Stort problem!!!
Hjälp! Jag gjorde ju tidigare en tråd om att jag skulle få ett 70L akvarium. Hon jag ska få det av sa att det inte var några fiskar kvar. Men nu idag så upptäckte hon att det var två fiskar kvar, en liten ancistrus och något som hon beskrev som ''snäckätare'' ( vet inte vad det är för något ) Hon hade inte sett dom på en månad men såg dom idag och fick alltså reda på att dom levde. Och jag vet inte vad jag ska göra! Jag ska hämta det på lördag kl 12.00 och vill ju självklart ta dom med mig annars blir dom ju avlivade.. Skulle det funka att dom får vara i akvariet som är 70L så länge och sen får jag köpa ett större? För ancistrus ska väl ha lite större än 70L?
Och om det nu går och jag hämtar akvariet och dom två fiskarna, hur ska jag göra? Jag hade ju tänkt köpa ny sand och ny inredning m.m och städa akvariet för jag hade ju ingen aning att det plötsligt skulle finnas två fiskar med i bilden, men ska jag låta vattnet från akvariet vara kvar? Ska jag tömma akvariet, spara vattnet i en dunk och all inredning, växter osv, och sen när jag kommer hem fylla på med det gamla vattnet, koppla i pumpen etc och sen ha i fiskarna? Hur kommer det funka sen när jag ska köpa ''mina egna'' fiskar? Nu blev det jätte jobbigt för jag hade inte tänkt starta upp akvariet på ett tag, utan ville fortsätta läsa på och lära mig mer och inte förhasta mig, men nu blev jag liksom inslängd i det pga av det här men jag tycker så otroligt synd om dom två små….
Usch vad rörigt det blev men det jag behöver hjälp med är alltså hur jag ska få med mig fiskarna och om jag ska behålla akvariet i princip som det är och använda samma vatten, samma grus och samma växter som dom hade när dom var hos henne för min prio 1 just nu är att dom här fiskarna ska klara sig och slippa bli nerspolade i toaletten eller något..😭
Blev otroligt stressigt nu när jag fick reda på det här så om det låter komplicerat och dåligt förklarat så får ni ursäkta 😕
Snäckätare….jag tycker det låter som det är helenasnäcka som personen pratar om.
Ancistrus är inte känsliga så det där med att släpa en massa vatten är onödigt. En av mina ancistrusar var borta en gång då jag tömde akvariet för att flytta det till ett annat rum…..jag trodde han dött blivit mat åt andra men efter nästan två dygn hittade jag honom i botten på en av hinkarna där jag lagt en del lavastenar,som tur är så innehåller ju dessa en hel del vatten i sina håligheter så det var runt 1cm vatten i botten på hinken…..min slutsats av dessa trevliga malar är att dom tål en hel del men stora temperaturskillnader är ju inte bra för dom flesta……hoppas det hjälpte lite även om det blev en lång text.
Praktbotia & även andra botior äter ju snäckor…så det kan ju vara sådana också.
att de skulle kunna bo i karet ett tag till tror jag säkert om alternativet är att inte leva, hon har säkert en botia skulle jag tro o den behöver ju oxå större, o kompis men ta du en sak i taget.
om du får med en spann med vatten så borde de klara sig i den undertiden du ör rent karet, om du dessutom har tillgång till en plastback så kan de bo där i mer än en dag bara du har pump o så i o ser till att vattnet inte blir allt för kallt. tänk bra på att lägga ngt över så inte botian(om det är en sådan) hoppar ut.
Jag har en plastback med lock som jag använde till min gamla majsorm vid transport, den är väl inte jätte stor men skulle det funka så länge? Ska jag alltså göra rent karet och sen fylla på med det gamla vattnet som jag får med mig eller ska jag fylla på helt med nytt? Kan jag byta ut gruset utan att dom goda bakterierna försvinner? Har ingen större erfarenhet av det här men en jätte god vän sa att jag kunde få ett akvarium på 150 liter när han sålt sina fiskar så dom kommer få ett större boende, sen om det mot all förmodan inte skulle lösa sig så kan jag säkert hitta nån som kan ta hand om dom, så det löser sig nog :)
För att inte göra det hela krångligt för dig och dina planer så tycker jag du ska ta de levande 'invånarna' till en akvariebutik på hemvägen och lämna dem. De flesta butikerna tar emot fiskar. De kommer få ett nytt fint hem och du får din start som du önskar.
Både Ancistrus och botia (om det är en sådan) kommer med tiden bli för stor för karet ändå. Så skulle jag ha gjort för att inte oroa mig själv.
#5 Det är nog det lättaste sättet så kan man fortsätta med sin plan. Bra där jens ett tecken på att du var vaken🙂 en annan får frakta sig mot bädden…zzz zzz
#5 - Jaha! Visste faktiskt inte att man kunde göra så, det låter ju som ett bättre alternativ så att dom verkligen kommer till någon som kan uppfylla kraven och som har bättre koll. Så får det nog bli, Tack för alla era snabba svar!!! Guldvärda! 🌺
ja bra ide jens! men se till att hitta en affär som tar emot dem först innan du hämtar ditt kar bara så du inte står där med fiskarna i en påse utan att veta var du ska göra av dem =)
#8 Ska ringa runt imorgon tänkte jag :)
Toppen! För jag tror inte din start och planering skulle bli lyckat när du inte får den tid och önskan du behöver. Ha fiskarna i plastbacken för transport till affären. Sov nu gott! ;)