Hjälp med guldfiskyngel?
Hej, jag behöver lite hjälp. Jag har nämligen hastigt och plötsligt blivit med guldfiskyngel och skulle behöva veta hur jag bäst tar hand om dem. Har fiskat upp några stycken och har i ett litet akvarium på 15 liter. Skulle gärna se att åtminstone EN överlever!❤️
Har hittat fakta om att man ska mata dem med nykläckta artemia, eller skalade artemia ägg så det har de fått. De skulle tydligen heller inte ha högre vattennivå än 20 cm (pga att de inte tål trycket?).
Men:
Vilken temperatur vill de ha?
Räcker det med att hålla vattenytan i rörelse med hjälp av en syresten, eller behövs det en pump/filter?
Tar jättegärna emot alla råd och tips jag kan få!
Stolta föräldrar:
Tidigaste bilderna jag har på dem som yngel, de är pyttesmå som nyckläckta så jag lyckades aldrig fånga dem på kort då, här är de fortfarande jättesmå men tillräckligt stora för att fånga på kort iaf:

Ännu lite större med magen proppfull med mat:

Börjar se ut som fiskar:

Gud så söta!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#8 Tack så mycket! ❤️
#10 gud vad fin !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag kan tyvärr inget om guldfiskar så har inga råd att ge dig utan vill mest bara säga att de ser så fina och gulliga ut. De verkar ha växt på bra så fortsätter du såhär lär någon allt klara sig. Något gör du åtminstone rätt :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vilka fina guldfiskar du har! Gillar också viltfärgerna på dom! :)
#14 Tack så mycket! :D
Jag fick tips och råd av en slöjstjärt och guldfiskuppfödare som var till mycket hjälp! Nu är de så stora att man kan mata dem med samma mat som föräldrarna (i krossad form då förstås) så jag hoppas att det inte ska bli några missöden. Det är en väldigt tålig fisk så klantar jag inte till det ordentligt framöver får jag nog behålla de små liven. ❤️
I inlägg #2 kan man se artemiaägg i magen på dem, det är de små runda prickarna (tror jag att det är i alla fall? :P) det var det och kläckta artemia som jag matade dem med i början när de var så små att jag fick ont i ögonen av att bara titta på dem. 😂
#15 + #16 Tack! Ska hälsa dem det, så är de malliga hela veckan sen! :D
Fina fiskar! 👍
Tack så mycket! ❤️
Vad roligt att de går så bra för dig med dem :) Hur många är det?
Åååh vad roligt! Skulle vilja ha yngel på mina slöjisar men har bara en hona som bär på rom och hanarna är för små :/
#26 Hihi, ja! Det är jätteroligt med dessa yngel, de har blivit så himla tuffa och nyfikna nu och inte minst väldigt mattokiga! Det är 11 st bebbar! :)
#27 Jaaa! 😃 Hoppas du får dina yngel när hanarna väl är stora nog då! ❤️
Oj 11 stycken. Det var inte dåligt! Vad ska du göra med dem alla? :)
Oj vilka vackra fiskar! Den var en riktigt härlig grön många av dem hade, lyxigt med viltfärgat. :)
#30 Är inte riktigt hundra på det än! Men som det ser ut nu så bör jag ha plats för dem i nästan ett år framöver om det skulle vara så, så lite tid har jag ändå på mig.
Helst skulle jag vilja lämna över dem direkt till kommande ägare så att jag vet att de får det bra i sitt nya hem. Så jag hoppas på att jag får tag i en privatperson som vill ha några extra guldfiskar i sin damm.
Men i värsta fall kommer jag ge dem till en (väldigt bra) akvarieaffär som säljer Guldfisk till dammar, de tar i så fall gärna emot dem.
Att faktiskt släppa iväg de små liven kommer dock bli svårt!
😮😮
#31 Åh tack! Vad kul att du också gillar viltfärgen, den är fantastisk tycker jag! Jag berömmer dem så för sin gröna färg så att de inte ska få för sig att byta bort den, hihi.
Viltfärgen är lika spektakulär som de framodlade om jag får tycka, glänsande grönt är snyggt! 😃
Tycker att det låter som du har en bra plan, funkar än så länge för mig när jag viskar till lill-platyn att hon ska behålla sin fina djupröda färg.
Haha, vad bra att det fungerar för dig också än så länge! 😃
snabbt dem växer! Så söta!😍
When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Ha ha! Hoppla….vad kallar du honom för?
Vad coola teckningar/färger alla har! Kul att så många har överlevt också :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#39 Lill-Hitler… 🤐 Jäkla fisk, blänger på honom och ber honom byta färg omedelbums så att jag kan kalla honom för något annat!
Innan gick han under smeknamnet Ubåten för han lite rolig ut i formen, han var nog inte riktigt nöjd med det namnet - av hans demonstrativa färgförändring att dömma… :o
#40 Tack! :D Har en till som byter färg men den är mest svart än så länge, det är kul att se dem utveckla sina färger! Ja, de var väldigt mycket lättare att ta hand om dem än vad jag först trodde!