Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1227 ggr
[Seaside]
0

Dessa !@#% skräpsnäckor

Blir så himla trött på skräpsnäckorna som jag får gå lös på varje dag. Just nu finns det 3 sorter i akvariet: Kanelbullar, Physa snäckor och Toppig hattsnäcka. Fattar inte varför kolsyrebehandlingen av nyinköpta växter inte fungerade. Måste ju vara därifrån de kommit, all annan inredning i akvariet är ju ny…

[Tinitusan]
2

ja fy de är så dryga! hade du inte haft posthorn hade jag rekommenderat dig att skaffa helenor, men även posthorn kan spåra ut så det kanske ändå är en bra ide när äpplena är lite större!

för nog var ditt kar inte tillräckligt stort för botior va?

Gur4m1
0

Ptjaa…rensa bort de stora för hand. Jag upplevde inte nsäckorna som ett jättestort problem, även om det är "skräpsnäckor" utan värde. Har du sandsnäckor? Problemet är ju att de förökar sig om det finns mycke mat. Sandsnäckorna tar hand om det mesta nere på bottnen, det ingen annan vill ha + får växterna att må göttigt. 

Gör en affär av dina slräpsnäckor. Jag brukade plocka physa och sälja till de som vill köpa till sina fiskar som äter snäckor. Samlade dem i en stor burk tills de blev ett antal större snäckor. mums! ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Seaside]
0

#1 Suck ja… Posthornen håller jag faktiskt också på att avveckla. Det blev bara FÖR mycket smått. Mina Äppelsnäckor är ca 1,5 cm stora nu (skallängd) - när kan man skaffa Helenasnäckor iså fall?

Mitt kar är på 63L, så för litet för Botior

#2 Nej, har inga sandsnäckor. Ja, så kan man ju göra. Dock har jag minst antal av Physa

[Tinitusan]
0

jag har inte så stor koll på helenor men fråga wille_wille han har ju!

[Seaside]
0

Ok, innan jag hör med honom  kan jag ju passa på att fråga om någon annan nu direkt vet hur stora Äppelsnäckorna bör vara för att kunna gå ihop med Helenasnäckor. Ska in till stan idag och kan tänka mig att köpa ett litet "monster" om det funkar…

[Jens]
1

Har du god kontakt med djurbutiken? Jag har det och det löste sig som så att jag kunde ta hem 3 st botior för fullt pris men sedan när alla snäckor var borta så tog affären tillbaka dem och jag fick tillbaka halva kostnaden. Det var värt varenda öre!

Att ha 'små botior' är inte så fel i ett litet kar när det handlar om så kort tid. Jag skulle inte våga ha Helenasnäckor samtidigt som äppelsnäckor för om jag inte minns fel så 'käkar' de själva kroppen ur snäckorna och då kan jag mycket väl tänka mig att äppelsnäckorna blir drabbade också.

Däremot så vet jag att botiorna inte gav sig på äpplen i större storlek.

[Seaside]
0

Ok, då avstår jag Helenasnäckor - Äpplena vill jag ju ha kvar❤️

Finns det Botior som kan gå i ett 63L och inte bråkar med mina beskedliga Kolglödstetror?

[Jens]
0

Jag tror inte 'unga praktbotior' ger sig på dem.

[Tinitusan]
0

kanske bättre med unga pakistanbotior? eller praktbotior kanske växer långsammare? tänker så hon kan ha kvar dem längre..

jag har 2st pakistanbotior i min hörna med 6 vuxna äpplen o det fungerar bra!

[Jens]
0

Ja om det är så att pakistanbotior äter skräpsnäckorna lika glatt som praktbotior så ser jag inget fel i det.

[Tinitusan]
0

mina var lite sega första dagarna men numera ser jag dem borra ner sig i gruset o leta, dock har jag ett stort kar o många skräpsnäckor så fullt svar på den frågan har jag inte än, men de är ju betydligt mindre än praktbotior o det var väl mer det jag tänkte på!

[Seaside]
1

Tack Jens och Tinitusan för er input! Eftersom jag ju inte har någon invasion (än i alla fall) så tror jag att försöker hålla skräpsnäckorna i schack för egen maskin tillsvidare. Men om läget ändras vet jag att både Prakt- och Pakistanbotior kan hjälpa mig med jobbet🙂

Draken
0

Jag är inte helt säker nu, men jag har för mig att det skall finnas en dvärgbotia, och om jag inte missminner mig, så kan man ha dem i mindre akvarium. Fråga i din butik

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

åh det låter intressant! det ska jag oxå kolla upp!

Draken
0

Ta inte mitt minne för givet, kolla upp det med de som vet mer, det är bara ett svagt minne som far för mig 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Det finns dvärgbotia för jag var idag till Hornbach och jag såg att de hade sådana till salu =) Sedan var jag iväg till Roxie och hämtade några albino-ancistrus.

Draken
0

Ja men då så …Då kan du lyssna på mig Tinitusan 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

LeeKnow
1

Vart finns du? Kan köpa några som fiskmat. :)