Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2344 ggr
[Jens]
8

Ny iFokus lanseras idag !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag lanseras den nya versionen av iFokus 3.0 och detta kan medföra vissa störningar. Allt från att inte kunna komma in och att vissa funktioner inte funkar till fullo men ha tålamod! Killarna bakom iFokus jobbar stenhårt på att allt ska gå så smidigt som möjligt.

Quirinia
0

Gäller det alla sajter? :)

[Jens]
0

Ja munsboro. Det gäller hela iFokus. 🙂 Vi sajtvärdar har fått testa det nya iFokus 3.0 ett tag och merparten är mycket nöjd med det nya.

sauk1
0

Innefattar det även nya funktioner i mobilen?

[Jens]
0

Nej det tror jag inte. Var nye så länge sen som den mobila versionen kom ut.

[Seaside]
0

Spännande! Alltid kul med förändringar & förbättringarGlad

[Jens]
3

Ja, alla vi sajtvärdar har kommit med mycket tips om förbättringar m.m. men även om de inte har lyssnat på alla plan så blir det nog bra tror jag.

Jag har ju testat den och det finns bara två saker som jag stör mig på och det har jag skrivit men inte fått något gehör på.

[Seaside]
0

Nu är det igång! Hmmm, gillade inte typsnittet + upplevde att färgen på texten var för svag/grå…

YellowKiwi
0

Spännande med nytt utseende, än så länge gillar jag det. 🙂

[Jens]
4

Då ska jag berätta vad som stör mig. Jag kan inte låta bli att bli irriterad på att när det kommer in nya trådar så var det mycket tydligare förut vilket man inte hade läst och hade läst eftersom de var separerade med fet text. Nu är den feta texten nästan osynbar för mig. Sedan är det reklamen uppe där det står 'Anpassad för nya datorer och plattor'. Den ska ligga högst upp ovanför 'loggan' så att säga. Jag gillar inte loggan och vill gärna byta ut den. Färgen som går som en tråd rakt igenom sajten som är av blå tema. Hmm… jag vet inte vad jag ska tycka men detta med blå tema och logga kan jag påverka vilket jag kommer göra i samråd med mina Medarbetare. Har ni förslag så kom gärna med det.

LajvKrattan
0

Hurra!🥳

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

wille_wille
0

#9 Logga…menar du headern/omslagsbilden? Jag tyckte den var fin, och du fick ju iallafall med en fisk på :) Kolla på djurannonser o vaktlar, vi har fått omslagsbilder som är helt orelevanta till sajten :/

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
0

Det går att byta ut headern/omslagsbilden men jag ska inte ha så bråttom med det för de jobbar nog arslet av sig ändå just nu =) Ja, det var verkligen inga höjdaromslag på vaktlar och djurannonser ;)

[Tinitusan]
3

ok nu ska jag vara en partypooper men jag HATAR nya outlays haha det är alltid så jobbigt att bryta gamla vanor lol

[Jens]
0

Haha Tinitusan! =)

Draken
0

Den nya layouten är jättefin, men det kommer att ta några dagar, för mig åtminstone, att vänja mig vid den och komma på alla funktioner ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Julip
1

Håller med #13, detta är ju BARA jobbigt! 😡 varit aktiv på iFokus sen 2007 och dom har ändrat layout på sajten flera gånger - alltid lika störande varje gång.. för det blir inte bättre, bara jobbigt. 😛

kigon
1

I love galaxy rasbora but I hate the banner, the fish looks so creepy… I'm really bothered by the loss of thick text on not-yet-read threads too 😮

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

LajvKrattan
0

#17 Yet-to-be-read threads are still bold.😐

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

kigon
0

#18 you can write in Swedish, my keyboard is just English atm so hard to write in Swedish :P It is, but it's really hard to see it on my friends computer! Hopefully it's more normal on my own…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

LajvKrattan
0

#19 Ja, vi får hoppas på det.🙂

[Jens]
1

Jag har återigen påpekat till Niklas om det 'feta' texten och han och killarna ska titta på detta för jag är inte ensam om att inte se det 'feta' så lätt som man gjorde förr.

Nu är ju 'antalet svar' alltid i fet stil vilket jag också har påpekat. Håller med dig att bilden på Galaxyrasboran är missvisande och det är därför jag inte gillar bilden. Men jag ska inte ge mig på killarna bakom iFokus med en gång utan avvakta lite.

Quirinia
0

Finns guldmynten kvar? Jag hittar inte guldmyntsbannern…

Lilolizeit
0

#23 Guldmynten finns kvar. De är inte så tydliga längre, finns på samma ställe som tidigare, men ingen blå bakgrund utan bara ett mynt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Tänkte precis säga det om myntet.

[Seaside]
2

Vill inte klaga, men jag tycker att allt är så himla vitt… Blir jobbigt att läsa utan att få ont i ögonen.

[Seaside]
1

Såg just att många bilder i min tråd "Livet i akvariet" har fallit bort efter uppdateringen. Himla tråkigt!

[Jens]
1

Det är fler som har sagt det Seaside så killarna skulle titta på det också men jag undrar om de kommer lösa det.

[Seaside]
0

Vilket Jens: Att det är vitt eller att bilderna försvunnit?

[Jens]
1

Att det är i överlag väldigt mycket vitt.

[Seaside]
0

Ok, ja visst är det vitt alltid. Man orkar tyvärr inte vara på sidan för länge. Vad händer med bilder som försvunnit då…?🤔

[Seaside]
0

Du svarade ang de försvunna bilderna på en annan tråd - är visst en bugg. Hoppas de lyckas fixa till den

[Jens]
0

Det har nämnts om detta också och 'killarna bakom iFokus' säger att det ska lösas med tiden.

usvead
0

Har precis upptäckt nya utseendet på sajten….

Har dock lite problem, jag vet inte hur jag ska kunna svara på meddelanden jag fått? Det fungerar att skriva text men det finns liksom ingenstans där man kan skicka iväg det. Kan det bero på vilken webbläsare man har?

Draken
0

Du svarar på meddelande recis som vanligt. Det finns en orange ruta under meddelanderutan där det står skicka (eller vad det står) klicka på den, så skickas meddelandet iväg.

Men en sak jag störde mig på, (en bagatell egentligen, men dock)  var att jag såg inte meddelandet jag hade skickat iväg, jag var tvungen att klicka på medelandeknappen igen, då kom det upp. 

Har inte kollat mina bildtrådar om det har försvunnit bilder, det skall jag göra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

usvead
0

När man ska skriva ett nytt, ja då finns det en orange ruta "skicka meddelande". Det finns det inte när man ska svara på  ett inkommet meddelande. Jag har testat olika webbläsare och det är samma problem.

Draken
0

Kollade nu, och det har försvunnit en hel del bilder från min tråd om de två¨största akvariumen (kuben och 720 litern) Men man får väl hoppas att de kommer tillbaka så småningom :)

Har inte kollat mina andra trådar, men jag misstänker att det är samma sak där.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Pratar vi om personliga meddelanden då? Alltså PM ?

usvead
0

#37 Inte vet jag vad det kallas? Upp till höger finns Meddelanden. klickar man där kommer man till sin inbox, olästa och skickat.

I inboxen har jag tidigare kunnat klicka på just det meddelandet jag vill svara på, skrivit svar och sedan skickat iväg. Som det ser ut efter sajtförändringen så "flashar" det till en orange ruta - när jag klickar på inkomna meddelandet - som direkt försvinner.

[Jens]
0

Om jag tolkat det rätt så svarar man på ett PM på samma sätt som man skickar ett nytt meddelande till personen ifråga förutsatt att du är inne på personens tråd.

usvead
0

Jag har ingen "skicka meddelande" knapp under rubriken?!?

