Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1734 ggr
Luis_felipe
0

Vad händer med min molly?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min molly fick för någon månad sen några gråa fläckar och runt den tiden så hittade jag 2 döda mollys så att jag antog direkt att det var någon sorts sjukdom möjligtvis vitaprick och gjorde ett 60-70% vattenbyte, doserade med ektozon och efter drygt en vecka hällde jag i en mindre dos med salt. Efter det dog ingen fisk och de verkade mer livliga igen men för någon dag sen när jag gjorde ett vattenbyte så märkte jag att mollyn nu nästan är helt grå, fläckig och guldprickar bakom gälarna? Någon som har nån aning om vad det kan vara?

Rawhide
0

Detta verkar ju jättemärkligt… min första tanke är någon form av svamp/parasiter som orsakar detta. Är detta alltså en helsvart Molly från början?

[Jens]
1

Att Black molly 'tappar' färg är inte ovanligt för en del blackisar har det i generna. En del kan bli väldigt vita med åldern så du behöver nog inte oroa det. Däremot så funderar jag på det du beskriver vid gälarna? Det gör mig mer orolig och skulle kunna misstänka att det är en parasit, haptoparasit men jag är inte hundra på det. Tycker du att den har avmagrat och har svårt att andas så kan det vara gälmask den har drabbats av och det finns mediciner för det. Hur medicinen verkar är beroende på hur långt gånget det är, tyvärr.

Luis_felipe
0

Den äter precis som vanligt och simmar lika livligt som alla andra! Trodde också det var parasit och doserade ju som sagt ektozon och salt efter några dagar men det verkar ju inte ha hjälpt…

[Jens]
0

Okej, är det det som akvariebutiken rekommenderar när fisken har haptoparasit så borde det hjälpa men på 'några dagar' vet jag inte utan kanske två veckor. Blir fisken inte bättre så tror jag att det inte är rätt parasit som har upptäckts.

Om du verkligen tror att det är en parasit och är orolig för smittsamhet i karet så hade jag satt den i karantän så den inte smittar andra fiskar i karet. Minimera risken hade jag gjort direkt när det gäller sjukdomar/parasiter.

Luis_felipe
0

hmm, jag har ett 56L walstad med endast växter just nu som jag skulle kunna lägga honom men han började ju bli fläcklig för kanske 5-6 veckor sedan och ingen annan har ju blivit smittad vad jag kan se? Ingen har blivit mager, fläckig eller liknande… så det kanske inte är något som är smittsamt?

[Jens]
0

Ja, men då tycker jag inte du ska stressa fisken utan det kanske är enbart det förstnämnda som jag skrev att den har bara 'tappat' färg och inget annat.