Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 10525 ggr
GuUuLd
1

L046 ynglens uppväxt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft lek på mina L046 3gånger sedan i juli och nu har det äntligen blivit yngel. Så tänkte göra en tråd där ni får följa deras uppväxt :)

Första bilden är på hanen och ett yngel dagen de kläcktes.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
3

Ynglen i fredags då de tömdes ur hanens grotta 14st, då 3dagar gamla :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
2

Bild från idag, nu 5dagar gamla :) Ser inte riktigt ut som några zebror än :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Jessicahagstrom94
0

åh vilka fina! :) deras uppväxt vill jag gärna följa.

Jessica Holländare
0

Vad söta dom är!

GuUuLd
0

8 dagar gamla, nu börjar man till och med se vad det är :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

SuperLimm
0

Vilka söta :D

Mvh Linn

Eldsjärten
0

Gulliga:-) :-)

godisgrisen
0

Åh spännande!

Grattis!Glad

GuUuLd
4

Mobilbild tagen uppifrån, idag är de 10dagar gamla :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Jessica Holländare
0

Dom är verkligen helt underbara!!

GuUuLd
4

Idag är de 15dagar gamla, äter skiter & växer (men långsamt)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Jessica Holländare
0

Vad fina dom är!

jazza
0

Jättefina…

Alex05
0

Såg dem på fb också, de är helt underbaraSkrattande

GuUuLd
3

19 dagar gamla :) Äter & skiter, växer gör dem nog med men väldigt långsamt :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
4

23 dagar gamla idag :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Ortax
0

OMG! lätt den snyggaste av alla L-malar :). Vill verkligen ha ett par sådana, synd att dem är så dyra bara. Har frågat i 2 djuraffärer och där säger dem mellan 800 upp till 1200 kronor.

GuUuLd
0

Då är det billiga priser i butik, det är ungefär där de ligger privat också.. I butik är det nog mer vanligt med uppåt och även över 2000kr/st.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

klon
0

Gud så söta. Grattis till dessa fina yngel Glad .

Ortax
0

# 18 åh jisses! är dem svåra att odla då? för är det enklare så kan det ju bli någon krona av det och helt klart värt det :).

GuUuLd
0

Enkla är väl dumt att säga att de är.. Få dem att leka kan vara lite knepigt, dem går små kullar och växer långsamt så man tjänar inget på dem i slutändan iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

godisgrisen
1

Jättefina! Fick lite habegär ;-) men tror inte jag har plats för en men hjälp så fina. :-)

GuUuLd
0

Länge sedan jag uppdaterade, ynglen har nu gått i sina föräldrars kar i ett antal veckor vilket gör att det är svårt att ta kort på dem eftersom de för det mesta gömmer sig :)

Men räknade nyss och minst 8st lever fortfarande iaf. :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Dansken91
0

Varför är L-malar så dyra egentligen? Är det för dom är svåra att odla eller?

GuUuLd
0

Nu är inte alla L-malar dyra, men de som är dyrare är det för att de är svårare att odla, svårare att fånga i naturen mm. Många av dem är det även exportförbud på vilket gör att priserna stiger ytterligare.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

MarHai
0

Vackra!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

GuUuLd
0

#26 Tack :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

*Tass* :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Karat
0

Makalöst fina, så roligt det måste vara att titta på det där gänget! Vad matar du dem med?

Simma lugnt!

GuUuLd
0

Eftersom de numeraa bor i föräldrarnas akvarie får de en del olika foder, räkmix (hemmagjord), cyklops, artemia, mygglarver, tropical supertabin b & dr bassleer granulat av olika sorter :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Lussie
0

Awwww, så söta!

GuUuLd
0

Kull nr. 2 är kläckta sedan en vecka tillbaka och blir nog snart utsläppta från grottan :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Åå vad roligt :) grattis

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

plutopellis
0

Så när kan man börja ställa sig i kö på att köpa ;)

GuUuLd
0

#34 Vi vet inte om vi kommer sälja dem än ;)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[RadioMG]
0

Jag skulle oxå kunna tänka mig en. Vad brukar sådana kosta? Butik, tradera och blocket. Alla kör ju olika priser..

GuUuLd
0

#36 Vid ca. 2,5cm från 500kr/st, 3-4cm från 700kr/st ungefär privat då..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[RadioMG]
0

#37 - Tack! Så det är så pass dyrt. Vad gör de så dyra? Är det åtkomsten av de, uppfödning eller vad?

GuUuLd
0

Det är för det första export förbud på dem, och om nu alla dammbyggen drar igång vid Xingu floden så kommer dessa att utrotas.

De är inte jättelätta att odla, en del får lek på dem en del försöker med allt men lyckas inte. Kullarna är små max ett 20tal yngel och de växer väldigt långsamt!