[Jens]
0

Det finns olika sätt att tömma historik och cookies m.m. Jag ser att du använder dig utav Google Chrome? Först måste jag be dig att avinstallera Adblocker om du har det installerat som insticksprogram till Google Chrome sedan:

1. Klicka på skiftnyckeln högst upp till höger i internetfönstret.
  2. Välj "Rensa sökdata"
  3. Nu ska du ha fått upp ett litet fönster, kryssa för alla rutorna där. Kontrollera även att det i rutan "Rensa data från perioden" är valt att rensa allt.
  4. När rutorna är i kryssade och du valt att rensa allt så klickar du på knappen där det står "Rensa sökdata".
  5. Då den rensat klart så stänger du ner internetfönstret och startar upp det igen för att all data ska rensas ut.
  6. Klart!

När du har gjort detta så prova igen och se om det fungerar. Fungerar det så kan du i efterhand prova att installera Adblocker igen om det är ett måste att använda det.

[Tinitusan]
0

kan det ha med förmågan att skicka bilder i pm att göra? jag menar att de som får skicka bilder kan skicka nu o de som inte får kan inte..

[Jens]
0

Det vet jag inte. Det kan endast en som inte är Insider svara på. Hoppas det finns någon som kan testa det?

usvead
0

Har rensat både här och där 😉 men det fungerar inte. AdBlocker har jag inte installerat.

Som jag tidigare skrev  i #38 så "flashar" det till en orange ruta med "skicka meddelande" när jag klickar på meddelandet jag vill svara på, men vips så försvinner rutan. Väääldigt irriterande och en klar försämring!!

[Jens]
0

Ja, det hade jag inte accepterat. Har du pratat med support eller de som har gjort sidan om detta för att finna en lösning för jag har bara hört att du har råkat ut för detta. Jag läser ju de flesta trådarna ang den nya sajten för att hålla mig a jour på vad som händer.

[Jens]
0

Jag har nu fått till svar att reklamen som finns mellan headern och sidan kommer ligga kvar på samma plats. Så dumt! Tittar man på alla de största sidorna så hamnar reklamen överst.

[Tinitusan]
0

usvead är du Insider? annars hade jag nog tippat på att det är där problemet ligger, har nämligen fått flera i pm, som måste skriva nya pm för att svara mig, blir en massa nya pm haha

o sen måste jhag hålla med seaside om att det är för vitt, har till o med fått lite ont i huvudet o ögonen efter en timme här nu…

[Jens]
0

usvead är inte Insider. Du ser det på hennes Avatar. Hon har inte symbolen "i" nere till höger om bilden.

Oliviahack
0

Detta var ju bara störande..

[Tinitusan]
0

ah haha ja men givetvis! då tror jag kanske att det är där problemet ligger eller vad tror du?

usvead
1

# 47

Ha nu är jag med i matchen 😃 Jag skrev ett meddelande till Support iFokus och nu fungerar det. Yes, yes, yes!!

[Tinitusan]
0

nu fingerar det faktiskt men istället har alla trådar blivit markerade som olästa hos mig haha

[Jens]
1

Det vita överflödet skulle kunna justeras på så sätt som FB har gjort med sin sida. Lite svagare grå ton på vänster och höger sida.

[Jens]
0

De håller på att fixa så att man ska kunna se olästa och lästa lite bättre så ännu trixar dom bara tror jag.

[Jens]
0

Vad var felet?

[Tinitusan]
0

toppen, ja man får ju givetvis räkna med lite justering så här i början, roligt ändå att de lyssnar o anpassar efter oss användar, inte alltid fallet här på nätet

Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
0

Nu ser man olästa inlägg betydligt bättre! Tack för det! ;)

usvead
1

#55 Det var bara förbehållet de som var Insider, men nu kan vi övriga också svara precis som det var tidigare 😃

[Jens]
0

Då var det som Tinitusan misstänkte :)

[Tinitusan]
1

*klappar sig själv på axeln*

[Jens]
1

Hehe ;)

[Tinitusan]
1

ja ibland blixtrar det till ;p

sauk1
0

Lite sen på bollen, men nu är första tillfället jag sitter på desktop och ser det nya.

Ser snyggt och fräscht ut, tydligt, men har inte hunnit använda det så mycket.

STORT minus är det helt meningslösa med att ta bort skillnaden mellan läst och oläst. Saknar ersättare till fet stil, någon som vet hur man ser vad som är oläst? EDIT: Det dök nu upp efter att jag publicerat inlägget, trots att jag var inloggad före dess. Bugg?

Sen fanns ingen vägledning i rutan när jag skulle logga in. Saknas "användarnamn"/"lösenord" vilket brukar vara standard i inloggningsrutor. Sitter på IE9.

CarlMH
0

Bara jag som blir förbryllad över texten längst ned;

LONDON - NEW YORK - PARIS - MILANO - TOKYO - HONG KONG - RESTEN AV VÄRLDEN

Försökte hitta iFokus sidor som är utländska men hittar ingen, är jag dålig googlare, eller är det nått annat budskap med att rada upp ett gäng städer?

[Jens]
0

Du får klicka på logga in längst upp till höger så poppar ett fönster upp med inlogg. Kan hända om du har t ex adblocker eller något annat som stoppar det hindrar att den kommer upp?

[Jens]
0

Jag har heller inte förstått tanken med texten nedan som du skrev. Om det är humor eller inte vet jag inte. 🙂

sauk1
0

#66 Jag ser på din bild att du får upp texten "anv namn" osv i inloggningsrutan. Det var det jag inte fick.

[Jens]
0

… och du har inte någon adblocker eller något sådant i gång?

sauk1
0

#69 Jag fick ju upp inloggrutan?

[Jens]
0

Oki, prova med att tömma allt cache och cookies m.m. och prova igen.

rosablomma
0

Var är olästa knappen? Hittar inte den!

Lilolizeit
0

#72 Den kommer upp om man håller muspekaren uppe över rubriken typ.. Annars syns den inte hos mig..

rosablomma
0

Tack lilo! :)

Lilolizeit
0

#74 Så lite så 😊

[Tinitusan]
0

men så irriterande att man skickas tillbaka till nytt meddelande när man skickat o måste klicka på konversationen igen för att fortsätta skriva!

[Jens]
0

Jag testade att skriva till dig och det är som du säger att man kommer till ny konversation. Var det inte så förut också?

[Tinitusan]
0

nope, då stannade man liksom i konversationen, bra om man är virrig som jag o oftast tar 2-3 pm på sig att få sagt det man vill, nu måste man klicka tillbaka hela tiden…

[Tinitusan]
0

en annan sak jag upplever störande är att man går ifrån iFokus när man klickar på en länk i trådarna, innan öppnades ett annat fönster, om man således forslas till en sida som låser bakåt funktionen så blir det flera steg tillbaka hti vilket är lite irriterande.

[Seaside]
0

Hur går det för "datasnubbarna" hittar de någon bra bakgrundsfärg snart😉

[Jens]
0

Nej, det kommer förbli så här som det är nu.

Lilolizeit
0

Jag tycker man vant sig fort med allt vita faktiskt..

[Jens]
0

Tycker jag med och sedan har jag försökt att välja en färg på det övriga så mörka som möjligt för att 'tona' ner det lite.

Lilolizeit
0

👍

[Seaside]
0

#81 Synd

#82 Jag känner inte så tyvärr, utan får fort ont i ögonen. Detta gör att jag inte är inne på sidan lika ofta längre eller stannar lika länge som förut…😕

Lilolizeit
0

#85 va tråkigt. :(

det borde finnas som val, så som man kan välja storlek på texten.

[Jens]
0

Det som har sagts om det här med 'allt det vita' är att de inte kan förstå att man har det jobbigt. Förklaringar kan vara så att skärmen är felkalibrerad. Jag hade också problem med det i början men nu efter några justeringar som 'killarna bakom iFokus' har fixat så känner jag att det är mycket bättre idag. Påverkas inte alls negativt av det vita idag.

Draken
0

#85 Vad tråkigt :(

Inte heller jag har några problem med det vita nu, hade det från början, men nu går det bra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Seaside]
0

#87 Vår skärminställning eller mina ögon är det inget fel på🙂. Har aldrig reagerat på störade vitt förut. Det är helt enkelt så att det är iFokus som är för vit, det är DÄR problemet ligger - inte hos oss användare

smiley81
0

Vart är olästa knappen när man går in på ett inlägg? Jobbigt att behöva scrolla 100-150 kommentarer. Sitter med en platta, har ingen dator. Fanns förut.

Lilolizeit
0

#90 Man får hålla "mus-pekaren" över rubriken typ. Då kommer olästa, bevaka osv fram. :)

smiley81
1

Sitter ju med platta, har ingen muspekare. Men jag testade att trycka lite här och där där jag sett texten tidigare. Och nu har jag hittat platsen jag måste trycka på för att få fram raden med olästa, bevaka mm. Men höll på å bli galen ett tag där 😝

[Jens]
0

Har flera datorer i huset men paddan är min favorit ;)

sauk1
0

Är jag blind eller saknas det sökfunktion helt i den mobila versionen?

[Jens]
0

#94 Vet ej för jag använder inte den. Inte ens i mobilen för jag gillar den inte alls.

usvead
1

Vet inte om jag suttit och sovit framför skärmen efter att "iFokus" fick nytt utseende….

Nu har jag upptäckt en stor "blaffa" med reklam under "Akvariefisk iFokus" bannern, har den funnits där hela tiden?

[Jens]
0

Japp och det är många som har kommenterat och irriterats över detta men killarna bakom iFokus vill inte ta bort det. Det är så dumt av dem att tänka på reklamintäkter framför användare/besökare på iFokus.

[Jens]
0

Så här ser det ut på en ipad och det är så förbannat fräckt av dem att förstöra ett forum på det viset som de gör!!

usvead
0

#97 I ett tidigare inlägg - när jag hade problem med att svara på inkomna meddelanden - så rek. du mig att bl.a. ta bort adblocker. Ibland fungerar minnet så jag har istället installerat det tillägget och nu är reklam "blaffan" borta.

[Jens]
0

Jaa vilket bra tips men det funkar inte på en ipad.

Brusquini
0

Är det bara jag/min dator, eller har det blivit konstiga tecken i maillistan?
Igår morse såg det ut såhär:
Du har valt att få nya inlägg från iFokus skickade till din e-post-adress
Idag såhär:
Du har valt att få nya inlägg från iFokus skickade till din e-post-adress

Jag har garanterat inte ändrat nåt i mitt mailprogram sen igår, har inte ens startat om datorn.

[Jens]
0

Hmm, min gissning är att det har blivit knas i mottagningen.

Vad använder du för mejlprogram och vad har du för webbläsare?

Draken
1

Jag ser inte reklamblaffan på min dator, kanske kan bero på att jag har mnekat Pop-up fönster ? Dessutom använder jag FireFox som webläsare.

Jag vet inte om det är webbläsaren som kan ställa till problem för vissa, jag har inte några större problem. Jag hittar alla rubriker, har inga problem med mailbevakningarna och jag ser inte reklamblaffan till exempel. Jag har heller inte haft några problem med inkommande eller utgående meddelanden (privata)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

sauk1
0

Jag måste nog säga att den menyrad som dyker upp vid "mouse over", som bl a innehåller valet "Olästa", är ett feltänk. En grundregel i all användarvänlighet är väl att saker ska synas och vara konstanta, man ska veta var de finns, utan att intuitivt behöva känna till att muspekaren ska föras över en viss plats för att då trolla fram en meny.

Vad var egentligen tanken med den osynliga menyn? Ok för att oviktig info ligger på detta sätt, som t ex antal gånger inlägget lästs.

