Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2535 ggr
Fislisa
2

Flytta stor mal

Ja, jag har ju ett sprucket kar och mina två största fiskar jag har bor nu i en plast balja :( Jag tycker så synd om dom. Funderar på att flytta malen till mitt stora. Men hur gör jag det på bästa sätt? Han är 33cm lång o.. Kommer han paja inredningen?

hejkomochhjälpmig
0

Men hur fick du i den från början??? ;D

För att flytta malen (efter att du har vant den vid akvarievattnet osv, och satt den andra fisken i en annan balja): Töm ur baljan han är i så att det i princip inte finns något vatten kvar, se till att dina händer är blöta, sätt en hand framför fisken och ta ett stadigt tag långt bak på fisken mellan stjärten och ryggfenan med andra handen. STADIGT tag alltså, de är väldigt starka och kommer med största sannolikhet kämpa emot allt vad de kan även om det inte finns något vatten! Håll emot, tappa inte firren, känn efter så att du har ett bra grepp. Sen lyfter du bara upp fisken och stoppar ner den i akvariet du tänkt ha den i.

Jag vet inte om detta är det bästa sättet men så har jag gjort när jag varit tvungen att flytta på min 40 cm gamla vanliga pleco och detta är det sättet som gått snabbast och helt skadefritt för oss.

Alternativt, om du orkar lyfta hela baljan (med mer eller mindre vatten i) kan du ju bara hälla ner fisken i akvariet! :O

Större malar kan mycket väl förstöra växter, de simmar bara rätt igenom och kan rota upp växter både höger och vänster med bröstfenorna om de inte sitter stadigt.

[Tinitusan]
0

jag är nyfiken på vad det är för inredning du har i ditt 600 som gör att du inte vill flytta inredningen till det mindre karet o nu inte vågar lägga i malen?

Fislisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tömde i hinken den var i när jag fick hem den ;) får väl göra så nu med isf, men inte om han tänker försöka massa :p då får han allt bo i det andra ;) Tinitusan, såhär ser det ut..

[Tinitusan]
0

ja ooojjj nu förstår jag vad du menar! jättefint!

men du, nu kanske du inte gillar att "möblera om" men nog skulle du teoretiskt sätt kunna göra om det här i det mindre o sen ha större fiskar i detta?

förstår att det är mkt jobb så klart men en planerad helg o hjälp av sambon ;)

förresten vad sa glasmästaren?

Fislisa
0

Klart de går göra om det egentligen.. Men i det spruckna är det ju snygga moduler och det vill jag ju inte dölja med allt från 600litarn.. Hur som helst så är det inte värt jobbet att flytta, jag kan hitta på nåt annat i 450l och ha stora fiskar någon annan gång ;) Kanske blir det en scalar biotop?! Älskar ju scalarer

Vovisch nr2
0

Guu så fint! :0

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Tinitusan]
0

ah just det ja bakgrunden ja, men scalarer är ju en bra ide, det var ju ganska högt karet om jag inte minns fel, o nej förstår helt o fullt att du inte vill göra om ditt 600, väldigt vackert som det är!

o vem vet sambon kanske tillåter ett 720 sen oxå så småningom ;P

Fislisa
0

Tack :) Han vill ha ett riktigt stort sen när vi flyttar, 1500l typ :D men det blir inte innan vi har funnit oss till ro och inte tänker flytta ner :p

[Tinitusan]
0

ah men du ser, då så med ett sådant löfte kan ju de stora fiskarna vänta ;)

Draken
0

OJ vad snyggt 😍 Förstår mycket väl att du inte vill riva i det karet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fislisa
0

Nu är en ny botten dit limmad i form av rostfri plåt.. Och jag gar köpt kopplingar och slangar till powerheadsen, så nu jäklar måste det hålla! (Ber till Gud) :)

[Tinitusan]
0

oj vi håller tummarna!

Draken
0

Håller tummar och tår för att det håller nu 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fislisa
0

Det höll inte! :( usch vad ledsen jag är :( Det blir till att leta nytt hem åt cikliden :( malen får väl bo i mitt andra, förstör han nåt får jag leva med det helt enkelt

Lillyrod
0

Vad tråkigt! Visste säljaren tror du? Att det var trasigt alltså.

hejkomochhjälpmig
0

Åh nej! Usch vad tråkigt, stackars dig! :(

Draken
0

Nej vad tråkigt :(

Hade du bott närmare så hade jag tagit cikliden, den var jättefin.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ja verkligen jättetråkigt, o personligen tror jag säljaren visste, så himla fult gjort…

o var bor du?

Fislisa
0

Jag flyttade malen till det stora, så nu är det bara cikliden som behöver ett nytt hem. Jag bor i Ålem utanför Kalmar, men jag är villig att åka och mötas om någon kan ta hand om den!

Draken
0

Ärligt talat, så misstänker även jag att säljaren visste 😢

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fislisa
0

Ja, det kan vara så.. Men jag får väl se det som att jag fick en stor fin pleco på 32cm och en himla massa utrustning iaf.. Men vääääldigt ledsen är jag :(

Fislisa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Malen som nu heter Berns-Gunnar, har det bra iaf

Draken
0

Det är bra :)

Hoppas även cikliden får ett bra hem, i värsta fall får du paketera den och skicka till Sundsvall 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ja om jag inte suttit med en omstart hade jag oxå kunnat ta den men det funkar ju inte så bra tyvärr.

hoppas verkligen du hittar ett bra hem till den!

Fislisa
2

Det kommer en och hämtar den nu, den ska få bo i ett 600l med andra ciklider. Så skönt att det löste sig!

[Tinitusan]
0

vad skönt!

Draken
0

Men gud vad skönt :D Helt underbart :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Smulan80
0

Fy vad ledsen jag blir att det gick som det gick jag hoppades verkligen på att du skulle få iordning det där fina karet. SÅ fult av denna säljare om han nu visste om skadan (troligt…). Bra att du kunnat omplacera djuren till andra kar.

Fislisa
0

Jag kommer ta ur bakgrunden och se om jag får tag i ett kar som passar i bänken, lr bygga om den lite ;)