Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 760 ggr
Girrre
0

Fiskar för stenbiotop

Finns det några fiskar som trivs i stenbiotop som man skulle kunna ha i ett 125 liters akvarie ?

Har varit inne på golden men läst att de i flesta fallen blir allt för stressade och inte trivs på den akvarie volymen, så dom är uteslutna. Sen har jag också koll på de arter som kallas snäcklekare.

Har ni fler förslag?

[Jens]
1

Tanganyikasjön ?

Girrre
0

Har du några bra tips jens? namn alltså

[Tinitusan]
1

om du går in på www.ciklider.se o väljer tanganyikasjön så kommer det upp en massa olika varianter =)

[Jens]
0

Tinitusan gav dig ett utmärkt tips som jag tänkte ge dig.

Girrre
0

Tackar för tipsen. Hittade en del intressanta firrar som jag tror skulle kunna passa bra. Inte alla men någon av de kan det säkert bli :)

Julidochromis släktet (Har kollat lite extra på Julidochromis transcriptus, uvira) 

Lamprologus multifasciatus

Neolamprologus kungweensis (var ett par som kunde passa bra)

Telmatochromis brichardi (var ett par som kunde passa bra)

[Jens]
0

Vad har du att erbjuda dem? Jag menar storlek på akvarium, inredning m.m.?

Girrre
0

Har ett 125liters juwel rio akvarie. 

just nu är de massa växter men hade tänkt slänga ut alla växterna då de redan är så dåliga och fula. Bottensubstratet är rådasand och hade tänkt bygga 2st stenras en i vardera sida och sen ha en rot i mitten som typ avgränsar akvariet och som då också är för min mal.

[Jens]
0

Det ser ju väldigt bra ut. Jag är så nyfiken med ditt mål med fiskarna. Att jag frågar är mer att jag själv har tänkt att i framtiden ha en stenbiotop miljö.

Girrre
0

Jo jag tror detta kommer bli bra. Dock blir det nog en liten ändring för mig! 

Vid ena sidan hade jag tänkt ha ett stenrös med ett gäng av dessa fiskarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571

I mitten så kommer roten ligga och troligtvis då min mal.

Andra sidan tänkte jag ha ett gäng vinbärsnäckor och någon utav dessa fiskar

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

Ska fundera någon dag till angående fiskvalet då alla 3 exemplar jag har länkat till verkar vara ganska så aggresiva så kanske bli värsta slagsmålet.

[Jens]
0

Ser verkligen fram emot ditt projekt! Kommer bli så kul !!

Girrre
1

Ja de ska bli kul. Får la ta och ändra tråden till en projekt tråd snart också.

Just nu är jag i stadiet där jag kollar vem som kommer få ta hem fiskarna till mig. Har ett par alternativ.

Girrre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Före renoveringen.

Girrre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter renoveringen. 

Fisk är beställt så väntas komma på fredag. Blev Prinssesan från burundi samt ett gäng snäcklekare Multifisatiatus. (tror jag de heter). Och eftersom jag nu var igång med karet så inhandlade jag ett nytt lysrör(nature) samt 2 reflektorer.

Vinbergsnäckor och bastusten fick de faktiskt bli. Jag är riktigt nöjd.

[Jens]
0

Låter verkligen ett spännande projekt! Följer den gärna sedan =)