[Jens]
0

Ja, jag kan tycka det är dumt också men det är något som Erik, Staffan eller Niklas får svara på =)

Brusquini
0

Jag använder Google Crome och Outlook Express.
Och Nej!! Jag vill inte använda nåt annat. Jag är väl medveten om att det är gammalt men har anledning att fortsätta med dessa program. 😃

Fungerar bra idag igen

[Jens]
0

#106 Mja, det var inte min tanke alls utan jag tänker mest på inställningar.

Vad jag kan läsa om detta med de kyrilliska tecknen så handlar det om att din Outlook Express är felinställd? En gissning är det utav mig och du kan läsa mer om det här: http://forum.macworld.se/topic/151416-mina-mail-foervanskas/

Brusquini
0

nja, tycker att det låter osannolikt att den skulle vara rätt inställd för alla andra mail, men inte för iFokus. Även mail från iFokus förutom just den 1/7. Låter mer som om det varit nåt fel på mailutskicket just den dagen.  Obehagligt om det är rätt några tusen dagar, sen fel en dag för att sen bli rätt igen. =)

[Jens]
0

Ja, det låter helt korrekt men hur fick du mejl? Jag får aldrig några mejl ifrån dem privat?

Brusquini
0

Det är maillistan jag får från varje dag.

Alltså senaste inläggen från de grupper jag är medlem i.

[Jens]
0

Nu hänger jag med. Ja jag har valt att inte få dem eftersom jag ändå går in hit varje dag på iFokus. Ska nämna det till Erik som är webbmakare på i fokus om problemet.

Men finns det ingen annan här som får samma utskick med samma problem?

[Seaside]
1

🙂Nämen, sidan är ju inte vit längre! Den är ju tonad nu. Suveränt! 🙂👍Nu är det mycket behagligare!

LajvKrattan
0

Åh nej, de har tonat ner det vita! Kan inte folk bara sänka ljusstyrkan i stället för att klaga?😕😇

Nu får smileys fula ramar!😡

[Seaside]
3

#113 Men då kan du ju höja ljusstyrkan nu istället för att klaga😉

[Jens]
1

Jaa, det blev verkligen fult med ikonerna men jag gillar inte smileysarna ändå. Föredrar helst att använda det gamla traditionella . ;) 

Däremot klagar jag inte alls på nedtoningen för den är helt okej för mig fast det blev lite väl mörkt.

[Jens]
0

Har tittat omkring och det har verkligen förstört en massa med nedtoningen. Nästan alla bilder som man lägger in blir väldigt fula eftersom de är vita i grunden.

Näe, det blev inte bra detta !

[Seaside]
0

#116 Smaken är som baken… Jag blev tokglad och hoppas att nedtoningen blir kvar.

[Jens]
0

Kanske kan de göra så att en användare kan välja ton framöver för det hade varit det ultimata =) men du måste ju ändå hålla med att bilderna blir förstörda och fula?

Titta på t ex smileys eller inlägg #18 och #24.

[Seaside]
0

#118 Nä, jag håller faktiskt inte med om att bilderna blir fula för att sidan nu är tonad. På vilket sätt upplever du att de blir det?

Ser ut som att de grejat till smilisarna, för det är inte "rutor" runt dom längre!

[Jens]
0

Det kommer bli väldigt mycket arbete att fixa till allting för att bakgrundsfärgen har ändrats men det får man väl ta men ännu är inte allt klart att det blir så här vad jag har hört. Det är bara under testfas och jag har klagat. ;)

[Seaside]
2

Iså fall blev jag glad i förväg. Då får man vänta och se hur det blir då…

När kan de "försvunna" bilderna i olika trådar tänkas komma tillbaka?

[Jens]
0

De pratade om att det kunde ta veckor beroende på problemet. Alltså inget direkt svar ;)

[Seaside]
0

Ok, då vet jag. Tack för svaret!🙂

mimåne
1

Buhuhu.. Vad har de gjort med mitt gamla hederliga akvariefisk ifokus😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.