske är duktigast? Men dessa är inte de enda jag lyssnar på såklart, utan jag tar gärna till mig information och fakta från andra också, bara det kan förklaras på ett logiskt, rimligt vis som jag kan ta till mig. :)
Tråkigt att du har haft så många sjuka fiskar :( Jag blir nyfiken på hur du går tillväga för att identifiera orsaken? Varför har du inte kunnat identifiera någon annan? Är det för att det bara varit just den parasiten som var orsaken eller menar du att det fanns även andra/flera patogener inblandade men att de inte var identifierbara utav dig?
För hudparasiten du nämner är ju den jättevanliga lilla jäkeln som orsakar vita prick. Där förekommer det ju många gånger också sekundära bakterie- och svampinfektioner efter insjuknandet (men det menar du att du inte kunde märka något av alltså ?). De symptom du beskriver hänger ju också ihop med/kan dyka upp på grund av vitapricksjukdomen så jag förstår inte riktigt vad som är konstigt med det/vad du menar/vad du ville ha sagt? :O Förklara gärna! :)
Sen att fiskar som drabbas av någon typ av sjukdom också många gånger visar ett helt spektra av symptom som även liknar andra sjukdomar gör det visserligen krångligt men är inte speciellt underligt egentligen. Trådliknande avföring är ju ett symptom som följer flera sjukdomar t.ex - det är ju i princip som fiskarnas motsvarighet på "diarré" nästan.
För att återgå till den ursprungliga frågan, bukvattensot - Medan kombinationen av matvägran (för att inte krångla till det över om de får äta lite eller ingenting alls så kan vi ju kalla det dålig aptit bara?), "hostningar", och uppsvälld buk och resta fjäll indikerar bukvattesot, så pekar däremot trådliknade avföring och uppsvälld buk men med god aptit inte på att tarmsystemet är förstört så till den grad att det kan vara bukvattensot som är patogenen. God aptit tillsammans med en flagellat som bevisligen totalförstör tarmsystemet är inte logiskt någonstans tycker jag? Däremot skulle någon invärtes parasit, ( ex. bandmask lr nematoder.) av annat slag kunna vara orsaken?
Vad tror du om Ts fisk förresten? :)
#14 ''personer som hållit på med och forskat inom, publicerat skrift/artiklar/böcker, hållit föreläsningar, delat med sig av sin kunskap och erfarenhet inom olika aspekter inom ämnet och har haft ett brinnande intresse av akvaristik, i x-antal decennier, Så kallade "kändisar" inom akvaristiken'': här instämmer jag med ovan nämnda ting, särskilt om de personer som hållit på med forskningssektorn - de brukar alltid komma med relevant fakta och erhåller ofta den sofistikerade kunskapen.
det jag tycker är viktigt när man skall identifiera sjukdomar/sjukdom hos en fisk eller vilken organism som helst, är det viktiga att veta art eller iallafall veta släktet hos patogenen. om man inte vet det och enbart vet att det är t.e.x. flagellater så blir ämnet väldigt kontroversiellt i fråga. Flagellater är ju egentligen en stor stam encelliga Protister, vilket gör att man kan kräva göra en obduktion och undersöka fisken - för att använda den rätta medicinen. sedan är det i mitt perspektiv så att de flesta svenska urkunder har ett etiskt omdöme på att just bukvattensot orsakas av flagellater, medans de andra utländska forskare/undersökare snarare hävdar att sjukdomen orsakas av bakterier av släkten såsom Aeromonas och pseudomonas. pseudomonas har även spelat en negativ roll hos människan och då framförallt Pseudomonas aeruginosa som framkallat grönaktigt till röda svulnader på människor - jag tycker detta är mycket snarlikt symtomen på bukvattensot, då jag av egna erfarenheter har haft liknande symtom på fiskar som haft fjällresning. flagellater kan ju framförallt orsaka (vad jag vet) sjukdomar i underlivet hos människor. ''Tråkigt att du har haft så många sjuka fiskar :( Jag blir nyfiken på hur du går tillväga för att identifiera orsaken? Varför har du inte kunnat identifiera någon annan? Är det för att det bara varit just den parasiten som var orsaken eller menar du att det fanns även andra/flera patogener inblandade men att de inte var identifierbara utav dig?'': på grund av att jag har saknat ovan nämnda erforderlig apparatur d.v.s. har man inte dom rätta sakerna kan man omöjligen identifiera sjukdoms alstrande organismer d.v.s patogener, så länge man inte kan se dem genom förstorings glas (då de flesta privata personer har ett förstoringsglas). som ichthyophthirius multifiliis; dessa patogener har ett ovalt utseende och de har två cellkärnor; macronucleus respektive micronucleus, macronucleus är den större och i detta fall mindre kärnan med ett hästskoformat utseende, medans micronucleus är liten och har ett cirkulärt utseende. eftersom ichthyophthirius multifiliis har en magnitud på cirka 0,1 till 1 mm, så går dom i regel att se om man t.e.x har ett förstoringsglas som förstorar från skala 1:40. detta är stor skillnad om man t.e.x skall försöka identifiera mycobacterium piscium, då dessa är både grampositiva och syrafasta, det vill säga man måste först göra en obduktion av den misstänkta smittade fisken och sedan välja ut något troligt angripet organ (vilket bara det kan bli svårt och tidsförödande) och sedan att göra en gramfärgning kan också bli dyrt att införskaffa kemikalier till om man förstås inte är extra intresserad man mikrobiologi, och sedan måste man och inte minst införskaffa ett mikroskop som förstorar åtminstone 500 gånger från ursprungsvärdet.
äkta svamp inom akvariekretsar har jag aldrig hört talats om att en fisk ens kan få (: (här skulle jag gärna vilja att du förklarar vad du menar). det ända jag hört talats om och haft, det är saprolegnia och achlya, som är en form utav mellanting av svamp och alg (chromalveolata). dessa släkten är dock ganska enkla att bota (av min erfarenhet genom saltbad och är därför för mig i underordnad betydelse jämfört med vad det kan krävas att användas för olika mediciner för andra patogener. förresten har du några bilder/bevis på att tarmsystemet alla gånger blir just ''totalförstört''? i det du nämnde om bukvattensoten.Ankah: jag ber om ursäkt att vi kom långt ifrån ursprung frågan, och började ta upp en onödig diskussion i din tråd. jag hoppas att allt löser sig för dig iallafall (:

