Min axelot
Åh djurmagazinet i piteå! Vad roligt! Jag har hunnit vara förbi där ett par gånger och kikat på axel :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
på engelska axolot på svenska axelot, iaf vad jag vet :P
//Odjuren
www.odjuren.com
Hihi jag har inte sett han fören min kollegas valpköpare kom med han idag! Jag skulle fått två vita förra veckan, men dom kom aldrig så då bokade jag den minsta dom hade i Piteå..
Han e visst lite kinkig med maten så får väl se om han vill ha lite oxhjärta sen, de ligger i en glasburk i akvariet just nu i hopp om att han kanske vill smaka lite! Hoppas att han vill vara fram lite när jag får gäster..
//Odjuren
www.odjuren.com
Dom har precis haft någon vit i piteå, men förmodligen var han beställd av en kund och bokad redan när de fick in den för lappen "tingad" kom upp direkt.
De verkar vara åtgång på dem, de kommer och går som bara den i butiken :)
Åå söt längtar tills jag får mina! :) har inte beställt dom än hehe..
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Haha ursäkta mig, ordpolis som jag är så kunde jag inte låta bli! I övrigt så är axolotlar himla häftiga, grattis till nykomlingen!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ingen fara :)
Fin hen är! :) ser fram emot flera bilder :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
jag har själv läs o skrivsvårigheter o hos dom leverantörerna vi har på DM i Gällivare så söker man axolot kommer inget, emn söker man axelot kommer de upp iaf bruna :P
Jag är nästan helt säker på att Axel är en Axel.. Han är lite blyg ännu, men de e ju för att han just flyttat in o de har varit en massa folk här idag då jag fyller år.. o du Emma (molly00) du missade gofika idag!! ;)
//Odjuren
www.odjuren.com
hihi jaja jag har lärt mig axelot så nu heter de så för mig :P ni förstår ju alla vad jag menar eller hur?
//Odjuren
www.odjuren.com
Vi förstår dig :) Är djurmagazinet i gällivare bra?
Skit bra tycker iallafall jag ;)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Haha… Oj det glömde jag visst (odjuren) ;)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Är det stort? Har de mycket fiskar och rena friska växter där? På djurmagazinet här i piteå är det en enda algburk där de håller växterna 🤮
Ja de tycker då iallafall jag ! :))
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Kanske jag får ta vägarna förbi där någon gång då :)
Jag tycker oxå att vi har de bra på jobbet!! :D (kan vara jävisk)
Tack vare mitt jobb på DM o min kollega som jag börjat gilla akvarium o vi rengör 36 akvarium varje vecka!
//Odjuren
www.odjuren.com
Oj 36 stycken är en hel del :) Vilket jobb ni gör!
ljög lite, vi byter vatten varje vecka o var tredje så slammsuger vi.. De e en del jobb men jag har lärt mig en hel del på dessa 17 månade jag har jobbat där..
//Odjuren
www.odjuren.com
Att man hela tiden lär sig nya saker kan jag tänka mig, vilket roligt jobb det måste vara :)
De är de bästa jobbet!! Kunde inget om akvarier eller fiskar när jag började! Nu kan jag betydligt mycket mer! Vi har alltid skoj på jobbet, väldigt mycket flummande när vi har lite att göra :D
Jag själv är väl den som är bäst på råttor o hundkläder :P
//Odjuren
www.odjuren.com
Wiie!! Har jag tur får jag ett större akvarium i helgen!! :D
Nu ska jag bara komma på vad jag ska placera de på o vart jag ska få plats med de! Gillar inte att bo trångt :(
//Odjuren
www.odjuren.com
Vilken söt. Saknar mina älsklingar. Hade 2 stycken.
Hehe, Axel och Otel hette dom. Hehe, fantasi.nu….. ;)
De är härliga djur att ha, verkligen underbart psyke. Men oooh så känsliga eftersom de inte har fjäll. Ser att han gått med någonting som naffsat på honom.
Ha en bra dag! // Pernilla
Åh vd roligt! Ska axel få flytta dit eller ska du ha andra fiskar?