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Scrogge100
0

Åh grattis med yngel igen, hoppas dom växer och trivas :-) Lycka till!

GuUuLd
2

Nu har kull nr. 2 lämnat grottan :) Har dock inte en aning om hur många det var.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

plutopellis
0

Helt otroligt vackra! Glad

[ErikP]1
0

Hur går det?

GuUuLd
0

Det går väl bra tror jag, har ingen större koll på dem. Men försökte lite nya bilder idag.

Här har vi stor & liten i jakt på lite mat.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

En annan liten (från senaste kullen) som hittat sig en matbit :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[ErikP]1
0

Vilka fina! :)

[Jens]
1

Mycket vackra! Verkligen men för det priset … ? Om de är utrotningshotade så skulle jag försöka föröka dem och låta andra föröka dem också och på det viset få spridning så att de inte blir utrotningshotade men risken är väl att de blir endast spridda i akvarium och inte ut till det vilda. Priset är ju också ett hinder på vägen. Jag hoppas verkligen att denna art överlever.

Sist men inte minst så gratulerar jag ägaren/ägarna till dessa för de är verkligen vackra !

GuUuLd
5

Nja priset ligger bra där det ligger, annars skulle de lättare hamna "i fel händer", de är en aning känsligare för dåliga vattenvärden osv. Än många andra arter. Så skulle priserna vara lägre skulle de lättare hamna hos folk som snarare har ihjäl dem än får dem att föröka sig. De ger dessutom små kullar med absolut maxantal på 20st, ynglen är sen ännu känsligare och kan lätt bli defekta. De växer även väldigt långsamt. Vet folk som tänkt lite i de banorna som dig ang. Pris osv. Men ja… Det är bara läsa på lite så förstår man och tycker sen inte att priserna är så konstiga.. Nu är ju ändå inte de här så dyra, finns ju bra mycket dyrare firrar. De som är riktigt intresserade och verkligen vill testa på att hålla/odla dem betalar. Är man inte villig att betala har man nog inte det intresset och får då helt enkelt leta efter något mer passande :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
2

Jag tycker att priset är passande :)

Precis som exklusiva räkor så får lite känsligare, ovanligare och svårodlade malar kosta en slant. Dels då det ska vara ett genomtänkt och påläst köp, och dels för att någon (du) ska vilja ge sig på att odla dem.

Cudos att du lägger ner så pass mycket energi på dem. Jag kan tänka mig att man inte bara slänger ihop dem i vilket kar som helst och förväntar sig smått veckan efter, som med Ancistrus sp. här hemma.

GuUuLd
1

#49 Tack! Förväntar man sig att det bara är att köpa och att de ska leka en vecka senare så är man allt ute och cyklar. Det är många som har zebror och verkligen försöker få sina att leka utan att lyckas, har pratat med ett antal odlare genom åren och en del tycker att zebran är bland de svåraste :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Jens]
0

#48 Hehe, ja det kan stämma med det du säger men samtidigt så får man inte glömma att man ska INTE slänga i fiskar hur som helst oavsett fisk. Man ska verkligen ta del av ALL information om fisken innan man lägger i det i ett akvarium man har hemma. Läs på på nätet, fråga runt bland dina akvarievänner. Det är ju precis som vilket djur som helst man köper; häst, hund, katt osv osv.

Har förstått att denna mal kräver en hel del kunskap men då får man skaffa sig det först innan köp. Själv skulle jag aldrig köpa en sån idag men med erfarenhet och kunskap och tid så skulle jag kanske slå till efter par år.

Det var som när jag var till affären och frågade lite hur man skulle starta upp akvariet och de berättade lite snabbt och sa - sedan köpper du några neontetror och ser om de överlever. Sånt irriterar mig för jag ser de små liven om en viktig del. Jag skulle må dåligt av om de dör för att jag har 'testat'. Näe, jag ska verkligen ta reda på ALLT innan och det har jag gjort tack vare er här på forum och andra forum samt böcker som jag har inhandlat och naturligtvis några vänner som är akvarieägare.

ps. det kommer inte bli några neontetror utan jag kommer köpa kardinaltetror och alla ska leva ett gott liv. det är mitt mål i alla fall. ds.

=)

GuUuLd
1

#51 tyvärr är det inte många som tänker så som dig! De tycker den är snygg och villbha den av den anledningen… Det de inte vet är att man sällan ser dem heller då de är väldigt skygga.. Har sett ett antal som trott att det inte ska vara några problem att hålla dem och därav köpt trots råd av folk om att inte göra det och det har slutat med döda fiskar och sura personer.. Folk som frågat vad de äter och inte äter men ändå får för sig att jodå jag ska visst mata med det jag blivit avrådd att mata med (och ja den personens zebror dog)..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Jens]
0

Mm, mycket vanligt beteende. Man blir sååå förbenad !

