Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1062 ggr
[Tinitusan]
0

kH o PH o bikarbonat

så efter att mitt 110l dalade i pH från 7 till knappt 6 tog jag reda på alla mina vattenvärden o fick reda på att mitt vatten är oerhört mjukt så  jag köpte ett gH/kH test o testade mina kar, visade sig att kH låg på runt 3 i alla, jag har efter det blandat i bikarbonat i mitt 110 o mitt 375 där malawisarna går då de ju vill ha hårdare o basiskt vatten.

jag har haft i ca 4tsk i mitt 110 o fått upp pHt till 7.5 o kHt till 5, vilket jag är nöjd med då detta är yngel/snäck kar(5,5-6 i pH var ju ingen hit vare sig för äpplena eller malawis ynglen) o i mitt 375 har jag samma värden fast jag nu haft i säkert en halv dl, har hört att man inte kan höja pHt över 7,5 med bikarbonat, kan samma stämma med kHt?

vågar jag ha i mer eller finns det ngt annat jag kan göra eller ska jag kanske vara nöjd med 7.5 pH o 5 i kH, det anses ju i alla fall vara halvhårt o pHt är ju acceptabelt till malawisarna..

MagArne
0

Bikarbonat kan höja upp till pH 8,3 sen behöver man kalk om man vill ha högre. Du kan öka kH till säg 8 och se om det kan få upp pH till närmre 8 om det är där du vill ligga.

[Tinitusan]
0

ok, så då är frågan varför höjs bara pHt till 7.5 då? det gick up till 7.5 o kH 5 efter kanske 3-4 tsk men sen hände ingenting efter kanske lika många tsk till, är inte det konstigt?

men kan jag fortsätta lägga i utan att vara orolig för att det blir fel?