Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 743 ggr
[Gudrun-Berit]
0

Vad håller dom på med?

Hej! Jag skaffade en ny grotta till mina malar för två dagar sedan. Nu så ligger den ena hanen och fläckar inne i grottan. Honan simmar också in där ibland. Men vad jag kan se så är det ingen rom där inne. Detta beteende har hållit på hela dagen. Vad sysslar dom med ? Det är Ancistrus malar :-) ibland så ligger han utanför grottan med huvudet i öppningen och fläktar. Tack på förhand!

[Tinitusan]
0

de övar haha, mina gjorde så i ungefär 2 veckor innan det blev rom första gången =)

[Gudrun-Berit]
0

#1 Okej :-) Jag har varit med om att hanen hållit på att fläkta innan, som övning. Men nu så är ju honan med också och "övar" hanen spänner upp sig, och "vibrerar" och så simmar han in med honan i grottan. Övar dom tillsammans?

[Tinitusan]
0

haha yup, om hon är så på så kan du säkert frvänta dig rom inom närmsta tiden =))

[Gudrun-Berit]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jag hoppas verkligen att det blir bebbar!!:D Ska se om jag kan lägga upp en bild där hon och hanen är där inne tillsammans:

[Gudrun-Berit]
0

Nu är det ägg inne i grottan!!!:D

Lilolizeit
0

Yeey. Grattis! 🥳

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Gudrun-Berit]
0

#6 Tack !!:D Jag har lite frågor: Jag har läst att äggen kläcks efter ca 5-7 dagar. Men hur länge stannar dom i grottan efter att dom har kläckts? Hanen är långfenad, finns det en chans att vissa av ungarna blir det också? Jag har 6 st scalarer i akvariet, kommer dom att äta alla? Akvariet är på 660 L och det finns rötter,växter, grottor och dekorationer att gömma sig vid. Så vissa borde väl klara sig? Hur stora ska dom vara för att dom ska vara utom fara för skalarerna?

[Tinitusan]
0

för mina tog et drygt 1.5 vecka första gången men då överlevde ingen o nu andra gången tog det 2 veckor innan de kom ut o satte sig på rutan o då överlevde 7st, detta är ju dock första o andra gången de lekt så jag räknar med att antalet stiger efterhand som hanen lär sig.

[Gudrun-Berit]
0

#8 Okej :-) Men om ynglena överlever, och kommer ut ur grottan, tror du att dom har någon chans att klara sig utan att bli uppäten av mina skalarer?

[Gudrun-Berit]
0

Här är en bild på honan ( man ser hanen också, i bakgrunden ) .Hon har det vackra namnet Gördis ;-)

[Gudrun-Berit]
1

Här är en bild på hanen, Frej

[Tinitusan]
0

stilig hane jag vet faktiskt inte vad gäller ynglen, det lär du märka, fördelen är att även om det inte går såbra för dem första gången så kommer det hända igen…o igen…o igen haha

[Gudrun-Berit]
0

Okej, haha! ;-)