[dynamitella]
3

Ja, det är tyvärr väldigt vanligt.

Då jag odlade och sålde en hel del räkor fick jag ofta frågor EFTER köp som "hej ska man mata räkorna? jag läste att de åt skit i akvariet så jag har inte matat dem vad äter dem? var i akvariet lägger dom ägg?".

DÅ blir man arg. När jag har spenderat månader och odlat dessa djur och sålt iväg dem till vad jag tror är fina hem. Så vet de inte ens grundläggande fakta om djuret.

Detta händer alltså trots att köparna försäkrat mig om att de har haft räkor länge och är väl insatt i hur det fungerar och ska gå till :) Och jag får inte bra respons om jag kortsförhör varenda köpare heller, så man får gå på magkänsla. Jag har ju faktiskt nekat köpare många gånger.

GuUuLd
3

#54 Jotack det är en hel del okunnigt folk som kontaktat mig ang. Räkor också.. Men när de ställer mig frågan vilka räkor jag tycker de ska köpa av mig t.ex är jag inte intresserad av att sälja. Man ska veta vad man vil ha när man ska köpa nått annars betyder det ju direkt att du inte vet vilka förutsättningar räkan vill ha.. När jag däremot skulle sälja ett gäng av mkna första zebror jag köpt som var defekta var det många som hörde av sig och ville köpa.. Men just zebrorna ligger mig så varmt om hjärtat att dem säljer jag inte hur som helst.. De sim hörde av sig fick 100 frågor… Men mina små zebror hamnade hemma hos min arb. Kamrat tillslut iaf. För då vet jag var de är och får rapporter om hur de mår :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

Ett yngel ur varje kull, ingen bra bild men det är mest för att se storleksskillnaden på dem.

Förövrigt så ligger hanen på ny rom igen :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

ett yngel ur kull 1

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Vad roligt med ny rom ^^ grattis!. Kommer du sälja några av småttingarna sen? jag är inte intresserad av dom bara nyfiken :)

GuUuLd
0

Det vet vi inte än :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Okej :) riktigt sööta är dom iaf

GuUuLd
0

Ja & det är många som vill ha dem, hade kunnat sålt dem flera gånger om redan ifall man hade velat det.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Det är klart folk vill ha dom, dom är ju fina :) men tyvärr svåra som jag förstått och det är ju inte generellt det folk tänker på i första hand.

GuUuLd
0

Näe, precis. Folk tänker bara på att de är snygga, problemet är att de oftast är väldigt skygga också så det är inget man ska köpa för att tro att man ska kunna sitta och titta på dem i akvariet hela dagarna :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Hehe :P nää

Lussie
0

Åhhhh, är väldigt svag för svart vitt…. Här kommer jag med stora håven! :) Oskyldig

GuUuLd
0

Tur att vi har en ip kamera i rummet som tar kort så fort nån rör sig där inne ;)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Lussie
0

Haha, jaaa! Men då kommer jag med saxen… O klipper av elsladdarna….  Hur mycket kostar de då? :) Allmänt intresserad… :)

GuUuLd
0

Det beror på storlek, men vid ca. 2,5cm från 500kr/st,

3-4cm från 700kr/st ungefär och sen blir de såklart ännu dyrare ju större de blir. Nu är priserna jag nämer om man köper privat.. i butik ligger de väl på 3-4cm alltifrån 1200 uppåt 2500kr beroende på var man köper.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

sauk1
1

Jag hittade den här fantastiska gamla tråden och var nyfiken på hur det gått för er?

GuUuLd
0

Jodå de lekte ca. 1gång i månaden tills vi flyttade för snart ett år sedan. Dock när de leker så ofta så blir det lätt efter ett tag att man låter hanen sköta sig själv vilket resulterar i att bara de starkaste ynglen överlever. Så trotts så många lekar har vi bara ca. 10-15 yngel, nu gav de iofs allt färre yngel för varje gång de lekte också så kullarna låg bara på 4-5st/gång. Men de vi har växer bra och de vi har från första kullen är ca. 5-6cm stora idag. Nu har de dock bara lekt en gång sedan vi flyttade och det var för 2v sedan och nu troligen en ny hane.. Såg att det blev ett eller ett par yngel men antingen åt han upp dem eller släppte ut dem alldeles för tidigt med gulesäck för helt plötsligt var grottan tom.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

sauk1
0

Spännande art! Så ni behöll dem i alla fall, va kul.

GuUuLd
0

Ja, jag säljer inte några 46or i första taget :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
1

En bild på ett av ynglen ca. 3cm :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Vilken snygg blå nyans den har i fenorna :)

GuUuLd
0

Beroende på vilket ljus de är i så får de där där blå skimret i fenorna, tycker det är lite läckert :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Riktigt läckert :) om dom inte var så svåra att ha skulle jag vela ha ett gäng.

rosdahl22
0

Hade gärna velat köpa några yngel av dessa :-)

[Tinitusan]
0

nu har jag inte läst igenom hela länken men vad är det som gör att de är svåra att hålla?

sauk1
0

#77 Javisst blir man sugen, precis som TS skrev tidigare.