Ingen fara, spännande diskussion och allt som kanske hjälper mig med en diagnos är ju av godo. Hur gör ni när fiskar dör? Doktorn i en vill ju dissekera och ta odlingar, hussen bara begrava (i fiskens fall spola ner) och sörja en skvätt. Hade haft jättesvårt att sprätta upp Oscar för att kolla ev. ascites eller ta odlingar!
#16 då skall ''doktorn'' i fråga ge ett svar😃: det jag menar är att jag aldrig överhuvudtaget gjort någon dissektion, och inte heller gjort prov som gramfärgning, det jag menar är att det finns dessa möjligheter för varje specifikt fall. jag vill oftast avliva mina fiskar om de får något svårhanterligt, såsom bakterier.

Oscar gick ju ensam så hade på symptomen kunnat diagnosticera så hade jag ju kunnat påbörja behandling. MultiCura ska ju ta mycket olika mikroorganismer, så det kändes som en bra idé men han kan ju ha varit dålig så länge som en vecka innan jag kom igång så jag kom antagligen in alldeles för sent.
#15 jag ser att jag skrev ''mindre'' istället för ''större'' i denna partiella del: ''macronucleus är den större och i detta fall mindre kärnan med ett hästskoformat utseende'' jag omformulerar denna del och skriver istället: Macronucleus är den större cellkärnan hos Ichthyophthirius multifiliis, micronucleus är den mindre cellkärnan hos Ichthyophthirius multifiliis

…ganska självskrivet, kan tyckas….

OK…..så jag skulle byta ut vattnet i omgångar.och har gjort det. Noterat att även all andmat dött, jag trodde inte att det fanns något som kunde ta kål på den. Även alla postisar är döda medan amanosarna och några av sandsnäckorna verkar ha överlevt. Nu verkar det ju inte som parasiter längre…. Det har varit hantverkare och fixat fasaden utanför köket i samband med att jag åkte bort, då luktade det VÄLDIGT starkt av lösningsmedel inne i lägenheten - kan det lösas i vattnet? För isåfall känns det nästan rimligare än infektion…
Ja lukt från färg och lösningsmedel kan lösas i vatten. Jag fick rådet av en målare att täcka karet noggrant när jag fick ommålat i en lägenhet. Helst flytta det men i en etta var det inte lätt.