Ett till axolotl akvarium
Hej å hå, då var man igång igen!
Var och köpte ett begagnat akvarium idag. Fick måtten 120 långt och 50 cm djupt. Helt okej tänkte jag. När jag kom hem och mätte det så var det 130cm långt och 60 djupt. Så bättre än jag trodde. 🙂
390 liter får jag det till..
Det är skitigt så in i norden, så bara rengöringen lär ta ett tag.
Det kommer ta ett tag för mig att starta igång det, då jag inte har möjlighet att inhandla alla saker till det för tillfället.
Behöver både möbel (lecablock eller lastpallar blir det nog) och filter och lysramp och det kostar ju lite..
Funderar på ett eheim classic 2217, har det i mitt andra Axolotl akvarium. Men har ni något andra tips på ytterfilter så är det välkommet. 👍
Fick med en lös bakgrund, som jag inte vet om jag ska ha.
Funderar på vad den är gjord av.. Gör man bakgrunder av fiberglas? Tog några bilder på "bakgrunden", någon kanske kan se vad det är för material.. Bild på det skitiga akvariet kommer också. 😉
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det skitiga akvariet
Bakgrunden fram ifrån..
Baksidan av bakgrunden

Fena!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Skrubba skrubba… Kommer bli en lång natt :)
Så det blev ett till kar iaf ;) Ska bli kul att se hur det blir :) När tror du att man kan börja med sand förresten?
Nu var jag övertygad om att karet läckte. Vatten precis över allt! Tog mig ett par minuter, insåg sen att jag doppat mina dreads i skurhinken och plaskat runt. haha 😟
#9 Hahaha :D
#8 Ja de blev ju det.. 😃
Det var ju bara baljan i sig, men med hemkörning för 650kr är det svårt att låta bli..
Tycker det är svårt att hitta stora akvarium som inte bara är långa, utan har ett djup också. :) Så ja passade på.
Hur går det i ert letande? :)
Jag tror att man kan köra sand ganska snart, jag hade tänkt att vänta några veckor till.. Kanske när de är drygt 10cm eller så. :)
Följer.
Det blir en hel del jobb men att silikona är tydligen populärt just nu så det kommer du att fixa =)
#11 Jag letar för fullt på Blocket. Har snöat in mig på aluminiumkar och det är verkar svårt att hitta ett tillräckligt stort i Sthlm.. Funderar på att köpa ett 110x45 och sen byta upp mig till ett större senare. Om nån vet någon som har ett, säg till ;) Gärna under 1000 kr med ställning. Ja men 10 cm låter ju bra :) Längtar efter sand! :D
Spännande projekt! Följer
#12 Det ska inte behövas silikonas om, det var gjort för något år sen, men funderar på att göra det ändå, för att få det mera likt det andra karet, med svart silikon då.. Vi får se helt enkelt.. Hittar jag en bra guide så kör jag nog, annars får det vara. 🙂
#13 Ja det är svårt att hitta.. Just 110 x 45 verkar vara en vanligare storlek, har ett sånt själv. Kan ju vara en bra start..
#14 Kul att du vill följa. :)
Då var grov rengöringen klar. :)
Min man tyckte att det vore roligt att silikona om det, så vi får väl göra det. haha.
Tror det blir snyggt med svart silikon, sen kommer jag nog att måla baksidan svart också. 🙂
#16 Bra skrubbat!
Tack. Jag lär ha träningsvärk i morgon. 😂
Vi hade tänkt att börja med att silikona om idag, men hittar inte skrapan. 😕
Så jag får väl skrubba lite till, så jag håller mig sysselsatt..
Börjar ångra min tatueringstid jag bokat, som kommer kosta massa massa pengar. Ett nytt ytterfilter vore trevligare just nu. haha
Ja, på din beskrivning av smutsstatusen vid köp - så lär det nog kännas imorgon!
Aj, då. Jobbigt när man vill köra igång.
Tufft, när allt man vill ha är kostsamt. Själv har jag skjutit upp färgning och klippning hos frisören för akvarieinredningsens skull. Nytt motto: Ska akvariet bli fin, får man ibland lida pin
Ja, eller lagom i natt när jag ska jobba. 😐
ja, får se om jag kan bygga ihop något själv. haha, tålamod…
Haha, det har du helt rätt i. :) Men jag får nog ta den här tatuerings-tiden nu, väntat länge och ska tatuera mig hos en jag fått rekommenderad från min bror, så ska hem till gotland för det, familjen lär strypa mig om jag inte hälsar på snart. 😃
Spännande med en ny tatuering. Eller det kanske är din första?
Nej, det blir min 4e tror jag. :)
Kul! Jag har bara en tatuering hittills, men började fundera på att skaffa en till redan när jag gick ut från tatueringsstudion…
Det precis som akvarium, är både beroende-framkallande och dyrt. haha
Så sant!
Ingen som har någon idé ang. bakgrunden eller filter? 😐
du det ser ut som den bakgrunden som följde med mitt kar, fast min hade hål i sig så jag ställde ner den i källaren bara, vet inte om mamma slängde den sist vi röjde, ska kolla imorn
Ah okej. :) Gör gärna det, då kanske vi kan klura ihop om vad den är gjord av :)
absolut, men min gissning hade nog oxå landat på fiberglas skulle jag tro, eller ngt väldigt likt!
Nu ska vi silikona om akvariet… Eller rättare sagt börja få bort all gammal silikon. Har aldrig sett så mycket silikon någonsin! här är det inte en rand på 1cm direkt, över 5cm breda. 🥵
Silikon-motbok kanske borde införas för personen som gjort det här akvariet, verkar lite väl glad i silikon… 🤐😉
Har varit dålig på att uppdatera här.
Jag har inte kommit så långt än. Vi har i alla fall silikonat om det och prov fyllt det nu och det verkar hålla. :)
Ska bli kul att se det färdigt sen :)
Åh det ska bli kul att se! :)
// Sofia
Följer
Ni tog isär det helt så det är svart mellan glasen oxå?
Ja, mycket små fix är det.
Nej, vi tog inte isär det helt. Tycker att det svarta silikonet lyser igenom det transparenta bra, så det ser ut som det bara är svart även mellan glasen..
Jag har också bestämt mig för att fiberglas bakgrunden får åka ner i källaren, känns som att ytan är för skrovlig..
Satt nu och räkna på hur många cykelturer det blir fram och tillbaka till woodys för att köpa 9 lecablock.. Tror inte jag får med mig fler än 2 åt gången..
haha, man kommer vara i bra form till sommaren iaf. ;)
Nu är filtret beställt också.
Nu ska jag ut till en väns kolonistuga och gräva mig in under huset där det tydligen finns lecablock i mängder. :)
Säkert spindlar också.. 😮
Hahaha, du verkar ju få jobba lite iaf😂, själv fick jag ett rent och klart akvarium redan från början.
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#40 Jo, mina andra 4 akvarium har i stort sett varit arbetsfria. Men vill man ha ett som ser ut som mitt andra (utan att specialbeställa) så får man jobba lite. Jag tycker det är ganska roligt. Sen är man vetgirig, så att lära sig något nytt är alltid roligt. :)
Ojoj vilken tid det här projektet tar..
Min vän som sa sig ha lecablock under huset kom hit med dom, men nja.. Det var rena betongblock och den slutliga vikten för bänken skulle hamna på 257kg istället för ca 120-130kg.. Så dom får jag och min man mura en grill av istället.👍
Fanns äntligen en ledig hyrbil på Woodys och jag fick hem de riktiga lecablocken i torsdags. 🙂
Efter som måtten jag fick av säljaren inte stämde med dom riktiga måtten så funkar det inte att ha akvariet där jag tänk. suck.. 😟
Min enda lösning på det här blir att byta plats på det här nya och det andra Axolotl akvariet. Så en omstart av 350litarn alltså..
Har något svagt minne av att JensW fick ett dags projekt när han flyttade sitt 375liters så jag får väl räkna med det.
Nu finns iaf allt jag behöver hemma och nu är det bara att invänta lite energi. 😐
Ja, det var verkligen slitsamt jobb så räkna med ett dagsjobb med tanke på att du ska få igång två st samtidigt! 😉
Precis! Men tänkte att vi kan flytta det gamla och göra om det idag och fixa igång det nya i morgon eller på måndag.. Eller det vill säga om min man kommer vara hemma en stund idag, annars blir det svårt att flytta på..
Du har inte vägarna förbi sthlm idag och vill slita lite då Jens? 😃
Hahaha, fast det är alltid kul att hålla på med andras kar än sin egen. Har precis nu blivit färdig med vattenbyten i 4 kar härhemma. Snart får jag hem soil och växter till mina nanon och då ska jag möblera om minsann men först måste jag hitta bra stenar. Seiryu-stenar kostar en rejäl slant så jag får nog tänka om lite även om de är gööörsnygga! Åker till Hornbach i veckan för att kolla läget på stenar.
Jo så är det kanske. :)
Kul. :) Det var snygga stenar, hur kommer det sig att de är så dyra? Va kostar dom om man får fråga?
Jag skulle vilja hitta dragonstones (tror jag de heter) i bra storlek till mina nanon, men hittar bara gigantiska.. Eller gigantiska i förhållande till mina mini-nanon. :)
Nu är det snart dags att sätta igång… eller lite kaffe till kanske.. haha, latmasken gör sig till känna.
De flesta vet ju hur man ska ta betalt för en sten. Är det t ex i det här fallet Seiryusten som är väldigt häftig och faller i mångas ögon så får du glatt slänga ut 200 kr för en ynka sten.
Fyfan va dyrt. haha, man vill ju ofta ha ett gäng..