Klart att Axel ska få flytta!!
han ska gå från en liten etta till ett litet hus :D ska få de i morron hoppas jag så kan jag åka till Lakkapää på lördag o fixa en typ bänkskiva o leca-block.. o ett liggunderlag att ha på skivan :D
//Odjuren
www.odjuren.com
Det blir super bra :)
#26 jag har ingen aning om va för andra djur han gått med i Piteå då jag själv inte hämtade honom.. men jag hoppas att hans gälar växer ut igen! Hoppas på att de gör de när han får flytta till större
//Odjuren
www.odjuren.com
#31 vilken tur att han inte hade de! O tur att du har sett han där så någon vet :-)
//Odjuren
www.odjuren.com
#32 Jo visst finns det morphade, men det är vad jag vet inget man säljer i sverige alls. :)
Dom landlevande är ju inte på långa vägar lika fina!
//Odjuren
www.odjuren.com
Ibland har man tur :)
Hehe jag hade släkt ner ca 30 minuter tidigare..
//Odjuren
www.odjuren.com
Svårt att bedöma hur stor han är från bilderna, men det räcker med mat varannan dag om dom inte är ungar/väldigt små eller förlorar vikt. :)
Jag fick ju en lapp från DM i Piteå, att han är lite kräsen.. Funderar på om en kub (tex oxhjärta eller mygglarver) räcker.. Han är ca 15-20 cm nos till svans, om mitt ögonmått stämmer…
//Odjuren
www.odjuren.com
När jag bara ger mina frysmat, så ger jag dom 2 rutor var. :) Axolotl ska ha en ganska rund mage. En bra riktlinje att gå efter är att magen ska vara lika bred som huvudet. :)
#37 Verkligen "evil eye"😃. Han är otroligt söt din Axel!
Tack Lilolizeit!! Då blir de två bitar i morgon så får jag se hur mycket han äter.. #44 jo han gillar inte riktigt att va me på bild! Men han lär sig nog snart
//Odjuren
www.odjuren.com
#45 Det var så lite så. Man får prova sig fram lite. :) Dock så verkar inte mina ha en mättnadskänsla alls, så man får se till att det inte blir för mycket. haha
Mina gillade inte heller att vara med på bild i början, men nu så fort jag sätter mig vid akvariet kommer dom glatt fram (tror att det är mat) och posar så fint :)
Jag tror han får klara sig på en ruta iaf denna veckan, för de e ibland kvar lite mat i burken på morgonen (han får på kvällen en stund innan jag släcker)… Vill ju inte att de ska bli för mycket för han
//Odjuren
www.odjuren.com
Gör så. :) Tycker på bilderna att han ser ganska liten ut, men bilder har ju lurats förut.. När dom är mindre så är det bättre att ge lite och ofta. :)
Jag tycker att du ska testa med daggmaskar också, speciellt efter som din är lite kräsen, mask brukar vara en favorit hos de flesta axisarna.
Får testa metmask nästa vecka.. ska jag ge dom i burken oxå??
//Odjuren
www.odjuren.com
Jag brukar ge med handen. I början gav jag med en hmm, tång (?) från köket, när min hand ännu var läskig. :)
Maskarna har en förmåga att slingra sig iväg från burken, så jag tycker det är lättare att ge för hand.
Ok får väl se va han tycker..
//Odjuren
www.odjuren.com
Åh vad jag önskar att jag haft med mig telefonen eller kameran när jag kollade till Axel efter jag varit ut med hunden… han låg ihoprullad i sin matburk!!
//Odjuren
www.odjuren.com
Jag har blivit lite galen.. Nytt akvarium igen!!!
De nya är även de begagnat och va inte skrapat så de första jag gjort nu är att ha fyllt de (galet smidigt nu när jag har slang till kranen!), skrapat rutor och tömt de igen!
I morgon efter jobbet ska jag tömma gamla karet, flytta de och bryån, flytta en annan byrå och sen försöka få in nya akvariet på plats! Håller tummarna för att jag får lite hjälp av någon så de hela går lättare.. Sen ska jag komma på vart jag ka sätta byrån oxå, men har en idé……..
//Odjuren
www.odjuren.com
#53 Kul med ett till kar! :) Vad ska du ha i det?
De e till Axel… gillar inte att de kar han har nu står på en byrå så vi inte kan använda den så nu har jag ett större, med bänk! O byrån ska kunna användas igen, vilket känns bra!
//Odjuren
www.odjuren.com
Känns alltid bra att kunna ge större. :) vad är det för mått på det nya akvariet? :)
100x40x50 har från start ökat med 146 liter, hihi
//Odjuren
www.odjuren.com
Låter som en bra utveckling! Släng gärna upp fler bilder på lilla axel. :)
De ska jag göra, ska bara få ordning först!
//Odjuren
www.odjuren.com
Nu är nya karet på plats! Känna väldigt skönt! På måndag eller tisdag hämtar jag täckglas från glasmästaren och på onsdag eller torsdag kommer lysrampen som kommer ha ett grolux rör då bara växterna kräver ljus!!
Dålig bild då den e tagen med surfplatta i dåligt ljus… Bättre kommer när vattnet är klart o de e dagsljus!
//Odjuren
www.odjuren.com
Det där är inte en dålig bild i mina ögon :)
Hehe tack! Hoppas på bättre bild i morgon!! Längtar till nästa vecka när slla grejer kommer!
//Odjuren
www.odjuren.com
Äntligen har "dammet" från Vätterstranden börjat lägga sig… Sköljde inte sanden ordentligt så får skylla mig själv! Sanden är blästersand/chinchillasand från Brogård sand i Habo så sanden kommer från Vättern och mina hemtrakter.. Nu längtar jag som fasen efter mina täckglas och min lysramp!!! Har tyvärr fått oljig yta på vattnet o vet inte hur jag ska få bort den!!! HJÄLP!!!!!
//Odjuren
www.odjuren.com
Ser fint ut! :) den oljiga ytan brukar försvinna om man får igång bra ytcirkulation. Du kanske har för stilla vatten?
Har två pumpar i vattnet som rör runt en hel del.. ska kolla ytan igen sen.. o hoppas att de försvinner så jag slipper köpa ny pump oxå…
//Odjuren
www.odjuren.com
Ser fint ut. :) Är dom svarta som grotta till Axel? Hur stora är dom? :)
Ser bra ut. jag hade dock haft lite mera stora växter alternativt flytväxter så Axel får mera skugga. :)
Ska fixa mer växter. Vi ska beställa växter till jobbet snart o så ska jag fixa flytväxter, de har vi en hel del i flera kar på jobbet..
//Odjuren
www.odjuren.com
Låter bra. Frågar igen angående de svarta rören.. Hur stora är dom? Funkar dom som grotta eller?
Räkgömmor tror jag dom kallas, dom e 13 cm lång ungefär o 5cm i diameter ungefär. Ska bygga en grotta med stenar och rötter sen när jag får tummen ur att fixa min rot och kanske stjäla några från min vän när vi ska fixa hennes kar på söndag
//Odjuren
www.odjuren.com
Ja en grotta borde finnas redan nu för honom. Jätte viktigt att kunna få gå undan från starka lampan.
De e därför jag har rören, han brukar ligga o sova i dom
//Odjuren
www.odjuren.com
Jaha okej. Trodde han var 15-20cm, därför jag undrade. :)
Vet inte riktigt hur lång han är. Mitt ögonmått har blivit skevt sen jag för 6 åf sen slutade jobba inom industrin… :-( Ska som sagt se vad jag kan få av min vän och vad mer vi har på jobbet
//Odjuren
www.odjuren.com
Jätte fint!
Tack, jag är riktigt nöjd!! Senare i veckan kommer lite flytväxter oxå!
//Odjuren
www.odjuren.com
Låter bra :)
Hur går det med söta Axel? Jag vill se mera bilder på sötnosen. 😊
De går bra! Men han äter lite dåligt stundtals, men ska fixa bättre maskar åt han… Trodde dock för någon månad sen att han dött, inte sett han o han hade inte ätit på över två veckor, så köpte fisk, men han levde.. o ingen av fiskarna rör honom o han låter dom vara så dom får vara kvar!!! O katterna älskar fiskarna, katt-tv!!
//Odjuren
www.odjuren.com