Hitta Nemo, Zoo.se
var inne på zoo.se för ett tag sedan. Tänkte att jag skulle kolla på akvarie fiskar bara på skoj och såg då att de nästan hade alla fisk sorter ifrån hitta nemo och tänkte dom där vill jag ju ha… meeeeen så kom jag ju på att en del fisk arter kan inte gå ihop med andra och en del fisk arter ska ha en viss temperatur i vattnet osv…. såååå undrar om man kan ha dom fiskarna tillsammans? Sen såg jag också att på zoo.se har de väldigt små akvaruim, kan man ha så små till fiskar? Vissa var 10L andra mellan 15-30L, vet inte riktigt, men de såg inte så stort ut :/
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag tror du kan ha dem tillsammans, men alla hitta Nemo-fiskarna är saltvattensfiskar. Alltså så behöver du ha ett saltvattensakvarium vilket de flesta jag har hört ifrån säger är både väldigt dyrt och svårt. 10L kan du istortsett inte ha någonting i, mer än möjligtvis någon snäcka eller två. 20L kan du ha snäckor eller räkor i. 30L brukar klassas som absolut minsta för fiskar, utbudet av fiskar du kan ha i 30L är dock ganska litet. Dock så är det svårare att hålla vattnet bra i mindre alvarium och de blir känsligare för temperaturförändringar osv.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Vad är det för skillnad med sötvattens akvaruim och saltvattens akvarium? o.O
Ett saltvattensakvarium har saltvatten i sig istället för sötvatten :) Men det krävs mer och dyrare utrustning, salt, fiskarna är oftast dyrare och man behöver ha läst på ordentligt innan man ger sig in på att skaffa saltvattensakvarium. Nu har jag ingen erfarenhet av detta men det är det som står överlag om kollar runt lite i böcker och på google :) Du kan gå in på http://www.saltvattensguiden.se/forumet/ och fråga, där finns det flera med kunskap om saltvattensakvarium :)
men det är väl ingen skillnad på glasen på de olika akvarierna? Så man kan köpa vanligt akvarium och sedan fixa den till ett saltvattens akvarium?
Nej det är ingen skillnad på glasen, men det blir nog dyrare att köpa ett vanlig akvarium och göra om till saltvatten. Det är inte säkert att alla saker till sötvattensakvariet fungerar i saltvatten.
Ok, nä men jag har ett gammalt 100L akvarium sen förr men alla tillbehör är trasiga :p
Ja då är det nog inte en chans att det skulle bli billigare än att köpa ett komplett saltvattensakvarium 😉
Okej :) men ska kolla upp lite till om de fiskarna jag vill ha ^_^ tack för svaren