Vill man ha en 'enkel' sten som ser ut som det man tycker sig se i naturen lite då och då så kostar det ca 50 kr och det är det inte värt.
Nää de e sant. Jag har för vana att gå till "grannens" förråd och hämtar rötter och sten, så bekväm är jag. Han har samlat på sig saker från sina akvarium i många många år och har avvecklat en hel del. Samma "granne" som jag fick 222liters akvariet av. Lucky me. 😃
Nåå, igår blev det inget alls, men nu ska jag sätta igång. Latmasken i mig sover ännu så det gäller att passa på. haha. "väck inte den latmask som sover"
Nu är det gamla flyttat och omstartat och de vuxna ska få flytta tillbaka strax. :) Lite trist att starta om det då jag var rätt nöjd med det för en gångs skull. Men det här blir nog bra det också, ska bara få växa till sig lite. 🙂 *titta-på-klockan-smiley*
Det nya har nu hamnat på plats (äntligen!!) och ska börja fylla det med sand strax.. Ska bara skissa upp något så jag vet var jag ungefärligt ska plantera vad..
Bild!! 🙂
Det är ännu väldigt dimmigt. Men man kanske ser något iaf :) Det ska i lite mer förgrundsväxter också, men de kommer i veckan. Ville snabbt ha i djuren igen.
Snyggt!
#54 Tack :)
Tjusigt! Jag antar att dom blev glada att vara tillbaks "hemma".
Tack. Ja de var nöjda med det. : )
Då var det dags att börja med det stora karet nu.. 🥵
Hehehe, det tar sin tid! Svettigt värre! =)
#58 Javisst! 😃
Jag som har så jävla dålig rygg också. Haha. Hitta inte slangen så fick fylla på med hinkar..
Nu är sanden i och jag har slipat skifferplattorna med sandpapper för att få bort allt vasst.. Dom ska bli grottor.. :) en dålig bild på hur jag har börjat..
klart :) nu ska bara djuren i också :)
Det är jättesnyggt!
Det kommer bli så roligt för dem! bra jobbat Lilo !
#62 Tack Lillyrod!
#63 Tack Jens! Jag hoppas dom bli nöjda. :)
BTW, jag hittade till slut stenar till slut på Ebay till rimligt pris så de är på väg =)
Ah! Va bra! 🙂 Visst är de 30liters nanon du har?
Japp, två st 30 L som jag kommer möblera om rejält och fixa till så jag får som jag har tänkt mig att det ska bli ;) Kommer visa bilder sedan =)
Ser fram emot bilderna sen. :)
Oj, har fått meddelande om att hämta saker från postombudet och det måste vara växterna eller kanske det är soilen.
Kul. :) Då är det bara att sätta igång nu då. 😃
#47 JensW, hur känner du igen Seiryu-sten från andra stenar? Jag fastnade för mörka stenar med vita strimmor i, som ser ut som skrovliga berg, hos den lokala akvariebutiken. De såldes tillsammans med en massa olika sorter, bl a såna som har många hål i sig (vilka jag tror är Dragonstone?), till samma kilopris för alla. De har en lastpall med en hel hög stenar.
Varför jag vill veta vad jag har är för att jag läste att Seiryu är kalkhaltiga? Jag testade mina stenar med ättika förut, utan reaktion.
Gringo verkar nöjd med sitt nya hem..
Jag har sett Dragonstone på Hornbach men det har inte lika mycket 'kratrar' och klippiga berg som Seirye-stenar. Om de är kalkhaltiga så är det väl ändå en fördel för räkor?
#72 .. och verkar har grävt lite?
Så liten man ser ut i ett stort hem!
#74 Japp. Lite grävande.. Vet inte riktigt varför de gör så.. Tror de blir lite desorienterade när de kommer till ett nytt akvarium.
Pablo grävde också i ett hörn när hon kom ner i sin omgjorda balja. Riktigt duktiga grävare är de också! Men annars har jag aldrig sett någon gräva
Men det är så gött med utrymme. Skulle jag haft sådana själv så skulle jag må bra av att ge dem så stort hem. Tyvärr är det inte så att en del inte tänker så oavsett vad det är för djur som man behöver kar till eller bur.
Visst är det härligt när man kan ge djur ordentligt med utrymme! Dessutom att veta att de kan leva hela livet i akvariet, gillar inte de där med att köpa större efter hand. :) Tyvärr finns det gott om puckon som inte tänker på djuren utan tänker på vad som passar en själv..
Väldigt fint! Bra med simyta också! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#80 Tack! Ja, de är lite klurigt då man vill ha mycket växter, skugga/ platser utan direkt ljus, simyta och mycket plats för dom att vandra runt på. Men jag är faktiskt ganska nöjd. 🙂
Nu har några små Körsbärsräkor fått flytta in i det nya och några rainbowräkor i den "gamla", dom får agera städarna i akvariet. 🙂
Och när dom börjar bli många så brukar de bli uppskattade mellanmål också. 🤐