Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2110 ggr
AxoLotten
0

Starta upp 300 liters kar? Hjälp!

Planen är att jag ska starta upp ett 300 liters kar snart till mina Axolotlar som växer så det knakar. :) Nu känner jag mig plötsligt helt handfallen. Hur gör jag? Har läst en hel del på amerikanska sidor där de flesta cyklar sina kar med bara filter, sand och växter i i några veckor innan Axolotlarna får flytta in. Men så har jag ju också läst att inget händer utan något levande i karet som bajsar och skitar ner? Ska jag starta upp karet med bakteriekultur och ha i några fiskar för att starta bakteriecykeln och sen ha i Axolotlerna? Eller ska jag ta vatten från våra kar här hemma och kanske använda en av pumparna från dom akvarierna och ha i Axolotlerna på en gång? Eller som jag läste nånstans att man kan ha en rutten räka i karet för att cykla karet i över en månad? Aaaargh jag känner mig jätteförvirrad nu! :/ Nån som har ett vettigt tips?

MagArne
0

Har du redan akvarier igång så gnugga dina nya filtersvampar tillsammans med gamla skitiga. 

Har du ytterfilter så flytta över säg hälften av filtermaterialet till nya filtret och fyll på med nytt.

I så fall behöver du inte vänta många dagar innan djur kan börja flytta in.

Roxie
1

Har du även stenar och rötter i något annat inkört kar kan du slänga i några av dem också, finns mycket bra bakterier i inredningen :)

// Sofia

MagArne
0

#2 Jo men det tar tid för bakterierna på inredningen att vandra till filtret. Möjligt att man skulle kunna ta en näve grus och slänga ner i ytterfilter för att påskynda tillväxten av bakterier?

Lilolizeit
0

Kul att de e på g. :) det viktiga med att de står ett tag tomt är väl att kloret (?) i vattnet ska hinna dunsta. Men har du ett ytterfilter så kör det i ett annat kar så länge och flytta över stenar och rötter från ett inkört kar. Sen är det ju väldigt lite belastning i karet med de två små axisarna i 300 liter :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

AxoLotten
0

Jag kommer att ha ett innerfilter till att börja med. Ska jag gnugga det gamla filtret på filtret i den då? Och sen ha i inredning osv. Ska jag då låta det gå några dagar innan dom flyttar in eller kan jag ha i filtermedium i vattnet istället? #4 Jaa efter mycket om och men så ser det ut som vi får hem 300 litarn imorgonkväll :)

Lilolizeit
0

Kul! Ser fram emot projekttråden. :) Jag hoppas få hem mina lecablock jag tiggt till mig snart, så jag också kan komma igång! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes