köpa salamander
en vänn till mig blev lite sugen på salamander i sitt akvarum någon som kan ge lite fakta om vad det finns för olia rasser att köpa. om de bhöver land. hur stort utryme de behöver och man kan ha fiskar med dem m.m. (igentligen allt man behöver vetta om dem länka gärna en bra sida om ni vill)
de vanligaste man hittar i zoobutiker är antingen kinsesiska eller japanska eldbukssalamander. De burkar ligga på runt 100 lappen. Har för mig att 30x30x30 ska vara absolut minsta för en, men ett 54 liters är för mig det minsta tänkbara för två eller tre. det är 60x30x30. Man kan ha fiskar tillsammans med dem, men tänk då på att sota fiskar kan se deras fingrar som mat, och även salamandrarna kan ta sig en fisk om de nu lyckas få tag på en vill säga.
Pump är inget måste för en salamander men den ger ju bättre vattenkvalite så att den itne luktar apa av akvariet. om du ska ha fisk så är det ett måste. De ska även ha land att gå upp då, så det kan vara bra om akvariet itne är helt fyllt så de itne torkar ut pga lysrören, om det nu är heltäckande ramp.
Se även till tt täcka för ALLA små hål, tror eller ej men de KAN rymma ut genom vad som helst känsn det som. så tejpa för småhål för sladdar osv.
tror jag fick med det mesta nu..
hennes reakion på bilden OMG VA SÖÖÖÖT!!
hörde att fiskar kan vara otrevliga mot salamandrar och kan till och med döda dem. vilka fiskar ska man akta sig för och vad rekomnerar du.
sedan undra jag om du kan redogöra för mig finns det olika storlekar på axolotlen, när jag läste på en sida lätt det nästan som det.
men hon har ett akvarium som är 22x40x22 som ska ryma 20 liter, hur tycker du hon ska sattsa på?
hehe, ja de är söta :P
JA det är ju inte mycket plats om man vill ha fiskar också.
Det har jahde till mina var mindre barber och danios. I mitt fall var det Odessa barber, zebradanio. Vad har hon i akvariet nu då för firrar?
axolotlen har jag aldrig testat men som ja tror är att de kan växa sig rätt stora, eldbuken stannar ju på ca 10-15 cm med svansen då.
okej, nää hon har inga firrar än vad jag vett, hon har nygligen köpt akvarumet och fått dett att fungera.
läste något nu precis om någon som hade 2 eldbukar i ett 30L akarum, hon säger att de ska klara sig att bara ha någon stor rot/gren som de kan villa på typ.
så om man går på henne så skulle man igentligen kunna rikta upp en kren lr något så e får någon sorts av plato på vatten yta där de kan vara.
precis, så länge den är ovanför ytan så de kan båda sitta där :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En Axolotl behöver minst 200-250 L kar, de blir stora. Det kan också bli problem på sommaren med dom eftersom de vill ha kallt vatten.
En salamander tror jag skulle må som bäst i ett ca 100 L, då kan du inreda det fint utan att vara allt för begränsad och du kan även ha fiskar utan att det ser för trångt ut :) Ju större det är ju bättre kommer den må, de blir ju väldigt gamla och att bo i ett 20 L kommer nog bli vääldigt långtråkigt och trångt ;)
De behöver ett aqua akvarie/terrarie. 2 tredjedelar vatten och en tredjedel land.
Tycker hon bör satsa på ett lite större akvarium än 20L. Hon bör ha filter till akvariet(om hon ska ha vattenlevande salamandrar dvs).
De vanligaste salamandrarna är som sagt kinesisk och japansk eldbuk. De kinesiska (cynops orientalis) blir runt decimetern och de japanska(cynops pyrrhogaster) blir lite större så ska hon ha ett litet akvarium tycker jag hon bör välja de kinesiska. Personligen tycker jag de kinesiska är sötare :)
De flesta salamandrar föredrar sval temp på max 19-20grader så det är en fördel om hon kan ha dem tex i en källare.. Annars finns en eldbuk som tål värme lite bättre, svärdsvansad salamander(cynops ensicauda) så om hon inte får ner tempen kan hon ju försöka få tag på sådana. Djuraffärerna brukar kunna beställa hem.
Ang vattnet så sköt det som ett normalt akvarium med ett 20%vattenbyte i veckan. Bra foder är ituklippta daggmaskar och andra insekter.
Axoloten blir betydligt större och vill ha ett större akvarium..
Bästa sidan för salamandrar är enligt mig http://www.caudata.org/. den är på engelska men där finns både skötselråd om olika arter och ett stoort forum för salamanderfantaster världen över :)
Skötselråd: http://www.caudata.org/cc/species/caresheets.shtml
Lycka till!
tänk på att de kan leva väldigt länge också, upp till 15-20 år
nice tak så mycket för hjälpen tror detta kommer hjälpa henne mycket :D
har även skickat henne en länk om hur salamndrar är och vad det behöver, fan en liten engelska sida med massa olika info. själv har jag inte orkat läsa den (för mycket text :( ). så tror hon vett hur hon ska ha det efter dessa komentarer och den sidans info.
kolalgärna på blocket också! det brukar finnas salamandrar där också som behöver hem :/ händer nog ofta at de bara slängs ut i naturen då folk tröttnat
tack för tipset :D
Jag funderade också på att skaffa en salamander! :)
Men jag ville veta mer om de först, och det har inte blivit av :/… Måste de vara två och två eller trivs de bäst ensamma?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
jag tror nog inte det spelar någon roll om man har en eller två men helst 2 dom trivs något bättre då. jag har en salamander och den trivs så de beror på.!
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Nu är det en gammal tråd igen. Det gör absolut inget, men jag påpekar det så att nästkommande människa inte tror att den är aktiv :)
och det kanske inte är så bra att ha salamandern med fiskar den kan bli stressad och kan se dom som mat !!
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Dom hugger efter allt som rör på sig så jag tycker inte att ni bör ha dom i samma akva terrarium som fiskar. Dom har inte heller den livs•••••grejsimojsen som fiskar behöver. det är för kallt för fiskar och fiskar ska ha en mycket högre vatten än vad salamandrarna ska ha. Vet ni vilken salamander ni ska ha?
#19 Vill bara påpeka att tråden startades 2011 :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag vet.