Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 5072 ggr
MagArne
0

Levande foder till rovfisk

En del rovfisk nöjer ju sig mest bara med levande föda. Vad kan det vara lämpligt att mata med då?

Finns det någon bra foderfisk som man kan odla i akvarium eller är extremt billig i inköp?

KerstinL
0

Vi har en bladfisk som bara äter levande föda men den är inte så stor än så det räcker med krokiga guppys än så länge.. En som vi känner hade både catfish och arowana och han köpte billiga fiskar (på tex auktioner) och gav dom. Jag vet några som har lättodlade ciklider bara för att ta ynglen till mat till annan fisk..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

smokin
0

Platy yngel måste vara ganska bra att ha som levande föda..de är lätt odlade och det blir en hel del yngel..eller Black molly yngel..samma där lätt odlade..mollysar tycker jag växer snabbare.

Hopi
0

Går bra att ut o plocka myrägg oxå!! Det gjorde jag o matade både abborrar, påfågelsciklider o uarus med. DET var poppis!! Plaskades rejält när det kom sån "god" mat!!! Flört

Theoblomberg
0

Platty och guppys osv..

Roxie
5

Det är inte lagligt att mata med levande (ryggradsdjur). Ifall ni missat det. Det är förbjudet då det orsakar lidande för djuret/fisken som blir uppätet eftersom det troligen inte dör direkt.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

// Sofia

peppe_ing
1

En mollyhona och en hane har resulterat i ett fullknökat kar på kort tid.. Yngel vart man än tittar ! Önskar det fanns nån hungrig fisk här 😉

CarlMH
0

kostar 4-5 kr st här för matfisk … säger ju inte var då det verkar vara ett hett ämne =)

CarlMH
0

Finns ju bra matfisk … antingen malawi som ynglar av sig på kommando… dock farliga ryggfenor för rovfiskarna… den bästa jag vet att odla är nog norsk flagg fisk … heter inte riktigt det kommer ej på namnet nu men albino varianten gillas av rovfiskar … de kan enkelt odlas i backar, vid fönstret

[raichu]
0

Tro mig, ingen bryr sig vad jag vet och dessutom så händer det jämnt i naturen så och där dör de ju lika fort. ;)

Jag har själv öronålar som jag matar med fiskar som annars inte skulle klarat sig från en djuraffär som jag har praktiserat på. Vi har lite som en deal där, har de svaga fiskar så tar jag hem dem för att antingen försöka få dem på benen igen eller bli mat åt mina ålar, är fisken stark nog för att kunna återhämta sig hemma hos mig (och jag har plats för den) så satsar jag på det, annars (om den inte är för stor) så hamnar den i akvariet med ålarna.

TccT
0

Beror lite på vad för rovfisk hur lång tid det tar för fisk att dö.  Är det en som sväljer hela till exempel kanske den måste trixa runt ett tag så fisken kommer rätt för att sväljas. Sen tar det x-antal minuter i magen.  Äter fiskarna man har dött foder finns  egentligen ingen anledning att mata med levande men ibland kan det ju behövas för att få igång vissa.

hejkomochhjälpmig
8

#0 Levandefödare matade med nyttig mat blir ju billigt och bra om nöden kräver levandefoder… men man kanske ska överväga att inte skaffa sådana fiskar som aldrig kommer gå att få över på dött foder? Iaf om de inte är duktiga på att döda blixtsnabbt. Vilken art är det du tänker på?

---

#9 Fast det där är ju helt galet. 

Så fort man har djur i fångenskap är det onaturligt, och då kan man aldrig jämföra med vad som händer i naturen och man har ett förbannat jävla ansvar över ALLA de djuren man håller i fångenskap! Det är ett helkasst argument för att mata med levandefoder som du använder där!

Foderfisk ska dessutom vara FRISKA, starka och välnärda individer för att vara dugliga som foderfisk. Det är liksom A och O…

---

Sen så att mata t.ex VF fisk eller bebisrovfiskar med BRA, FRISK, NÄRINGSRIK levande fisk tycker  inte jag personligen är helt fel dock (i alla fall inte om fiskarna ifråga är bra på att döda effektivt och snabbt) om de inte tar dött ÄN!  Alltså med syfte att få över fiskarna ifråga på dött foder  i slutändan, men för att mata med levande för nöjes skull?  WTF…

-Cissi-
2

För er som kanske missat är tråden från 2008 :) det går ju att diskutera om fortfarande.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Jens]
2

Okej, jag har följt tråden lite och måste säga att vad ni än tycker och tänker så måste ni följa lagen. Att uppmana folk att ta levande foder är inte okej i detta forumet så jag stänger denna tråd.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Inlägget är låst för nya kommentarer