Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1036 ggr
smiley81
0

Artemiakläckning

Hur gör man enklast med artemiakläckning. Har just nu en glasslåda igång, som jag startade igår vid 13 tiden och sedan en sån där rund HOBBY käckare, startades vid 18 tiden igår. Första gången jag gör detta. Syns det tydligt när de är kläckta? Hur får man lättats upp dem ur glassburken? Den andra mojängen har ju en sil. Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven.

Lilolizeit
2

När jag odlade artemia så odlade jag i uppochner vända pet-flaskor med syrepumpar. Vattnet blev klart orange när de hade kläckts.
Då stängde jag av pumpen och lät den vara av ett tag , äggskalen flöt upp till ytan och artemian sjönk ner till botten. Tog ett sugrör och höll för ena änden med fingret, stoppade ner det på botten, släppte hålet och artemian åkte upp i sugröret, höll för igen och släppte ner i artemian där den skulle vara. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

får jag fråga hur man gör? har nämligen fått en lite burk med artemia ägg men inte vågat mig på det

Haggan73
1

Jag använder mig av en plastlåda (glass- eller godis), har i artemia, salt och bikarbonat. Ställer på en ljusramp för att få lite gratis värme och riktar en lampa mot ena hörnet på burken. När artemian sen kläcks efter ca ett dygn samlas dom i hörnet där det är ljust. Sen suger jag upp dom med en medicinspruta.

[Tinitusan]
0

ah ok, ja det låter ju relativt okomplicerat, tack =)

smiley81
0

Ja just nu känns mina tidigare frågor dumma. 😁 JA det syns tydligt när de är kläckta. Ur glassbyttan tog jag oxå medicinspruta som jag sedan tömde i den lilla silen från HOBBY kläckaren. Nu får mina bebisar mat så det räcker.