Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1361 ggr
miar
0

Fahaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Undrar bara lite om mitt nya tillskott Fahaka.

Han ser ut att må bra, han kom i dag

Har redan fått upp sin färg, helt fantastisk gul färg.

Han simmar omkring och som sagt ser ut att må toppen.

Men han skakar på hela kroppen i bland, och hens små fenor spinner som proppelrar vid samma tidpunkt.

Är han nere på botten så sprätter både växter o sand åt alla håll,

är han vid glas rutan o tittar så skakar hela akvarieglaset.

Varför gör han så?

[Jens]
0

De är verkligen jättecharmiga! Kul för dig att våga prova dig på något udda för det är verkligen en speciell fisk som kräver sin yta och dominans.

miar
0

Ja han är ett litet sköte barn, som levde i ett 54 Liters akvarium, killen som ägde den mådde så dåligt över hans lilla yta. Nu har han en tillfällig akvarium, då mitt nya läckte o måste stå o tora efter silikonen.

men ytan är mkt mer än de han hade.

Hans färg kom ganska snabbt på honom, o stark gul färg, han som var så blek då han kom.

Han tycks trivas o må gott nu lite förvirrad då allt är så mkt större för honom nu.

Men han skakar på kroppen varför gör han så, inte hela tiden

bara ibland.

ja kul, det var inte min mening men kunde inte motstå, inte var dag man får en Faahaka

[Jens]
1

med yta menar jag att ingen får störa honom, nästan. =) Att han 'skakar' så med kroppen är nog normalt hos kulfiskar så det tror jag inte du ska behöva oroa dig för. Om du går t ex in på youtube och kollar på olika videon så lär du se deras beteende. Bra att du ändå tog över den för i ett 54-Liters är ju inte så kul för denna fisk för den vill verkligen sväva ut. Ju större kar desto bättre för har man t ex över 200 L så kan andra fiskar kanske klara sig ganska bra men jag tror risken är att de håller sig på avstånd ändå. Jag är ingen expert utan har bara tagit del av information om fisken och de är charmiga att se på men det är inte en fisk jag skulle vilja ha själv i karet för jag vet ju hur de är utifrån fakta och information jag har tagit del av.

Ankah
1

Oh! En farlig snygging!   😊

miar
0

Ja jag har ett på över 200 L som han skall få komma till, efter helgen..

fick korrigera om lite här hemma, så han bor nu 2 dagar i 120L ensam.

och han skall bo ensam i sitt andra större kar också. Ja han e så söt. Märkte att då jag kommer fram eller han ser mig så gör han så här. jag e kär😃

äh kunde inte ladda upp filmen, antar att den var för stor

LajvKrattan
0

#5 Du måste lägga upp filmen på Youtube eller Vimeo och länka till den.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
1

Ohh, det låter precis som han/hon har kommit till rätt hem! Fantastisk! Kan man urskilja om det är en hane eller hona så man kan få dem att bli ett par. Nu när du har den ensam så kan man chansa .. Göra en deal med affären för att testa sig fram så att säga så kommer du kanske få bebbar av dem. Så kul!

miar
0

Ja jag är så glad i han. Han åt ingenting i går, och i förgår hade han inte fått någon mat pga flytten till mig.

Jag frågade förra ägaren vad han var van att äta, frysta blå musslor

Så ja jag som aldrig köpt musslor förr, var nere nu o köpte färska blå musslor med skal o allt på.

slängde i en som den är till honom, men nej han äter inte han tittar lite men han äter inget.

lite blek ännu, men fått förvånans värt mkt färg tillbaka sedan han kom.

Ska jag låta musslan ligga ett tag o sedan ta upp den

o pröva i morgon igen, eller vad ska jag göra

[Jens]
0

Jag har inte den blekaste aning om vad du kan göra med musslan men att den kan ligga i karet en stund ska inte vara några problem. Kanske någon annan vet mer om kulfiskar än jag.

Mollysar:3
0

Oj så söt :D kan du visa en helbild på akvariet där hans storlek syns? :)

miar
0

ok, tack..ja han har naffsat lite i ena hörnet av musslan nu.

Han mäter omkring 12 cm ännu, och kan bli 45 cm stor.