Regnbågshaj tråd
Hej! Jag tänkte skapa en tråd för regnbågshajar. Ni får gärna lägga upp bilder och ställa frågor/ svara på frågor ;) jag har ett skepp i mitt akvarium, och där brukar regnbågshajen vara väldigt ofta. Är det normalt att den är lite skygg? / Sofia
Har ni några bilder får ni gärna lägga upp dem :)
Ursäkta dåliga bilder, tagna med plattan… Våra är oxå skygga av sig, om det inte är matdags 😁
#2 om du menar den brunspräckliga fisken, så är det ingen algätare, det är en botia och dem äter sniglar :)
Jätte fina regnbågshajar! Okej, tack #10
smiley81 hur många regnbågshajar har du ihop o hur stor kar har du? funkar de tillsammans utan bråk?
#12 just nu har vi fem plus albinon i ett 180l kar. De ska sen över i ett 500l kar är tanken. Inge bråk alls mellan dom. Många gömställen åt dom.
ah ok, jag är själv sugen på att ha fler än en men trodde inte det funkade alls, jag har en som är mer åt det gråa hållet(kan lägga upp en bild) o hade en albino innan hen som tyvärr dog.
Vi ville ha eldstjärtar egentligen men fick reda på att de kan man bara ha en och blev tipsad om dessa regnbågshajar. Funkar utmärkt.
Funderar själv på att skaffa regnbågshajar till 240 litern när jag har byggt om den, men har inte bestämt mig ännu ;)
ja just det eldstjärtar är vad jag förstått samma grej, rovfisk tror du det går att hålla flera ihop även när de blir större?
min albino jag hade var väldigt lugn o stimmade med mina sällskapsfiskar faktiskt, men denna jag har nu har redan skaffat revir o släpper inte tex den kinesiska algätaren när hans hörna av karet, o generellt är ju fiskar hårdare mot sin egen art än mot andra, men det kanske går bra förutsatt att man har plats för dem att bilda flera revir?
Eldstjärt och Regnbågshaj hör till samma släkte, men det är inte samma art. Regnbågen kan man ha i stim även när de blir äldre, men Eldstjärten skall vara själv, eftersom den är mycket aggressiv mot sina egna.
Jag gjorde dumheten för många år sedan och hade två eldstjärtar i 540 liter, det gick inte så bra. Det misstaget gör jag inte om 😕
ah det var ju positivt, trodde et var ungefär samma med båda arerna med tanke på hur min vaktar sitt revir!