Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2158 ggr
kallepudas
0

Munruvande

Min hona av arten Auloncara "Röd Rubin"   http://www.ciklider.se/malawi/aulonocara_ruby_red.shtml

Munruvar…upptäckte detta idag då det var matdags & såg hur hon helt ointresserad bara gled omkring och hon har en liten påse under munnen & tuggar lite då & då.

Nu tänkte jag att jag skulle få större delen av den kullen att överleva men spottar hon ut dom i karet där dom går nu så blir det inte många överlevare om ens någon.

Jag har gott om akvarier som jag kan flytta henne till men kan jag flytta med hanen eller ska jag bara flytta honan?  

Är risken stor att hon spottar ut ynglen om jag försöker fånga henne? 

Tar tacksamt emot tips på hur detta ska kunna ske enkelt och dom munruvande arterna beter väl sig ganska lika antar jag.

Någon smidig ide mottages tacksamt.

kallepudas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på honan

kallepudas
0

Hanen

idaaforsling
0

Endast honan flyttas.
Du bör inte flytta honan den första veckan då risken är stor att hon spottar ut äggen.

Har du tänkt låta honan spotta själv? Isåfall kan du flytta henne när hon gått cirka 2 - 2½ vecka, sedan kan hon gå kvar med ynglen och äta upp sig innan du stoppar tillbaka henne.
Själv brukar jag plocka upp ur stora karet och tömma honan själv då hon gått 3 veckor och sedan stoppa tillbaka henne i stora burken direkt igen.

kallepudas
0

#3 Ok tack för infon🙂

kallepudas
0

Då har hon börjat spotta ut yngel…kanske ett par stycken i ren panik när jag skulle ner med en extra lavasten med javaormbunke på……såg hon tog in ett par yngel efter att jag satt ner stenen men några yngel är kvar ute i karet…..kommer hon att spotta resten nu under natten,morgondagen?

kallepudas
0

En bild till på dom små liven🙂

kallepudas
3

Ynglen växer börjar ana vilka som blir hanar & vilka som kommer bli honor men det återstår att se.

Detta var lite om mina Auloncara Röd rubin & kan tillägga att honan har på nytt munruvat fast denna gång får hon spotta ynglen i det stora karet för man ska ju ha plats för avkommorna.

Tråden kan nu låsas för jag har inget mer att lägga till i denna

Draken
1

Låser nu tråden på TS begäran.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Inlägget är låst för nya kommentarer