-Cissi-
0

#78 Jag kommer inte ihåg på rak arm varför var så länge sen jag läste om dom men har för mej att det var nått med vatten värden eller om dom var svåra att få att äta + att dom ska vara rätt dyra.

[Tinitusan]
0

ok ok, ja dyra är de ju en del av dessa malar men oh så roligt =))

-Cissi-
0

Ja roliga är dom! :)

GuUuLd
3

Jag rekomenderar dem inte till folk om de inte haft andra l-malar tidigare (och då räknar jag inte med ancistrusar) de är känsligare när det kommer till vattenvärden, oftast klurigare att få till att äta. De tål inte heller för många grader i temperatursänkning vilket de flesta andra arter inte har några som helst problem med utan är en bra trigger för att få lek.

Vet tyvärr allt för många som bestämt sig för att "jodå jag klarar allt av dem, även om jag fått rådet att vänta" går iväg och köper ett par stycken som sedan dör inom en vecka.. Så det är bättre att vänta och lägga pengarna på billigare icke utrotningshotade fiskar till man känner sig säker på sin sak då det ändå inte är en art som gillar att ligga och visa upp sig i akvariet.

Jag själv ställer stora krav på mina köpare när jag säljer 46or men det är för att jag vill försöka bevara fiskarna inom hobbyn (och inte att de ska dö hos den nya ägaren inom kort tid) eftersom det är exportförbud och den lilla del i Rio xingu där de lever kommer bli en damm vilket gör att de kommer dö ut i det vilda.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
1

ok ok, intressant, det är fascinerande att vissa fiskar kräver så otroligt mkt medans andra verkar vara hur tåliga som helst.

tycker det är bra av dig att ställa krav, finns så  mkt att lära inom denna fantastiska värld!

så hur gör du ang vattenbyte etc, låter du vattnet stå innan för att mäta temp eller hur gör du?

GuUuLd
1

Idag kör vi samma temp till alla fiskar när vi kör med vårat autovattenbyte. Dock går det bytet väldigt långsamt då vi byter ca. 50% på 6h. Vill vi byta med kallare hos nån så blir det manuellt. För mer än ett år sedan innan vi flyttade till hus körde vi manuellt till alla och då gärna med gansk kallt för att trigga dem. En gång råkade jag glömma att köra varmare till zebrorna och man såg direkt hur de började må sämre, de blev bleka och kom fram ur sina gömställen och såg ut att må dåligt.. Kände på tempen och insåg att vattnet var för kallt då de gärna vill ha runt 28-30grader. Så det var bara skynda sig att byta igen och i med varmare och genast kom färgen tillbaka och de gömde sig igen. Aldrig någon annan av våra arter som reagerat så på byte med kallare vatten och då har vi ca. 25 olika L-malarter..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

ah haha tur du var uppmärksam då! undrar hur det fungerar i naturen då men de kanske inte är lika känsligaom temp ändras uppåt?

o då innebär det alltså att dina malar går i minst 28'C? det där med temp skiljer ju så beroende på vem du frågar, vissa verkar tycka att allt över 25 är galet medans nästa inte kan förstå varför man sänker den under 26.

o 25 st är ju otroligt imponerande! om du kunde ge ett råd vad gäller malar, vad skulle det va?

GuUuLd
0

Det är svårt att ge råd för L-malar rakt över då alla arter har olika krav på vattenvärden, hur strömt de vill ha det, vad de behöver för kost osv. Vill man ha L-malar är det lättast att börja med att kolla på www.planetcatfish.com kolla vilka arter man gillar utseendemässigt och sen får man sålla bort efter storlek, krav på vatten, kost osv. Läsa, läsa, läsa..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

ah den sidan satt jag o spånade på igår efter du länkade bilden! ja läsa är ju i särklass det bästa, det o vara otroligt jobbig med frågor på forum ;p

GuUuLd
1

Jag själv tillhör kategorin som läser det jag vill ha reda på och ställer minimalt med frågor. Har jag jag frågor går jag direkt till dem jag vet kan ämnet istället för att fråga på forum där man kan få många konstiga svar om man har otur :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
1

haha ja jag syftade väl mer på att jag terroriserar just dig som jag ju vet är kunnig inom ämnet =)

GuUuLd
0

Ja precis :) Du kan kolla in www.loricariidae.se också inte så aktivt forum just nu men det finns många forumtrådar som kan vara värda att läsa.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

det ska jag göra, tusen tack för ditt tålamod =))

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.