Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 606 ggr
usvead
1

Möblera om

Skulle vilja möblera om i mitt 96 L.

Initialt var det lägre fram och högre bak men nu verkar allt bottenmaterial vara ungefär i samma höjd runt om (9 cm). Växterna vill jag ha där de är, har jag väl fått de att hålla sig på plats vill jag inte flytta de. Jag vill bara ha lite mera "liv" i botten, lite olika höjd. Jag vet inte, jag har kanske t.o.m. för mycket bottenmaterial. 

Så frågan är…
Ska jag ta ur alla invånare fisk, räkor och kuhlisar (hur nu det ska gå till) innan jag börjar, eller kan jag försiktigt bara fösa runt bottenmaterialet pö om pö. Dvs. börja på ena kortsidan och sakta gå till den andra. De är ganska vana vid att jag är i akvariet och petar, trimmar växterna, tar bort vissna blad osv.

Vad är mindre stressande? Jagas runt med håven, infångas, placeras i en plastbalja och sedan samma procedur när de ska flytta hem igen? Eller att de själv får välja var de vill vara i akvariet medans jag håller på och "stökar"?

[Tinitusan]
0

personligen föredrar jag att plocka ut dem, speciellt om man har mkt sten o rötter så man inte riskerar att klämma ngn fisk, har lärt det den hårda vägen då en regnbågshaj fick sätta livet till =((

usvead
0

Nu är det gjort, och alla boende fick vara kvar.

Jag plockade bort rötter etc. och tog mig så sakteliga från ena kanten till den andra. Lassade ur ganska mycket soil och föste en del mot bakkanten så gott det gick. 

Det är svårt att se hur det blir när det är grumligt men förhoppningsvis blir det inte sämre än innan. Jag tycker i alla fall att det ser ut att ha blivit mera "simyta"… 

Nu förtjänar jag att sitta ner på balkongen, njuta av solen och något gott i glaset. Tjoohoo 😉🍸

[Tinitusan]
0

skål!

Vovisch nr2
1

Kan man få se för och efter bild kanske? :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

usvead
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Tänkte inte på att fota innan jag satte igång…

Hur som helst lyfte jag ur en hel del soil, så från att ha varit 9 cm fram är det nu "bara" 6 cm. Jag skulle säkert kunnat ta ur mer men det fick räcka för stunden. Jag gillar mitt bottenmaterial men nackdelen är ju att det blir grumligt när man håller på, därför är det svårt att se hur slutresultatet blir.

sauk1
0

Ser fint ut! Är själv i ommöbleringstagen eftersom mitt mossträd gick åt h-vete vid håralgsinvasionen och jag tänkte inte starta om utan göra något nytt i räkkaret nu när det lagt sig.

Ankah
0

Är det en blå Dvärggurami längst till vänster i bilden??!? Galet snygg!

usvead
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jepp det är herr dvärggurami 😃