Mina Äppelsnäckor äter dåligt
Jag är lite orolig för mina Äppelsnäckor, de äter så dåligt utav maten som jag erbjuder. Har hittills gett: Kokt; squash, broccoli, gurka och maltabletter - men inget utav dessa har de gillat. Det som dock gick hem lite grann var kokt spagetti.
🤔 Är de bara kräsna eller vad? Vad kan jag mer testa?
Testa okokt gurka eller ärtor o se om de gillar det. Nu har jag inte äppelsnäckor men de snäckorna jag har gillar det :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Kan de mumsa i sig okokt - blir inte det för hårt för deras mjuka tänder?
Märkligt att de inte äter men tycker du de ser sjuka, sega ut? Det kan ju vara så att de är nöjda ändå?
Mina äter "rå" gurka och zucchini utan problem. Gurka lär ju inte vara så näringsrikt, men ändå..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#3 Nej, de mår bra vad jag kan utläsa - far runt och leker algmagnet på rutorna och rör sig över hela akvariet. Tar en tupplur emellanåt, men det har jag ju läst att de gör.
#4 Ok, får testa lite rå-kost då🙂
mina har aldrig visat intresse för verken broccoli eller zucchini, däremot skalade ärtor o maltabletter har alltid försvunnit snabbt.
men jag tror säkert de har att äta annat annars hade de nog ätit, vad är det för maltabletter du ger?
Ja, det kan ju vara så att de är nöjda ändå? ;)
#6 Där ser man, fler snäckor som inte gillar viss sorts mat. Men jag föredrar ju visserligen vissa typer av mat jag också😃. Maltabletterna som jag kört med är från HIKARI; Mini algae wafers. Vad använder du för sort/märke?
Kokar du ärtorna innan snäckorna får dem?
#7 Ja, det kanske är så helt enkelt🙂
nej jag tar mina från frysen o häller varmt vatten på dem så de tinar sen tar jag av skalet o krossar dem lite mellan fingrarna innan jag slänger i dem.
anledningen till att jag frågar om maltabletterna är att jag har två olika typer o de mindre löser upp sig väldigt snabbt o dessa visar inte mina äpplen så mkt intresse för utan föredrar de större som håller sig fasta i flera timmar innan de löses upp så smått
Mina äpplen gillar inte t ex gurka men broccoli är favoriten och maltabletter och sedan får man inte glömma krossat äggskal.
ah ja just det, krossat äggskalger jag faktiskt oxå både mina räkor o alla snäckor, en annan sak jag ger sm de oxå uppskattar som jag glömt är sånt här helgfoder, sådana vita stora taletter som räcker i flera dagar, de innehåller mest kalk precis som äggskalen men en sådan har jag liggandes i alla kar med snäckor o räkor
Kokt jasminris älskar mina snäckor. De kommer i ilfart och smaskar i sig som bare den. Ger en rejäl matsked till dem när vi haft ris till lunch och det är borta ett halvt dygn därefter. Jag läste någonstans att vilda äppelsnäckor ställer till med rejäla problem i risodlingar, då de mumsar i sig hela skördar. Så jag tänkte att ris nog skulle vara en favorit, även i karet.
Mycket intressant med ris men lägger det sig på botten när man har kokat det? Jag menar om det ligger still för det pågor ju cirkulation i karet ..
ah det ska jag prova!
#9 Tack för info om ärtorna. Det ska jag prova! Ja, jag misstänker att det är maltablett-sorten som inte mina inte gillar. Ska köpa och testa en ny…
#10 Jag kör kalksköldpadda - är väl samma sak?🤔
#12 Vilket bra tips Marsvinsmamman det ska jag absolut testa🙂
#12 Det är inte vilda äpplen som äter upp ris skördar utan en "släkting" till dom som äter levande växter vilket inte äpplen gör.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
ja absolut de tror jag säkert det är, bara det är vitt o kan ligga länge utan att lösas upp, sköldpadda låter roligare än mina halvpuckar ;)
cissi, är det samma sak om det här med skörden i spanien som manhört om, att det inte är äpplet utan en släkting?
Precis #17 det är en släkting till äpplena som tagit sej till ris skördarna i Spanien och ätit upp dom friska skördarna. Som alla vet som har äpplen äter dom bara alger och döda växtdelar alltså inte friska levande växter.
Det är därför många tycker det är onödigt med lagen om att man inte får sprida äpplen, eftersom om dom mot förmodan skulle komma ut i Sveriges sjöar eller vattendrag så skulle dom inte äta upp levande växter. Och dom skulle inte överleva en svensk kall vinter då dom dör i vatten kallare än 10grader.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Mina äpplen äter gurka, ärtor och zuccini rå. Algtabletterna jag ger är Hikari Algae wafers, det uppskattar de väldigt :)
ah där ser man tack, man lär sig ngt nytt varje dag, det visste jag inte, trodde det var äpplena faktiskt, o jag allt det här med svenska förhållanden håller jag med om!
Bara kul att hjälpa :)
Jo, jag vet att det inte är våra "akvarieäpplen" som mumsar skördar utan dess vilda släkting, men båda tillhör släktet pommacea, och det är ju därför förbudet gäller även våra harmlösa akvarieäpplen. (till stor förtret för alla oss som har karen överfulla med äpplen) . Den intresserade kan söka på pommacea diffusa/bridgesii/canaliculata och läsa om skillnaderna dem emellan.
I vilket fall som helst så verkar kokt ris falla även akvarieäpplena i smaken. Dessutom mumsar både scalarerna och pansarmalarna ivrigt på det kokta riset.
JensW: ja, kokt ris lägger sig stadigt på bottnen så det är lätt att fodra med.
#22 okej =) Måste ju prova !
En sak är att jag måste rätta till namnet på äpplena och de heter Pomacea med ett 'm' och inte två. ;)
#19 Tack för mattipsen! Ska köpa en ny maltablettsort och testa om de gillar den bättre
#23 Ja såklart, slarvigt skrivet av mig 😊. Tack för korrekturen 🙂
Hehehe =)