Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1268 ggr
Rawhide
0

Horisontalsimmande Scalare drabbad av stroke?

Min vackra, stora Scalare, som jag haft sedan den var liten, började bete sig underligt för ett par dagar sedan. Han stod på snedden vid utblåset på pumpen en lång stund, åt sedan mat och segnade sedan ner till botten och blev liggande där. Efter ett tag simmade den upp men verkar ha svårt att hålla balansen och simmar mer horisontellt än vertikalt. De senaste dygnen har jag ofta hittat den liggande på botten, ibland i upprätt läge och ibland platt liggande. Den simmar upp ibland och äter fortfarande  med god aptit och jag hoppas naturligtvis att den ska repa sig, även om jag antar att oddsen är små. Den ser helt frisk ut i övrigt och är runt 2 år gammal, så ålder borde det knappast bero på… Någon som vet vad detta handlar om och om det finns något man kan göra för den? 

Tacksam för svar…

[Tinitusan]
0

låter tyvärr som simblåsan..

Rawhide
0

Tack för ditt svar.  Simblåsan låter ju inte helt bra. Bör man avliva den eller avvakta tro?

[Tinitusan]
1

tyvärr har jag inte så bra koll på det, vet att vissa fiskar kan uppvisa dessa symptomer om de äter från ytan o fått in luft o då kan det gå över igen men själv hade jag en zebra danio som simmade på tvären runt runt o det gick inte över på en dag så jag avlivade, googla o läs det du kan hitta o kanske avvakta tills ngn annan här kan ge dig ett bättre svar

mimåne
0

Jag tänker också på simblåsan. De kan även drabbas av hjärnblödning som har liknande symtom. Vet du om fisken har simmat in i något t.ex glasrutan?

Vid dessa två lägen är det bäst att låta fisken vandra vidare men läs på om tillstånden och jämför din fisks situation med den information du hittar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Rawhide
0

Tack för era svar. Jag ska läsa på om skador på simblåsan/ hjärnblödning. Tror inte att den har gjort något utöver det vanliga, men den går tillsammans med två ganska stora silverhajar och en del större malar som kan uppträda ryckigt ibland, och kanske skrämt den. Den är fortfarande förvånansvärt fräsch (alla fenor är fina och hela och blicken klar), men nu när jag läst era svar och iakttar den verkar det som att den får anstränga sig mer än den andra scalaren för att kunna hålla sig "på rätt köl", vilket skulle kunna tyda på nåt fel på simblåsan. Den äter alltid gärna från ytan, och glupskt, så att den skulle fått i sig för mycket luft vore inte konstigt, men nu är det snart en vecka sedan det började och än är det inte någon bättring (eller förvärring) i sikte.  Hoppas naturligtvis att den ska bli bättre,  men samtidigt får jag ju ta tag i det om den inte bättrar på sig snart.

Tack igen.

Rawhide
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild…