Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1460 ggr
[Seaside]
2014-06-19 11:16
0

Ful Javaormbunke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Javaormbunke (Microsorum pteropus) ser så himla ful/brun ut. Den var rätt skruttig när den kom (utlandsköp), men det har bara blivit värre. Ska den se ut så här? Om inte - vad kan jag göra åt det?

Plantan är fastbunden på en sten och jag ger växtnäring i form av Sera Florena 1 ggr/vecka i samband med delvattenbytet.

[Seaside]
2014-06-19 15:19
0

Hilfe!Glad

Draken
2014-06-19 20:35
1

Så där blir mina också. Jag brukar plocka bort alla fula blad, då brukar den repa sig igen.

Se till att rötterna "hänger fritt" i akvariumet också, nu misstänker jag att de gör det hos dig eftersom den är fastbunden på en sten ;) Men många tänker inte på det, utan de sätter den i sanden/gruset som man gör med de flesta andra växter ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

LajvKrattan
2014-06-19 21:52
1

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

kallepudas
2014-06-20 10:04
0

jag tycker mig se att den sitter på en "vanlig" sten…..jag tror inte dom trivs så bra på dessa stenar…..jag har försökt men gett upp så när jag tar & planterar nya skott så är det vanliga lavastenar med sina håligheter som gäller & där trivs dom utmärkt och växer fast ganska snabbt.

Draken
2014-06-20 17:39
1

Jag har satt fast mina på rötterna, och det verkar också fungera bra :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Seaside]
2014-06-23 09:35
0

#2 Vad bra, då vet jag att det inte bara är min som skruttar till sig. Ska ansa bort allt brunt och hoppas den tar sig och blir finare

#4 Är nog lite svårt att utskilja det men min Javaormbunke sitter på en LavastenGlad

#5 Kalas. Då har jag lite alternativ om jag skulle vilja skaffa flera!

Draken
2014-06-23 22:18
2

Alla växter skruttar väl till sig ibland ;) Då är det bara att ansa, så blir det bra 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis