Vill ha grönalger
Vill ha grönalger i ett av mina akvarium, hur får man de att trivas? Jag har redan fått lite men de växer långsamt, de får dagsljus men undrar om algerna trivs med många vattenbyten eller tvärt om?

Algerna föredrar få vattenbyten, då ansamlas mer näring. Om du vill påskynda algtillväxten kan du använda akvarieväxtnäring, det finns i de flesta zooaffärer.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
oh intressant, får jag fråga varför du vill ha grönalger?
Jag blev också väldigt nyfiken varför du vill ha grönalger. Jag gör allt för att bli av med dem om de dyker upp i mina kar ;)
ha belysningen på längre varje dag. se till å mata fiskarna så mkt som möjligt utan risk för dåliga vattenvärden och låt fiskskiten ligga kvar på botten samt ha inga vanliga växter i karet. växtnäring för akvarie skall ej gynna algerna så de är nog ingen bra idé 🤔

#4 Jo, jo, jo, alger älskar ett överskott av nitrat och fosfat. Däremot väljer många tillverkare att utesluta de ämnena just på grund av risken för alger.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
🙂
Tack för svaren, får hoppas på snabbare tillväxt då:) Har en hemmagjord vit bakgrund med småsten fastsilikonad på, vill ha en matta med grönalger på den så det ser naturligt ut och blir snyggare:) Det finns inga andra växter i akvariet så vill att algerna ska bidra med bra vattenkvalite också:)
Aha då förstår jag.
Lite annorlunda tänk, men jag tror att det kan bli läckert, får du massa grönalger som sätter sig på bakgrunden, och du får bort det som kommer att dyka upp i resten av akvariumet så :)
Jag tror min gud att det kan bli jätteläckert :D Håll oss underrättade :D
ah nice! ja jag gillar det tänket, tycker personligen oxå att lite alger gör ett kar vackert förutsatt att det inte tar över allt!
kan du inte lägga upp en före o efter bild så vi kan följa projektet?
Höja temperaturen kan också gynna algerna