Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 451 ggr
Lejonhund
3

Fiskarna fick också större lya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag själv bor ganska trångt, 20 kvm. 

Det började med ett 45 liters lite spontant där det bodde ett litet gäng platysar. Sen efter några månader blev det en 60 litare också. Dit platysarna fick flytta, och 4 pärldanios (för trångt för dem men de hade ingenstans att ta vägen så jag erbjöd mig att ta dem tills vidare. 

Sen blidde det räkvas med gula Körsbärsräkor också.

För några dagar sedan fick räkorna uppgradera till ett nano på 30 liter. 

Sen tänkte jag att, man skulle ju kunna motivera ett större fisk-kar med att säga att det ju faktiskt tar mindre plats om alla fiskarna kan vara i samma och jag kan sälja de två mindre och slänga ut de fula skåpen de stod på. 

Så så blev det. 

Ett vitt 180 liters juwel med tillhörande möbel flyttade in hos mig idag. Med vit sand, och jord under. Köpte med lite fler växter och en större rot än jag haft tidigare

Kunde dra ihop närmare 90 liter vatten från mina gamla kar så fiskarna kunde flytta in direkt när jag var klar. 

Blev även ett litet gäng fläckiga pansarmalar samt två små söta pandor (de hade bara två stycken, och tyckte de såg så stressade ut så de fick också följa med hem). De verkar trivas utmärkt ihop och simmar ihop även om de inte är likadana. En av pandorna blev alldeles till sig över den största fläckig pansarmal-honan och simmade runt henne och hade världens show när de väl kom ner i akvariet. De har hängt ihop och "bökat" i sanden nära varandra i flera timmar nu ^^ Mycket trevligare än i affären då de bara simmade upp och ner längs ena väggen hela tiden. 

Pappa Guppy och hans två tjejer flyttade så klart också in, och ca sju yngel, några nya och några som hunnit bli så stora att de trots allt ser ut som fiskar och inte bara små streck. Två platyyngel som bott med guppysarna (för att platysarna är så mycket mer glupska) hunnit bli över centimetern stora också. 

Mina två platyhonor (vilka är de enda platsar jag har kvar av de ursprungliga fyra) samt fyra pärldaniosar. 

Det ser ut att fungera mycket bra då alla fiskarna har sin egen nivå i akvariet. Daniosarna såg ut att stormtrivas över att äntligen få rejält med simyta, det har de nog aldrig haft då de bodde i ett långsmalt hexagonkar tidigare innan jag tog över dem. De håller sig mist högst upp och simmar längder fram och tillbaka, gärna mot pumputflödet så det blir extra mycket simmande. 

Platytjejerna och guppysarna hänger på mitten och glider omkring bland växterna och undersöker. 

Pandorna och fläckisarna hänger så klart på botten och "bökar omkring". De är 6 st totalt.  

Blev väldigt immigt när vattnet åkte i, skulle nog ha sköljt sanden innan. 

Och roten ville inte stå kvar på botten så all akvarieinredning jag äger ligger tills vidare ovanpå för att hålla den på plats. Hoppas den tänker bli genomblöt snart så karet kan bli färdigt.

Julip
0

Älskar döskallen, vart har du köpt den? :)

Lejonhund
0

#1 På Zoomarket här i Visby, vet inte om den (affären alltså) finns på andra ställen, tror att den är lokal butik. Men har svårt att tänka mig att de har några speciella leverantörer som inte andra butiker vet om, så det borde gå att be de flesta butiker att ta in den om de inte har den :)

Har även ett drakkranium av samma "stil". Tänkte gömma dem lite in bland växterna sen när de inte måste vara sjunkit så de bara skymtar fram :)