Ful Javaormbunke
Min Javaormbunke (Microsorum pteropus) ser så himla ful/brun ut. Den var rätt skruttig när den kom (utlandsköp), men det har bara blivit värre. Ska den se ut så här? Om inte - vad kan jag göra åt det?
Plantan är fastbunden på en sten och jag ger växtnäring i form av Sera Florena 1 ggr/vecka i samband med delvattenbytet.
Hilfe!
Så där blir mina också. Jag brukar plocka bort alla fula blad, då brukar den repa sig igen.
Se till att rötterna "hänger fritt" i akvariumet också, nu misstänker jag att de gör det hos dig eftersom den är fastbunden på en sten ;) Men många tänker inte på det, utan de sätter den i sanden/gruset som man gör med de flesta andra växter ;)

Här är en bra artikel om brister:
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=65
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
jag tycker mig se att den sitter på en "vanlig" sten…..jag tror inte dom trivs så bra på dessa stenar…..jag har försökt men gett upp så när jag tar & planterar nya skott så är det vanliga lavastenar med sina håligheter som gäller & där trivs dom utmärkt och växer fast ganska snabbt.
Jag har satt fast mina på rötterna, och det verkar också fungera bra :)
#2 Vad bra, då vet jag att det inte bara är min som skruttar till sig. Ska ansa bort allt brunt och hoppas den tar sig och blir finare
#4 Är nog lite svårt att utskilja det men min Javaormbunke sitter på en Lavasten
#5 Kalas. Då har jag lite alternativ om jag skulle vilja skaffa flera!
Alla växter skruttar väl till sig ibland ;) Då är det bara att ansa, så blir det bra 👍